Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, October 30, 2010

Siapa Nombor 31?

Kami bersama 30 orang peserta berada di Jeram Linang, Pasir puteh. Kali ini kami putuskan akan trekking pada malam nanti sebab hari pun sudah hampir senja. Selesai makan malam dan solat Isyak barulah kami akan berangkat trekking meredah hutan dan bukit menuju ke Bukit Baka, Machang. Perjalanan dijangka mengambil masa 22 jam.

Setelah saya selesai berikan taklimat akhir, semua peserta diberikan nombor peribadi dari nombor 1 sehingga 30 dan selepas ini peserta akan dikenali dengan nombor untuk memudahkan pengecaman dan kiraan jumlah anggota.

Pada jam 9.00 malam kami memulakan perjalanan dengan menggunakan lampu suluh kecil dengan bateri bersaiz 2A sahaja kerana ringan dan senang di bawa. Kami pun berjalanlah dengan kaedah single file. Setelah berjalan 2 jam saya arahkan semua anggota berhenti rehat selama 8 minit sahaja. Kenapa singkat? Rahsianya adalah bila kita berjalan/mendaki jangan biarkan peluh di badan kering. Kalau peluh di badan kering, ianya akan menjadikan kita malas dan letih. Untuk mendapatkan momentum dan berpeluh kembali akan meletihkan. Kekadang kita akan cramp.

Setelah berhenti dan semua anggota kumpulan ada, semua peserta diarah untuk mengira dengan menyebut nombor peribadi yang diberikan dari 1 sehingga 30. Setelah benar-benar lengkap 30 orang peserta baharulah peserta boleh melakukan apa saja di waktu rehat yang dihadkan itu.

Setelah 8 minit saya minta semua peserta menyebut sekali lagi nombor peribadi masing-masing. Genap 30 kami pun mula berjalan semula. Setelah melepasi dua puncak bukit ada peserta yang mengadu letih dan perlukan rehat sekejap. Sekali lagi bila tiba di satu tanah rata dan agak lapang saya arahkan semua berhenti rehat dan melaungkan nombor peribadi masing-masing.

Kiraan bermula dari peserta bernombor 1 sehingga 30, tetapi saya dapati ada orang yang melaungkan nombor 31. Saya mengarahkan supaya dilaungkan sekali lagi nombor masing-masing. Peserta melaungkan lagi. Masih ada lagi nombor 31. Saya naik hairan, dari siapa pula nombor 31?

Saya mula memarahi budak-budak ini kerana main-main. Mereka semua diam.
"Siapa sebut nombor 31, dah tua macam ini pun mengira masih tak reti?" Tanya saya dengan suara yang agak kuat. Semua diam sambil berpandangan antara satu sama lain.

"Ok, kamu semua kira sekali lagi" Jerkah saya

Mereka menyebut nombor masing-masing tetapi masih ada suara yang bernombor 31. Maka fahamlah saya nombor 31 bukan dari peserta tetapi dari makhluk lain yang mungkin mengekori kami pada malam itu.

"Nombor 31, kamu diam. Jangan menyampuk bila kita orang mengira. Kalau kamu nak ikut, ikut aku dan jaga jejak aku. Jangan kacau orang lain. Aku tahu kamu siapa!" Saya berkata dengan nada suara separuh jerkah.

Selepas itu saya minta peserta mengira sekali lagi dan bilangan 1 sehingga 30 lengkap. Tidak ada lagi suara yang menyebut nombor 31.

Kami teruskan perjalanan tanpa apa-apa gangguan walau pun semua peserta tertanya-tanya antara satu sama lain siapa dia yang bernombor 31.

Saya rasa orang lain pun yang memimpin trekking/mendaki di waktu malam ada yang mendapat pengalaman begini.

17 comments:

  1. Salam Ayahanda,

    Perghhh... dahsyat tu boleh jerkah malaun tu... hahaha... bukan calang2 nih...

    Kecut teloq malaun tu agaknya... nbr 32 kata 31 tu saja nak bergurau... hehehe...

    ReplyDelete
  2. bahaya molek...ado jugok yg ke 31 deh...ermmm...

    wat ms loni xdok lg pengalaman gitu..kena ko kawe ketar lutut braso...

    ReplyDelete
  3. saya biasa dengar cerita macam ni.. memang ada yang suka menyakat...

    ReplyDelete
  4. W'salam anakanda Isa

    Selepas peristiwa itu ada uncle tanya kat geng-geng mendaki yang lain. Memang ada segelintir yang alaminya juga tetapi mereka tidak boleh buat apa-apa, biarkan saja.

    ReplyDelete
  5. toru anaqi

    Tak apa. Kalau was-was dengan trek dan sebagainya, kem saja di situ.

    ReplyDelete
  6. mr edz

    Betul, saja nak main-main dengan kita. Mungkin nak bagi kita takut.

    ReplyDelete
  7. waaaa... kat mana ni 31? belekang sekali? sian orang no 30.. tak sangup... tak sanggup.... ngeeee,......

    ReplyDelete
  8. Salam. Seramnya. Suara sayup-sayup je ke atau lantang macam suara orang lain juga tu?

    ReplyDelete
  9. lain kali hangpa mintak izin laa dulu....
    nie hangpa seghebu masuk tempat dia ngan tak mintak izin.......dia marah laa........

    perut dia bejuntai dak?.....kalau bejuntai sah lansuir daaa........

    kah kah kah

    ReplyDelete
  10. Nombor 31 tu....... aku

    ReplyDelete
  11. salam ayahnda

    kenapa di jerkah..no 31 tu suruh dia angkat barang kan ok

    tapi ada yang pelikkan minggu lepas sembilan negeri dikalahkan oleh satu negeri kan kan

    ReplyDelete
  12. baginda

    Masa kita kumpulkan semua untuk kira peserta sebelum bertolak selepas rehat

    ReplyDelete
  13. W'salam Zezebel

    Terima kasih kerana sudi bertandang.

    Suaranya lantang macam orang lain tetapi aghak memanjang

    ReplyDelete
  14. panas petang

    Memang tak minta izin dengan dia sebab dah minta izin pada Tuan empunya.

    Kami tidak nampak jasadnya, cuma suara menyebut 31 ajer.

    ReplyDelete
  15. Anonymous

    Tertipu aku, rupanya blogger yang menyamar dan menyebut tiga puluh satuuu...

    ReplyDelete
  16. W'salam anakanda b.r.u.t.a.l.s.o.l.o

    Betul juga ye? Kalau biarkan dia ikut sambil angkat barang memang bagus. Ayahanda silap tu...

    Yang satu negeri kalahkan 9 negeri mungkin sembilan negeri masing-masing nak jadi Raja kot?

    ReplyDelete
  17. salam dendamkeramat

    Terima kasih di atas ziarah dan menjadi follower blog ini.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa