Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, June 14, 2017

Angkara Zamihan, Sultan terpaksa campur tangan

Mufti Selangor temui mufti WP atas arahan sultan

  | June 13, 2017
Tamyes Abd Wahid enggan mengulas lanjut pertemuan hari ini, namun ia dipercayai susulan dakwaan 'penyelewengan' mufti Wilayah Persekutuan oleh Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia.

PETALING JAYA: Mufti Selangor, Datuk Seri Mohd Tamyes Abd Wahid hari ini menemui Datuk Dr Zulkifli Mohamad atas arahan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.
Bagaimanapun, Tamyes enggan mengulas lanjut mengenainya.
“Saya belum sempat menghadap tuanku, jadi tidak boleh menjelaskan apa-apa,” katanya ketika dihubungi FMT.
Beliau berkata demikian susulan sekeping gambar yang dimuat naik ke Facebook mufti Wilayah Persekutan hari ini.
“Sohibus Samahah Datuk Mohd Tamyes Abd Wahid dan Sohibul Fadhilah Mohd Basori Umar KPP (Ketua Penolong Pengarah) Bahagian Dakwah Jais (Jabatan Agama Islam Selangor) yang melakukan kunjungan hormat ke pejabat kami.
“Semoga tautan ukhwah Islamiah hingga ke jannah,” tulis Zulkifli di Facebooknya petang tadi.
Pertemuan itu dipercayai diadakan ekoran pembentangan Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (Aswaja), Zamihan Mat Zin bertajuk “Penyelewengan mufti Wilayah Persekutuan dan kaitannya dengan ajaran Wahabi” kepada Jawatankuasa Tauliah Majlis Agama Islam Selangor (Mais) pada 7 Jun lalu, yang turut dihadiri Tamyes.
Beliau sebelum ini dilaporkan berkata, pihaknya belum membuat sebarang keputusan susulan pembentangan itu dan akan bertemu dengan Zulkifli.
Zamihan dilaporkan berkata, beliau dijemput untuk membentangkannya, namun menyerahkan soal tauliah Zulkifli kepada Mais.
PETALING JAYA: Mufti Selangor, Datuk Seri Mohd Tamyes Abd Wahid mengakui hadir sebuah pembentangan oleh seorang pendakwah bebas yang menuduh Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad sebagai menyeleweng dan berfahaman Wahabi.
Tamyes bagaimanapun berkata tidak ada sebarang keputusan diambil setakat ini selepas pembentangan Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (Aswaja), Zamihan Mat Zin, kepada Majlis Agama Islam Selangor, semalam.
“Bukan semudah itu untuk mengambil tindakan. Pembentangan dibuat Zamihan adalah daripada hasil dapatan dia. Kita hanya dengar dan jawatankuasa masih belum buat keputusan,” katanya kepada FMT.
“Kita akan panggil Mufti Wilayah sebab dalam Islam jika ada apa-apa perkara, perlu tabayyun (mencari kebenaran). Kena tanya pada empunya diri sendiri.

1 comment:

  1. Jgn perbodohkan islam. Simpan utk diri sendiri sudah la

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa