Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, June 16, 2017

Kali ini penduduk Islam dianggap Wira pula......

Tragedi Grenfell: Sahur Buat Penduduk Islam Jadi Wira
mStar - Diterbitkan: Khamis, 15 Jun 2017 3:36 PM
ASAP tebal akibat kebakaran di Grenfell Tower pada 14 Jun 2017. - AFP

PETALING JAYA: Penduduk Islam yang bangkit bersahur awal pagi, diangkat sebagai wira selepas menyelamatkan banyak nyawa dalam kejadian kebakaran Grenfell Tower di London pada pagi Rabu.

Media British melaporkan penduduk Islam yang menetap di kediaman setinggi 24 tingkat itu antara yang pertama menyedari tentang kebakaran terbabit dan segera memberi amaran dengan mengetuk pintu jiran-jirannya.

Kebakaran yang telah meragut nyawa seramai 12 orang setakat ini, merebak secara dengan pantas ketika ramai penghuni sedang tidur, diburukkan lagi apabila penggera kebakaran yang tidak berbunyi menyebabkan ramai yang tidak menyedari kejadian itu.

Namun, beberapa penghuni Muslim, yang telah bangun untuk memulakan ibadah puasa mereka telah mengambil tindakan pantas memberi amaran apabila mereka terhidu bau asap.

Salah seorang dari mereka adalah Khalid Suleman Ahmad, 20, yang memberitahu HuffPost UK bahawa dia sedang menunggu waktu sahur ketika melihat ke luar tingkap di aras lapan dan ternampak asap yang keluar dari aras bawah.

“Saya mengejutkan ibu saudara saya dan memakai baju sebelum bergegas mengetuk pintu jiran-jiran. Setiap rumah membukanya kecuali dua buah rumah ,” katanya.

“Seluruh koridor dipenuhi asap tebal. Saya tidak tahu kebakaran itu serius tetapi kami keluar kerana ingin selamat,” katanya sambil menambah kira-kira 20 minit kemudian seluruh rumahnya hangus dijilat api.

Beberapa laporan lain yang memetik kenyataan saksi, menyifatkan tindakan penduduk Muslim di tempat kejadian sebagai hero dan penyelamat ketika pasukan bomba berusaha untuk memadamkan api dan mengeluarkan mangsa.

Andre Barroso, 33, memberitahu The Independent bahawa Muslim memainkan peranan yang besar kerana menyelamatkan ramai orang.

“Saya melihat ramai Muslim dan mereka juga menyediakan makanan dan pakaian,” katanya.

Beberapa masjid dan pusat kebudayaan Islam juga mengalu-alukan dan membantu mereka yang cedera, sementara mereka yang beragama lain juga terlibat dalam menyumbang keperluan asas kepada penghuni Grenfell Tower.

Buat masa ini, lebih dari 50 orang telah dibawa ke hospital untuk menerima rawatan mengikut kadar kecederaan dan beberapa orang mangsa dilaporkan cedera parah.

1 comment:

  1. The significance of Indian sports might be seen by the quantity of Sports played
    throughout the country as India is residence to a various inhabitants enjoying many different sports activities.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa