Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, July 9, 2009

Cenderawasih Burung Di awan?

BURUNG CENDERAWASIH burung lagenda.
(Bird of Paradise)

Selepas bertandang ke blog sahabat blogger melayuangkat yang baru pulang dari Indonesia, beliau buatkan n3 tentang Burung Cenderawasih. Saya cari gambarnya di internet.

Lihatlah betapa cantiknya burung ini. Walau pun spesis jarang ditemui tetapi masih ada terdapat di Papua New guinea dan Torres Starait Islands, Indonesia.

Di bawah adalah biologynya yang saya copy dari Wikipedia:

Birds of paradise are generally crow-like in general body-form, and, indeed are the brother group to the Corvids (crows & jays). They have stout or long bills and strong feet, with around two-thirds of the species being strongly sexually dimorphic.

They live in tropical forests, including rainforest, swamps and moss forest. In most species, the diet consists predominantly of fruit, although riflebirds and sicklebills[1] also favour insects and other arthropods.

Most species have elaborate mating rituals, with the Paradisaea species using a lek-type mating system. Others, such as the Cicinnurus and Parotia species, have highly ritualised mating dances. Males are polygamous in the sexually dimorphic species, but monogamous in at least some of the monomorphic species. Hybridisation is frequent in these birds, suggesting the polygamous species of bird of paradise are very closely related despite being in different genera. Many hybrids have been described as new species, and doubt remains regarding whether some forms, such as Rothschild's Lobe-billed Bird of Paradise, are valid.[citation needed] Despite the presence of hybrids, some ornithologists hypothesise that at least some putative hybrids are valid species that may be extinct. [2]

Birds of paradise build their nests from soft materials, such as leaves, ferns, and vine tendrils, typically placed in a tree fork.[1] Clutch size is somewhat uncertain. In the large species, it is probably almost always just one egg. Smaller species may produce clutches of 2-3.(Mackay 1990) Eggs hatch after 16-22 days, and the young leave the nest at between 16 and 30 days of age.[1]

12 comments:

  1. Salam Uncle,

    Sewaktu saya ke Indonesia November tahun lepas, saya juga mengambil kesempatan untuk melihat kecantikan burung Cenderawasih.

    Memang cantik, tetapi agak musykil dengan lagendanya, seperti yang di ceritakan oleh orang2 tua dan pengamal perubatan.

    Wallahualam...

    ReplyDelete
  2. W'salam anakanda Isa.

    Uncle hanya pernah tengok yang telah mati. Tapi yang peliknya tidak berbau busuk. Mengikut tuan empunyanya bangkai burung itu tidak diawet.

    Ramai manusia Melayu/Islam percaya yang burung ini menjadi azimat pelaris. Tahyul yang membawa kufur!

    ReplyDelete
  3. macam2 cerita yang pernah saya dengar tenteng burung cenderawasih ni.. memang spesis jenis ni susah ditemui tapi yang saya agak musykil tu tentang cerita asal usulnya dari kayangan.... bila turun ke bumi burung ini akan mati... itu saya masih meragui kesahihan ceritanya... kayangan tu ade ker...kat mana....

    kalau ada sesiapa yang arif tenteng asal usul burung ni tolonglah ceritakan dengan terperinci.... sekali dengan fakta saitifiknya sekali kalau boleh.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum dan Terima Kasih atas info ini,

    Saudara,

    Di mana agaknya kita boleh lihat burung ini? Sungguh menakjubkan ciptaan Illahi. Siapalah yang bertuah memiliki burung secantik ini.

    Saya amat berharap Kerajaan Indonesia dapat membuat sesuatu supaya Cenderawasih tidak pupus. Cuba bayangkan bila ia baru menetas, betapa comelnya dia! Dan jangka hayat yang agak panjang hingga ke 30 tahun sesuatu yang menarik juga buat pengetahuan kita.

    Betapa Agungnya Illahi dengan penciptaannya!

    ReplyDelete
  5. muraisenja.

    Memang lagenda yang meniti dari mulut ke mulut kononya dia adalah burung dari kayangan dan makanannya hanyalah embun.

    Tetapi hakikat saintifiknya ianya hanyalah burung biasa yang spesisnya tidak berkembang dan teralu susah untuk didapati. Boleh jadi cara berpindah burung ini hanya dengan terbang tinggi tanpa singgah sehingga ke destinasi maka terbitlah metos yang ianya dari kayangan. Kalau dikirakan kayangan adalah di luar galaxy mana mungkin suatu makhluk yang begitu lemah boleh meloloskan diri ke situ atau dari situ.

    ReplyDelete
  6. Wa'alaikumussalam Puan melayuangkat.

    Endanger species sepatutnya kerajaan Indonesia melangkah lebih awal melindungi species ini dari pupus.

    Apa yang saya tahu, jenis burung ini telah menjadi perniagaan yang lumayan kepada penduduk Indonesia dan Malaysia kerana kepercayaan lagenda yang ada pada burung ini.

    ReplyDelete
  7. Salam Tuan,
    Spesis cenderawasih ni banyak. Saya pernah lihat cenderawasih hidup yang ekornya kembang (biasa) dan jenis wire tail (ekor wayar). Mulanya ingat spesis ni burung angkasa. Rupanya ada kat darat dah.

    2 ekor burung milik kawan saya di tahan kerana tiada permit. Jadi saya pun pergi ke jabatan haiwan untuk lihat. Rupa rupanya makananannya adalah buah betik. Biasa je.

    Bila saya temubual dengan pegawai tu, baru satu tahu kerajaan Indonesia ada mengeluarkan permit untuk membawa burung ni. Tapi jarang sangat kerana spesis ni memang nak pupus dan burung ni merupakan lambang kerajaan Indonesia. Sesiapa yang memiliki burng ni di luar negara, maka sekiranya di tahan, perlu minta permit dari Kerajaan Indonesia. Bukan mudah, tapi ada wang semua boleh jadi.

    Memang banyak yang di seludup masuk dari Indonesia dan ada satu kes, 10 burung tanpa permit pernah ditahan dari sebuah rumah seorang pemimpin politik pertengahan. Setakat pemuda pemuda ni je. Jadi dia tak dapat nak selesaikan masalahni, dibiarkan di dalam jabatan perhilitan tanpa usaha di keluarkan.

    Setelah sekian lama, burung ini di lepaskan semula di satu kawasan khas. Selang beberapa hari, burung tu tak kelihatan lagi kat situ. Mungkin balek ke tempat asalnya.

    Bunyi nya tidak kuat, setakat berdecit decit je. Mata liar, dan kalau duduk di dalam sangkar, dia cari tempat yang paling tinggi untuk berehat.

    ReplyDelete
  8. W'salam Wak.

    Terima kasih di atas info yang saya sendiri masih samar sebelum ini. Mudah mudahan maklumat ini berguna untuk pengunjung blog ini yang tidak begitu tahu, masih samar seperti diri saya.

    ReplyDelete
  9. scholarships for minorities

    I care for such info a lot. I was looking for this particular information for a very long time. Thank you and [url=http://www.topics-info.com/reference-education/?p=29]Scholarships for Women Over 40[/url] good luck.| It's appropriate time to make some plans for the future and [url=http://www.farnhamarchers.org/education/college/minority-women-scholarships-are-here-to-help]Scholarships for Hispanics[/url]

    ReplyDelete
  10. Hi i am kavin, its my first occasion to commenting anyplace, when i
    read this post i thought i could also create comment due to this good post.


    Also visit my web blog; minecraft games

    ReplyDelete
  11. If I borrow tens of 1000s of dollars with an average rate of interest of 9 Roselle Schenz auto loan refinancelenders
    offer such great deals since they want your
    company with them as opposed to another lender.

    ReplyDelete
  12. Hey there! Do you know if they make any plugins
    to safeguard against hackers? I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on. Any tips?


    Feel free to surf to my page best fiends hack

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa