Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, November 19, 2014

Panas Dari Aziz Bari

Masa untuk memperuntukkan kerusi Peguam Negara dalam Kabinet
Aziz Bari10:00AM Nov 19 2014

SUARA LANTANG: Kesilapan Menteri Undang-undang Nancy Shukri mengendalikan ancaman Ibrahim Ali untuk membakar Bible versi Melayu telah menimbulkan pelbagai isu.

Ini termasuk sama ada portfolio menteri undang-undang dalam Kabinet Persekutuan adalah benar-benar perlu. Seorang mungkin bertanya sama ada rasa malu yang di pihak kerajaan memerlukan kebangkitan semula susunan di mana Peguam Negara seharusnya duduk sebagai anggota Kabinet.

Apa sahaja perkiraan itu, Peguam Negara adalah ketua penasihat undang-undang kepada Kerajaan Persekutuan. Di Malaysia ia juga adalah ketua pendakwa. Beliau dibantu oleh Peguam Cara Negara, nombor dua orang yang di Pejabat Peguam Negara. Protokol bijak, AG duduk setaraf dengan hakim-hakim Mahkamah Persekutuan manakala Peguam Cara Negara dengan hakim-hakim Mahkamah Rayuan.

Di bawah kebanyakan sistem di dunia, keputusan mengenai sama ada untuk mendakwa atau sebaliknya diperuntukkan kepada kerajaan yang memerintah, iaitu eksekutif. Ia juga adalah salah satu yang memutuskan di mana undang-undang yang perlu dilakukan.

Di United Kingdom, prototaip sistem Westminster kami, ia adalah satu kerja harian dikendalikan oleh Pengarah Pendakwaan Awam. Walau bagaimanapun kita tidak boleh mengikut perkiraan yang di sini sebagai kuasa untuk mendakwa telah terletak hak semata-mata di Pejabat Peguam Negara. Ini telah ditetapkan oleh Perkara 145 (3) Perlembagaan Persekutuan.

Untuk berlaku adil kepada Nancy, yang telah kita lihat masalah yang sama walaupun menteri yang bertanggungjawab bagi Jabatan Peguam adalah peguam seperti Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim atau Datuk Seri Nazri Aziz. Susunan jika Peguam Negara tidak lagi duduk dalam Kabinet dan hanya seorang penjawat awam bermula apabila Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri pada tahun 1981.

Sebelum itu, Peguam Negara seperti Tan Sri Abdul Kadir Yusof dan Tan Sri Hamzah Abu Samah adalah menteri-menteri kabinet.

Walau bagaimanapun, hanya masa akan menentukan sama ada atau tidak peraturan baru itu akan menyelesaikan masalah tersebut. Jadi kerana ia boleh, apa yang diperlukan sekarang ialah untuk mempunyai pembaharuan yang lebih asas sistem dilaksanakan. 

Peguam Negara tidak semestinya merupakan kunci utama untuk itu. Tetapi pembersihan sistem daripada undang-undang tidak demokratik adalah. Dan memastikan bahawa semua peruntukan Perlembagaan - khususnya orang-orang yang menjamin kesaksamaan - dipatuhi.

Kita ingat bahawa Tun Razak Pentadbiran dituduh pendakwaan terpilih pada tahun 1975 apabila ketika itu Menteri Besar Selangor Datuk Harun Idris telah dihadapkan ke mahkamah kerana rasuah. Yang terakhir - pemimpin maka Pemuda Umno - dilihat sebagai pencabar utama kepada Presiden Umno itu. Pasukan pendakwaan diketuai oleh bekas Peguam Cara Negara (Tun) Datuk Salleh Abas dan dibantu oleh Abu Talib Othman. Salleh telah dilantik terus ke Mahkamah Persekutuan pada tahun 1979 dan Abu Talib menjadi Peguam Negara pada tahun 1981.

Ia adalah mungkin untuk memerhatikan bahawa walaupun Harun akhirnya disabitkan beliau kemudiannya diberi pengampunan diraja apabila Mahathir telah bertindak Perdana Menteri semasa pentadbiran Datuk Hussein Onn.

Persoalan yang lebih segera mengenai pejabat Peguam Negara kini mungkin isu kecekapan yang secara tidak langsung yang dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Taiping Nga Kor Ming. Beliau baru-baru ini bertanya mengapa AG Chambers mengupah peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah untuk membawa rayuan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Liwat II rayuan kedua di Mahkamah Persekutuan.

Pemimpin DAP Perak adalah hak untuk menaikkan isu ini sebagai AG Chambers mempunyai kira-kira 1,800 peguam yang berkelayakan di dalam senarai gaji dan mengupah orang luar pasti menaikkan kening. Kami tidak pasti jika ini akan menampilkan dalam yang akan datang Laporan Ketua Audit Negara tetapi memandangkan kebimbangan yang adalah semata-mata dengan peraturan dan prosedur, saya tidak fikir perkara yang sentiasa akan muncul dalam laporan audit.

Mempunyai Peguam Negara dalam Kabinet duduk sebagai 'AG politik' akan pergi jauh ke arah meningkatkan persoalan kebertanggungjawaban dan ketelusan di negara ini. Bagi satu perkara, dia mempunyai untuk menjawab kepada Ahli Parlimen di Parlimen dan memberikan jawapan yang salah akan mendapatkan pemegang jawatan dalam kesusahan. Dari segi politik sekurang-kurangnya.

Setakat ini, Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail telah kebal daripada ini. Dan kerajaan, yang kini mewakili, juga memberi manfaat.

Ia adalah benar bahawa Gani telah membuat penjelasan sekali-sekala. Tetapi ini adalah kenyataan media dan hanya ucapan semasa perhimpunan mingguan dengan tongkatnya. Dan ini tidak memadai dari sudut pandangan yang bertanggungjawab dalam konteks kerajaan yang bertanggungjawab seperti yang ditetapkan oleh Perlembagaan.

Serius, ini hanya boleh dipenuhi dengan mempunyai Peguam Negara menjadi seorang menteri kabinet seperti semasa Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak dan Tun Hussein Onn.

Dr Abdul Aziz Bari adalah undang-undang sebelum ini UIAM profesor yang kini mengajar di Unisel. Beliau juga merupakan Fellow Kanan di IDEAS pemikir bebas dan milik Institut Pulau Pinang.

3 comments:

  1. pening kita membaca nya....

    x per asal sampai maksud yg hendak di nayatakan...

    Atau ia jadi bahan rujukan...

    Asal tidak di tong sampahkan....

    HiHi...jgn maree.

    ReplyDelete
  2. kabinet yang sedia ada sudah lah standard bahalol , tambah banyak lagi bahalol tak akan maju kan standard kabinet negara.

    bak kata orang tua tua dulu , kalau kabinet besar dan bahalol buat banyak lipas ada saje ler.

    yang terbaik letak satu bahalol baut kerja semua kabinet , macam Ridsect halang lipas dalam kabinet.

    ReplyDelete
  3. adakah akibat lantik penyangak & penyamun berkuasa ? ABU !

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa