Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, July 26, 2015

Bai'ah PAS: Ulasan Zaid dari segi perundangan

Walau pun apa kata Zaid tentang undang-undang negara, yang utama bagi orang Islam tetap terikat dengan undang-undang Allah.

Bai’ah tidak sah bawah undang-undang negara - Zaid
OLEH MANZAIDI MOHD AMIN DI KUALA LUMPUR - 26 JUL 2015

Akujanji atau sumpah setia (bai’ah) yang ditetapkan oleh kebanyakan parti adalah lebih kepada perjanjian untuk mencari keselamatan politik daripada wakil rakyat masing-masing.
Isu bai’ah jatuh talak tiga ke atas isteri pemimpin Pas yang hendak menubuhkan parti baru contohnya, dianggap tidak sah mengikut undang-undang negara.
Menurut bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim, perlembagaan negara jelas menyatakan tidak boleh ada apa-apa perjanjian yang mengehadkan kebebasan seseorang untuk bersekutu dengan mana-mana pihak.
"Walaupun bai’ah ini tidak sah di bawah undang-undang negara, ini tidak menyekat mana-mana parti untuk mencari keselamatan politik daripada wakil rakyat mereka.
"Kebanyakan parti politik di negara ini mempunyai perjanjian atau persefahaman dengan calon wakil rakyat mereka. Secara amnya, jika mereka hendak mengosongkan kerusi yang dimenangi perlu membayar balik perbelanjaan kempen sekiranya melompat ke parti atau kumpulan lain.
"Amalan ini boleh difahami kerana sesetengah ahli politik pembangkang di Malaysia cenderung untuk menyertai parti yang berkuasa sekiranya mereka ditawarkan insentif yang sesuai," katanya.
Zaid berkata, perjanjian paling mengarut ialah bai’ah yang disediakan oleh Pas kepada wakil rakyat mereka.
Di bawah perjanjian itu untuk Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), katanya, wakil rakyat Pas berjanji sekiranya mereka melompat keluar daripada parti, maka perbuatan itu bersamaan dengan menceraikan isteri atau suami.
Di sinilah beberapa wakil rakyat daripada Pas, yang sedang mempertimbangkan sama ada untuk menyertai Gerakan Harapan Baru (GHB) tidur tidak lena.
Mereka mempercayai bai’ah itu adalah satu batasan yang tidak dapat diatasi.
"Saya beritahu rakan-rakan dalam Pas supaya usah risau. Bai’ah itu tidak boleh dikuatkuasakan dalam perundangan kita, maka campaklah perjanjian itu jauh-jauh," katanya.
Mengenai kenyataan Ketua Hakim Mahkamah Syariah Kelantan, Datuk Daud Muhammad yang menasihatkan mana-mana individu melafazkan sumpah dan melanggar sumpah dengan menyertai parti lain perlu membuat pengesahan di Mahkamah Syariah kerana talak yang diikrarkan itu adalah sah, Zaid berkata, itu salah sama sekali.
"Saya tidaklah terkejut dengan kenyataan Ketua Hakim itu, tetapi apa yang dikatakannya adalah salah sama sekali.
"Pertama, sebagai hakim beliau sepatutnya mendengar hujah daripada kedua-dua belah pihak dalam setiap kes yang dibawa kepadanya sebelum mengambil keputusan sama ada menjatuhkan hukuman atau tidak.
"Adalah salah untuk seorang hakim membuahkan pendapat terhadap sesuatu kes sebelum ianya dibawa ke mahkamah. Jika pun beliau di bawah tekanan politik untuk memberikan pendapat, beliau perlu menentang daripada memberi pendapat peribadinya pada satu perkara yang sedang dibincangkan di ruang awam, bukannya dalam mahkamahnya," tegas beliau.
Menurut bekas Presiden Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) itu, sebagai Ketua Hakim Syariah, tentunya beliau sedar dalam Islam seseorang itu perlu memilih kejahatan yang kecil, sekiranya ia boleh mengelakkan kejahatan yang lebih besar.
Ujarnya, kegagalan untuk mematuhi bai’ah tentunya kejahatan yang lebih kecil berbanding kejahatan yang jauh lebih besar seperti menceraikan isteri yang tidak bersalah.
"Pastinya, seorang Islam yang telah berkahwin masih ingat kepada janji yang telah dibuatnya di saat pernikahannya bahawa ianya adalah satu kewajipan baginya untuk menjaga dan menyayangi pasangannya.
"Apa yang telah terjadi kepada perjanjian itu pula, wahai Ketua Hakim? Adakah ianya kurang penting dibandingkan dengan satu sumpah yang jelasnya hanya satu gimik politik yang bertentangan dengan undang-undang negara?," soal beliau. - MalaysiaGazette

3 comments:

  1. Tuhan pun nak disamab krn hudud tahin 90an di kelantan..melayu pun nk dihapuskan hak keistimewaan...arak jd minuman harian...dah xde org lain yg lbh beringegriti ke?

    ReplyDelete
  2. Tuhan pun nak disaman krn hudud tahin 90an di kelantan..melayu pun nk dihapuskan hak keistimewaan...arak prrnah jd minuman harian...dah xde org lain yg lbh berintegriti ke?

    ReplyDelete
  3. Yg aku tahu yg lafas main-main pun isteri hang tertalak. Kalau tak caya hang Tanya took khadi.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa