Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, November 22, 2014

UMNO Dalam ICU: Wawancara Penuh Dengan TPM

UMNO: Kekal hidup dan bernafas atau kalah - Muhyiddin Yassin
OLEH NORAINI ABD RAZAK DAN NORLAILI ABD RAHMAN DI KUALA LUMPUR - 22 NOV 2014

PERHIMPUNAN Agung UMNO (PAU) disifatkan sebagai platform untuk ahli-ahli parti bermuhasabah diri serta merangka strategi dalam memastikan UMNO terus relevan sebagai parti yang menunjangi pemerintahan negara. Namun dua pilihan raya umum menyaksikan pencapaian UMNO dan komponen dalam Barisan Nasional semakin goyah malah ada yang merumuskan bahawa masa depan BN kian malap. Wartawan Malaysia Gazette, NORAINI ABD RAZAK dan NORLAILI ABD RAHMAN berkesempatan mendapatkan pandangan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin tentang masa depan UMNO serta bagaimana PAU sepatutnya berfungsi sebagai platform untuk merangka stragegi mengukuhkan parti dan bukannya medan memuji-muji pemimpinan. Temubual sejam itu turut disertai Utusan Malaysia dan New Straits Times  

Ini merupakan Perhimpunan Agung UMNO (PAU) yang kedua selepas PRU-13, bagaimana Tan Sri melihat persediaan UMNO dan sejauh mana ahli-ahli UMNO ini belajar daripada kesilapan-kesilapan yang berlaku daripada PRU yang lepas?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: PAU ini biasanya menjadi platform yang terpenting bagi ahli UMNO khususnya dan diikuti oleh rakyat.Pelbagai perkara yang dibincang dan dibahaskan akan memberikan gambaran mengenai UMNO, apakah sudah melalui proses transformasi politik atau sebaliknya serta kekuatan dan kelemahan kita.

Selepas PRU yang ke-13, kita sudah mengadakan PAU. Presiden parti dan saya sendiri dan pimpinan lain sudah menyuarakan pelbagai keadaan mengenai parti kita. Apa lagi keputusan pilihanraya yang baru berlaku dan bagaimana kita nak menghadapi masa hadapan. 

Jadi persoalannya, apakah kita sudah membuat apa-apa perubahan dan pembaharuan yang kita perlu lakukan?

Yang pertama adalah apakah parti UMNO bertambah kukuh ataupun tidak? Begitu juga dengan lain-lain parti komponen.

Dari satu sudut, saya melihat parti kita masih mantap. Tiada krisis yang melanda parti kita khususnya UMNO dan dari segi pimpinan pun kita mendapat sokongan yang besar namun begitu ianya tidak memberi gambaran proses transformasi sudah dilaksanakan sepenuhnya.

Di peringkat bahagian kita hendak menentukan barisan kepimpinan mesti mantap, tiada isu-isu yang timbul, fokus kepada soal peranan dan tanggung jawab kita sebagai parti seperti mana biasa dan meningkatkan kegiatan-kegiatan yang boleh menarik sokongan dan keyakinan.

Dari beberapa sudut ia sudah dilaksanakan namun bagi saya sendiri ia masih belum memadai. Ada perubahan dan pembaharuan masih tidak terasa atau dirasakan sama ada oleh ahli-ahli parti secara keseluruhan atau rakyat biasa yang mahukan UMNO membuat pembaharuan dan perubahan yang jauh lebih besar, bukan dari segi struktur sahaja ataupun susunan yang biasa dibuat dalam pengurusan parti tetapi dari segi pendekatan kita.

Dari segi tindakan-tindakan yang boleh dilaksanakan untuk meningkatkan minat rakyat untuk menyokong parti atau menarik minat generasi muda untuk mendokong perjuangan UMNO. (Pada pendapat saya) itu belum memadai.

Jadi jika ditanya selepas masuk PAU kedua (selepas PRU 13), pastinya mesej ini mesti disampaikan secara lebih jelas. Saya pasti presiden akan menyentuh hal itu dan saya sendiri akan mengulangi semula kerana situasi kita sekarang lebih mencabar berbanding setahun lalu.

Peristiwa-peristiwa selepas setahun itu memperlihatkan banyak isu yang telah timbul (contohnya) menyentuh hak Melayu, kedudukan Melayu, Raja Melayu, Bahasa Melayu, hak istimewa orang Melayu dan isu-isu keagamaan. Ini kita semua maklum dan sedar. Bagi saya kita kena lebih menumpukan kepada soal itu untuk meningkatkan sokongan masyarakat kepada perjuangan kita.

Saya tidak menyentuh soal Barisan Nasional yang lain. Kita harus melalui proses perubahan dan pembaharuan yang lebih pantas contohnya MCA, MIC dan Gerakan yang sedang cuba untuk memulihkan parti mereka tetapi masih banyak yang perlu dilakukan.

Selepas ini masih ada tiga lagi PAU menjelang PRU-14, bagaimana kita memastikan PAU ini bukan sekadar rutin kerana ada sesetengah isu yang dibangkitkan oleh ahli-ahli semasa PAU yang pertama (selepas PRU13) dahulu masih belum dilaksanakan.

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Saya pun rasa begitu dan telah pun berbincang dengan Presiden dalam perjumpaan terakhir yang mana kita akui seolah-olah pada pandangan masyarakat umum, UMNO masih tidak berubah. Dari segi pembaharuan, transformasi politik dan penyusunan parti dilihat masih belum banyak berubah.

Saya dan presiden sendiri dalam perbincangan-perbincangan kami mengakui di mana kita perlu menyampaikan mesej dengan lebih jelas. Bermakna bukan kita desak mereka tetapi satu tindakan yang lebih tegas, berani dan pro-aktif mesti diambil oleh presiden dan saya sendiri dan pengurusan parti untuk melihat bagaimana pembaharuan dan perubahan program yang hendak dilaksanakan mesti sampai ke peringkat bahagian-bahagian dengan lebih berkesan.

Contohnya, saya usulkan supaya kita tubuhkan pasukan pemantau atau naziran parti yang dipimpin oleh pemimpin di peringkat Majlis Tertinggi dengan dibantu oleh beberapa pihak tidak semestinya orang parti tetapi mungkin orang universiti atau sukarelawan yang terpilih untuk pergi ke setiap bahagian-bahagian yang menjadi fokus kepada kita. 

Bahagian atau kawasan parlimen yang kita telah putuskan dalam pengurusan supaya yang mana boleh jadi fokus kita. Contohnya, kawasan di mana kita kalah sebelum ini tetapi berpotensi untuk menang pada masa akan datang atau mungkin yang kita menang tipis, jadi kita boleh cari jalan bagaimana hendak kukuhkan kedudukan kita di situ dan bagi kawasan yang mana kita kalah tipis, kita boleh lihat bagaimana kita hendak menawan kerusi itu semula.

Strategi itu kita telah kenal pasti dan kita telah hantar pasukan-pasukan ini berjalan sepanjang masa bukan bermusim, supaya apa yang disebutkan dalam perubahan dan pembaharuan itu terbukti memang berlaku. Bukan sekadar ikrar atau bai’ah sahaja. Itu tidak memadai.

Saya lihat kita kena ambil tindakan yang luar biasa dan lebih tegas. Saya dan presiden telah berbincang bahawa kami sendiri perlu meluangkan masa yang lebih kepada urusan-urusan parti kerana kami ini selalu tenggelam dalam urusan-urusan kerajaan walaupun itu (urusan kerajaan) juga penting tetapi ia telah menyebabkan urusan-urusan parti tidak mempunyai ruang masa yang secukupnya. 

Selepas ini mungkin kita boleh bahagi-bahagikan tugas dengan jemaah menteri tetapi peranan saya dan presiden saling membantu untuk melihat urusan politik secara lebih dekat. Supaya kita boleh buat intervensi atau campur tangan dengan lebih awal kerana bagi saya tempoh tiga tahun akan datang itu adalah satu tempoh yang amat singkat. 

Saya katakan kita sudah sampai ke tahap agak kritikal.

Kalau pembaharuan dan perubahan tidak dilihat berlaku, bimbangnya kita boleh kalah. Dan isyarat itu sudah jelas di hadapan kita. Kita perlu bertindak dengan tegas terhadap mana-mana pimpinan di peringkat mana sekali pun gagal membawa pembaharuan itu.

Maksudnya dalam perkataan lain Tan Sri mengakui bahawa UMNO masih belum pulih sepenuhnya?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Boleh dikatakan, ya. Walaupun UMNO telah pulih tetapi mungkin persepsi terhadap permasalahan ini tidak dihayati dan difahami atau desakan tentang pembaharuan dan perubahan contohnya dalam gerak kerja yang lebih tegas dan kerap itu tidak diberi perhatian. Masih ada isu-isu dalaman yang tidak diselesaikan, masih ada perebutan jawatan, masih ada politik wang, masih ada kelalaian, kelekaan, kealpaan termasuk dalam sayap-sayap parti.

Ini satu muhasabah diri yang kita akui tetapi kita kena ambil satu tindakan yang lebih berkesan, lebih tegas dan lebih berani.

Tan Sri katakan tidak mahu terus tenggelam dalam urusan-urusan kerajaan sehingga mengabaikan parti jadi bagaimana pula dengan tiga sayap parti?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Tiga sayap itu masih penting. Bermakna apabila kita menyentuh tentang itu; ruang masa dan tumpuan kenalah dilebihkan kepada parti dan sayap-sayap seperti Pemuda, Wanita dan Puteri masih yang utama. Mereka harus membantu dan melengkapi mana-mana kekurangan kerana kita harus bergerak lebih cergas dan mereka mesti responsif kepada isu dan permasalahan yang biasa timbul.
Jangan biar orang lain menganggap Pemuda, Wanita atau Puteri sudah lesu, sudah tidak bermaya, tidak pernah bersuara, senyap dan sunyi. Ini kenyataan. Seolah-olah mereka tidak seperti dahulu yang mana apabila ada isu, mereka akan segera kehadapan, sekarang ini tidak dilihat begitu.

Jadi, mungkin keadaan ini sudah melalui tempoh yang agak lama dan tidak boleh dibiarkan berterusan begitu lagi, jadi mereka kena lebih pro-aktif dan lebih berani menyuarakan pelbagai permasalahan isu yang kita hadapi pada hari ini. Baik menyentuh soal parti atau soal kerajaan.

Kalau tidak faham atau mengetahui mengenai isu-isu tersebut, mereka boleh bertanya kepada kita. Boleh kita jelaskan. Banyak rakyat hendak mengetahui apa pendirian parti baik dari segi isu ekonomi atau isu agama yang kita tahu sedang kita hadapi pada hari ini adalah isu-isu yang penting. Tetapi masih ada jawapan yang belum diberikan oleh mereka. 

Jadi sayap-sayap ini perlu berperanan begitu, kerana mereka memang berperanan begitu. Kita panggil Pemuda tahan lasak, Pemuda pendesak, satu penjanamaan yang kita berikan kerana mahu meniupkan satu semangat baharu kepada mereka; satu keberanian yang baharu, satu kebijaksanaan yang baharu. Bukan seperti dahulu lagi.

Bagi saya, kalau nak berubah, kena ubah betul-betul. Kalau tidak, kita akan diubah.

Kenapa perkara ini terjadi yang mana UMNO yang selama ini berani sepatutnya menjadi semakin berani tetapi kita tengok ketua-ketua sayap hari ini kita nampak sudah terlalu takut untuk menyatakan pendirian mereka?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Tadi ada ketua puteri datang untuk meminta pandangan dan sebagainya, mereka bertanya apakah benar ada pihak yang berkata, “berhati-hati ketika kamu bercakap sesuatu isu itu” malah ada pihak dari parti luar yang memberikan amaran supaya jangan sentuh isu-isu tertentu yang saya tidak perlu sebut sebab semua orang tahu. Bagi saya, awak sebagai pemimpin parti, baik sayap atau dalaman, tanggungjawab untuk menyuarakan dan respon terhadap isu itu terutama yang menyentuh bangsa Melayu masih ada. 

Apabila saya cakap begitu, bukan bermaksud apabila awak sentuh hal Melayu maka awak adalah ekstremis atau rasis atau mengenepikan hak kaum lain. Tidak begitu.

Dalam penggunaan bahasa kita ada cara bagaimana mahu menyampaikan mesej dengan jelas tanpa menyentuh perasaan pihak-pihak lain. Pandai-pandailah kita mengolahnya. 
Tetapi apa yang penting, jangan kita lupa, tumbuh dan bangunnya UMNO adalah untuk memperjuangkan nasib bangsa, agama dan negara. Itu tidak berubah dari dulu sampai sekarang. Cara kita mungkin berbeza sedikit tetapi mesejnya tetap sama.

Kalau hari ini apabila pelbagai isu timbul, kita dilihat sunyi, takut untuk bersuara, kita dilihat tidak tegas dan berani, lama-lama orang akan meninggalkan kita. Mereka kata apa gunanya menyokong UMNO? Kerana UMNO tidak dilihat sebagai sebuah parti yang berjuang untuk kepentingan orang Melayu.

Apabila kita bercakap hak Melayu bukan maksudnya kita menghalang atau menyekat hak kaum-kaum lain kerana itu sudah termaktub dalam perlembagaan. Tetapi Melayu masih lemah, ekonomi Melayu masih tidak ke mana, pendapatan orang Melayu masih agak jauh dari lain-lain kaum.

Kalau bab ekonomi sahaja kita bersuara jadi kita tidak bersikap perkauman atau mengambil hak lain. Jadi kita kena jelas dan faham betul-betul apa asas perjuangan kita. Bagaimana kita untuk menghadapinya. Itu yang paling penting sekali.

Berdasarkan pemerhatian Tan Sri sendiri bagaimana prestasi sayap-sayap parti ini?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Saya malas nak beri gred tetapi pada pendapat saya tidaklah bermakna Pemuda tidak bergerak, saya pun tidak akan cakap mereka macam itu. Padangan saya hanya mewakili satu pihak sahaja tetapi apa yang lebih penting adalah pandangan masyarakat umum yang bukan ahli biasa sebab parti UMNO ini tidak berjuang untuk UMNO sahaja tetapi kita berjuang untuk bangsa.

Jadi, jika kita berkata begini tetapi bangsa kita, orang Melayu melihat tidak sebegitu. Itu lebih penting daripada apa yang kita fikirkan.

Walaupun ada orang kata Wanita lebih cergas dan kita bagi kredit tetapi kita harus ingat ianya masih belum mencukupi. Pemimpin Pemuda bukan sahaja di peringkat nasional malah di peringkat negeri dan bahagian dan cawangan ada peranan. Bagi saya ini perlu disedarkan, ini satu penegasan dalam kita hendak menguruskan parti kita dan memperjuangkan masalah-masalah yang dihadapi oleh orang Melayu.

Kita juga boleh memperjuangkan hak-hak kaum lain kerana kita tidak berjuang untuk orang Melayu semata-mata. Kalau orang Cina agak mundur dan miskin, kita boleh usaha dengan memberi bantuan di peringkat bahagian kerana itu akan mengubah persepsi dan imej parti kita iaitu kita bukanlah parti yang memperjuangkan bangsa Melayu sahaja tetapi kita mengambil kira untuk membela nasib kaum-kaum lain tetapi keutamaan mestilah bangsa Melayu.

Sebelum ini Tan Sri ada menyatakan tentang elemen ‘Wow’ sudahkan UMNO menemui elemen tersebut?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Belum terjumpa lagi. Memang ada pemimpin-pemimpin malah di peringkat bahagian-bahagian yang cakap ‘Tan Sri ada sebut begitu” tetapi belum lagi ditemui faktor wow baharu. Saya usulkan perkara itu sebagai satu cabaran, pasal saya dapati dalam situasi sedia ada orang tidak melihat ada satu pembaharuan yang luar biasa dan menarik, baik dari segi idea ataupun program kita dan sebagainya. Biasa sahaja.
“Wow” itu adalah untuk menimbulkan elemen baharu yang positif, jadi kita kena fikirkan apa dia agaknya.

Ada orang kata kalau ada rombakan besar dan bariskan pimpinan baharu dalam bahagian supaya yang lama akan mengundur diri sekali gus memberi peluang orang muda untuk ambil alih teraju. Mereka kata itu adalah faktor wow. Tetapi saya tanya balik, bolehkah kita buat begitu. Sebab ada keterbatasan, ada peraturan dan perlembagaan.

Kalau ditanya hasrat saya, mungkin sudah sampai masanya kita struktur semula aspek kepemimpinan. Di mana perlu ditonjolkan tokoh-tokoh muda yang berwibawa pasal kita melihat profil pengundi masa hadapan sebahagian besarnya adalah terdiri daripada anak-anak muda. Mereka hendak melihat di mana pimpinan muda UMNO, di mana suara orang muda UMNO.

Jadi boleh atau tidak, semasa pelaksanaan langkah pembaharuan atau semasa mencari faktor wow baharu kita ketengahkan orang-orang sebegini. Saya tidak tahu sama ada apakah kena pinda perlembagaan untuk bagi kuasa kepada Majlis Tertinggi atau Presiden sebagai contoh atau bentuk satu jawatankuasa penaja baharu sebagai contoh. Itu saya tidak tahu. Ini adalah lontaran idea sahaja tetapi apa yang kita lakukan di dalam parti mestilah berpandu kepada aturan, peraturan dan perlembagaan.

Selain Tan Sri, Presiden parti juga sudah menyebut mengenai laluan kepada orang baharu, pimpinan baharu tetapi sejauh mana proses itu berlaku di dalam parti kerana kita tahu di peringkat bahagian memang sukar menerima idea mengenai orang lama memberi laluan kepada orang baharu?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Parti kita parti demokratik. Barisan kepimpinan itu diletak di situ atas dasar pemilihan. Kita sudah rombak dasar pemilihan kita supaya mereka yang lebih berwibawa dan berkelulusan tinggi ditampilkan ke hadapan.

Saya difahamkan memang dalam proses pemilihan yang lepas pun sudah ada orang baharu dan pemimpin-pemimpin muda diketengahkan tetapi ini baru fasa pertama. Kalau boleh, proses tersebut dapat dipercepatkan. Bila tiba masa yang sesuai orang lama berundur diri dan bagi peluang kepada orang baharu supaya dapat disusun lapis barisan kepimpinan yang dianggap lebih menarik dan lebih berkelayakan.

Saya bagi contoh pilihanraya kecil Pangkalan Kubor. Waktu awal-awal calon hendak dikenal pasti, mereka kata tiada orang kerana dilihat dari struktur hirearki parti itu semua dikatakan sudah melalui pilihanraya dan mereka kalah. Macam sudah tiada idea. Saya beritahu Tokpa (Datuk Seri Mustapa Mohamed), sila tengok orang lain. Maka barulah kita jumpa ustaz Mat Razi (Mat Ail). Jadi apabila kita ketengahkan orang lebih muda, berwibawa dan mempunyai latar belakang pendidikan agama dan kelulusan yang sesuai, ianya jadi lebih mudah. Itu satu contoh sahaja tetapi apa yang kita nak laksanakan jauh lebih besar daripada itu.

Tan Sri rasa perlu atau tidak ada satu langkah drastik bagi membolehkan generasi muda masuk ke dalam struktur UMNO

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Ada beberapa perkara yang saya sedang fikirkan tetapi masih belum berbincang dengan Presiden parti, sebagai contoh, kalau ikut hierarki parti seseorang itu perlu melalui satu proses pemilihan. Maknanya kalau dia dipilih di situ, jadi  tidak boleh orang kata kita mengubah sistem itu. Walaupun ada pemilihan kita juga ada jawatankuasa yang dilantik iaitu jawatankuasa yang dipilih dengan jumlah tertentu sama ada di dalam Pemuda, Wanita, UMNO, Puteri atau bahagian.

Jadi kita boleh lihat daripada jawatankuasa yang dilantik itu, apakah terdiri daripada orang-orang muda? Berapa ramai bilangannya?

Cuma kalau ada pemimpin itu tidak suka orang pandai sebab walaupun ada klausa (yang menyebut mengenai lantikan orang muda yang bijak dan berkelayakan), dia tetap tidak akan memilih orang muda yang sesuai sebab dia takut akhirnya dia tercabar. Jadi macam mana pula kita di peringkat atas hendak mengubah atau menentukan caranya (memastikan orang muda yang bijak dan berkelayakan dapat dilantik)? Itu satu cara yang boleh kita teliti.
Keduanya, membentuk platform-platform yang apolitical iaitu seperti politik tetapi tidak di dalam bahagian. Macam mana? Ini saya perlu fikirkan. Mungkin Presiden atau saya sendiri boleh melantik di setiap bahagian, individu-individu yang kita anggap ada ketokohan, ada bakat dan diberi tugas khusus. Jadi ketua apa pun, atau pegawai atau penyelaras. Nama-nama jawatan tu kita boleh fikirkan kemudian.

Apa tugas dia, kita boleh bagi tugas khusus nanti dan ini harus diterima pimpinan di peringkat bahagian. Jangan dia lihat inikah yang bakal jadi wakil rakyat? Maka dicantas. 
Ini tidak akan berlaku kerana mereka tidak berada dalam politik kerana ini adalah kuasa lantikan Presiden atau saya pun boleh membantu. Ini tujuannya adalah untuk menyelaraskan kerja, melihat perkara-perkara tertentu yang boleh dilakukan ataupun ke arah mana pimpinan bahagian contohnya berhubung kait dengan kegiatan agama, pergi ke masjid ke tidak atau pergi surau ke tidak dan lain-lain.

Saya fikir itu boleh membantu. Kalau itu dipersetujui bermakna maka kita boleh mengenal pasti bakat-bakat tersebut. Setiap bahagian itu ada individu-individu yang layak biarpun tidak berada dalam barisan kepimpinan hirearki. UMNO ada 35 juta ahli takkan tak ada tokoh agama, profesional, peguam, doktor. Semuanya ada. 

Cuma bila melalui proses-proses ini mereka kadang-kadang terhalang dan dihalang oleh faktor-faktor yang disebut tadi. Ini mungkin satu cara untuk kita bagi ruang dan tempat. Bukan dalam hirearki struktur parti tetapi di dalam apolitical atau sehaluan politik supaya dapat memberikan mereka peranan dan tanggung jawab.

Apakah ini menjadi punca mengapa UMNO semakin jauh dengan orang muda dan susah untuk mereka mendekati UMNO kerana mereka tiada tempat di dalam UMNO?

TAN MUHYIDDIN YASSIN: Itu adalah sesuatu yang kita sedari sejak dahulu. Walaupun saya tidak nafikan ramai yang masuk pun orang muda dan berkelayakan tetapi sumbangan mereka itu tidak lagi dapat dirasakan kerana mereka tidak ada satu tempat yang sesuai untuk mereka bergerak dan ianya tidak dapat dimanfaatkan oleh parti dan masyarakat. 
Jadi sekarang ini, kita kena fikir cara bagaimana kita hendak mengatasi. Itu yang dalam fikiran saya.

Apakah ada usul-usul yang mencadangkan supaya had tempoh maksima diwujudkan dalam satu-satu jawatan?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Konvensyen UMNO Johor ada kemukakan supaya had tempoh maksima dilaksanakan contohnya tiga penggal. Itu satu idea yang baik dan saya fikir Majlis Tertinggi dan barisan kepimpinan parti boleh menelitinya walaupun ia mungkin akan melibatkan pindaan perlembagaan dan peraturan parti. Tetapi apabila ada pandangan sebegitu, kita harus menilainya dengan teliti. 

Memang ada pro dan kontra tetapi ada pihak bersetuju kita tidak duduk terlalu lama kecuali jawatan-jawatan terpenting di dalam parti. Itu lain cerita. Bntuk peringkat-peringkat tertentu atau pertengahan contohnya, dua atau tiga penggal itu sudah cukup memadai untuk dia memberi perkhidmatan. Kalau dia dilihat tidak mempunyai prospek apatah lagi jika melihat sokongan agak merosot harus bagi ruang untuk orang baharu masuk ke situ. Tetapi ini juga harus melalui proses peraturan dan perlembagaan dalam parti. Kita boleh kaji dan teliti cadangan itu.

Presiden ada memberi teguran kepada negeri-negeri yang kalah seperti Selangor dan lain-lain tetapi baru-baru ini Presiden parti turut memberi amaran dan teguran kepada Johor bahawa Johor juga tidak lagi selamat. Apa komen Tan Sri?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Banyak orang Johor berkata bahawa teguran itu ok dan diambil kira walaupun tidak begitu tepat kerana daripada  24 ketua bahagian di Johor, 11 atau 12 adalah ketua bahagian baharu. Maknanya proses penyusunan itu sedang berlaku. Mungkin maksud Presiden itu tidak harus menjurus kepada Johor sahaja dan adalah dalam konteks-konteks yang lain juga cuma beliau berucap di Johor ketika itu.

Pastinya kita sedar apa yang sedang berlaku di Selangor dan negeri-negeri lain yang mana kita sudah menghadapi kekalahan dan disebabkan itu kena mengambil satu langkah penyusunan semula. 

Pada dasarnya lebih elok kita lihat balik di peringkat Selangor contohnya, barisan kepimpinan yang akan mengepalai negeri ataupun ada keperluan untuk mengetengahkan tokoh-tokoh atau bakat-bakat baharu supaya mereka boleh diperkenalkan dan digerakkan lebih awal. Ini perlu kita perhalusi jika tidak, perubahan yang kita harapkan berlaku tidak akan berlaku.

Apabila kita kalah, ini bermakna kita tidak mempunyai perancangan teliti, kepimpinan tidak diterima atau ditolak. Faktor-faktor ini perlu diperakui. Ini bukan sahaja perlu diperakui malah perlu diambil tindakan supaya beban atau bahana kekalahan itu tidak berpanjangan sampai bila-bila.

Apakah ini bermakna pemimpin-pemimpin UMNO Selangor seperti Datuk Seri Noh Omar tidak buat apa yang sepatutnya mereka lakukan (untuk menebus kekalahan)?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Ada usaha tetapi bagi saya tidak memadai lagi. Ini adalah soal kepimpinan. Ini bukan sekadar soal pemimpin tetapi kepimpinan. Cara, pendekatan, gaya dan langkah-langkah yang boleh menimbulkan kepercayaan baharu. Keyakinan baharu. 

Kalau dilihat dari segi barisan kepimpinan ianya masih tidak berubah. Masih lagi barisan yang kalah dahulu, jadi itu tidak akan mengubah persepsi pengundi di Selangor. Mereka tidak melihat itu sebagai sesuatu yang menarik atau mereka tidak yakin dengan barisan kepimpinan sedia ada. Ini bagi kita adalah satu cabaran yang besar bagi Selangor terutamanya. 

Mungkin kita perlu melakukan pencarian bakat baharu. Tempoh masa tiga tahun ini adalah amat penting untuk mengenal tokoh-tokoh baharu selain tokoh sedia ada yang masih mampu. Jadi mereka akan dilihat sebagai barisan yang lebih bertenaga dan boleh meningkatkan semula sokongan rakyat. 

Tun Dr. Mahathir ada mencadangkan supaya dirombak terus, apa pandangan Tan Sri?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Saya fikir cadangan tersebut tidak perlu diambil secara negatif. Sebagai tokoh politik yang cukup matang dan negarawan yang berpengalaman, beliau faham mengenai situasi itu. Bagi saya itu satu teguran yang membina kerana bila (Dr. Mahathir) cakap begitu, PM turun PM cakap hampir-hampir serupa. Nampak macam tak ada langsung perubahan jadi itu adalah hakikat.

Ini mungkin bila orang Selangor dengar, mereka akan marah pada saya tetapi apa penting apa yang boleh kita buat? Sebab kita tidak boleh mengabaikan Selangor, ia sebuah negeri yang penting dan maju sejak dari dulu lagi. Kalau kita tidak bertindak sesuatu, kita beri Pakatan Rakyat bermaharajalela, buat apa yang mereka suka dan seolah-olah kita tidak boleh melawan balik strategi yang mereka lakukan. 

Saya tidak fikir begitu kerana kita masih banyak tokoh-tokoh cuma kita kena kenal pasti siapa mereka. Kenal pasti bakat-bakat dan mereka ini kita fikir sesuai duduk di atas platform yang sebut awal tadi.

Nampak gayanya mereka tidak belajar daripada kesilapan sebab  bila kita komen, mereka bantai kita semula.

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Mereka belajar cuma apabila mereka kalah teruk dan tidak diduga sebegitu, ianya bagai dilanda garuda jadi semangat untuk bangkit semula agak lambat.

Selangor masih belum kebah daripada kepedihan dan seksa menghadapi kekalahan. Sebab itu kita kena ambil langkah yang sepatutnya. Ini di peringkat tertinggi, Presiden parti dah bersuara dan saya akan membantu cari jalan untuk melihat semula selangor.

Apakah ada sebarang jawatankuasa atau pasukan khas untuk memantau Selangor?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Setakat hari ini ada badan yang diketuai Datuk Seri Noh Omar di Majlis Pembangunan Persekutuan tetapi itu dari aspek pembangunan atau dari aspek kerajaan persekutuan dari segi politik ia adalah badan perhubungan. Soalnya, badan perhubungan itu berkesan atau tidak? Apakah mereka tahu apa yang kena mereka buat? 
Apakah sudah ada rombakan, apakah sudah ada program atau inisiatif? Saya belum melihat secara terperinci, mungkin ada mungkin tidak. Jadi dalam keadaan terkini mungkin kita kena teliti dan fikir masak-masak. 

Tan Sri bercakap tentang bakat-bakat baharu jadi apakah PAU kali ini akan membincangkan mengenai bakat-bakat tersebut?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Saya sahaja yang bercakap tentang bakat-bakat baharu itu. Dalam apa yang mahu kita bincangkan, kita kena lihat aspirasi generasi zaman sekarang. Kalau ikut profil penduduk atau pengundi, sebahagian besar terdiri daripada golongan yang dikatakan berumur bawah 40 atau 45 tahun dan dalam tempoh empat atau tiga tahun mendatang kalau setiap tahun ada berapa juta penambahan pengundi-pengundi baharu.

Jadi bila berbicara mengenai bakat-bakat baharu, bukan kita mahu menafikan peranan orang lama. Biasanya ada gandingan lama dan baharu tetapi kali ini perlu ditonjolkan ikon-ikon anak-anak muda. Orang yang sebaya dan sepemikiran tetapi mereka cerdik, faham. 
Bila saya bertemu dan berinteraksi dengan pelajar-pelajar contohnya di Australia baru-baru ini, bukan main cerdik. Soalan yang dilontarkan bukan calang-calang. Hebat-hebat belaka. Maknanya mereka faham dan tahu. Ditambah dengan teknologi hari ini, mereka memahami isu-isu yang timbul dan mereka mahukan penjelasan dan jawapan.

Ini adalah bakal pengundi malah mungkin sudah mendaftar sebagai pengundi.

Bukan seperti dahulu mereka cuma tanya soalan-soalan mengenai jalan, parit, longkang tetapi hari ini mereka bertanya soal-soal hak asasi, soal sistem dan dasar kerajaan. Jadi siapa lagi yang lebih tahu kalau tidak generasi muda yang terdidik.

Ini yang kita mahu tonjolkan iaitu UMNO tidak kekurangan dan ketandusan pemimpin. Ada barisan baharu yang berkelayakan, berkeupayaan dan boleh berinteraksi dan berkomunikasi serta memahami citarasa anak muda tetapi bertindak dan tidak lari daripada dasar perjuangan kita cuma mereka ada kemahiran, ini penting bagi kita.

Tan Sri ada menyebut mengenai pengundi muda untuk pilihanraya akan datang dan kita juga tahu pembangkang juga agresif mendaftar dan memindahkan pengundi. Sejauh mana usaha UMNO setakat ini?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: UMNO ada buat. Setiap bahagian telah diarahkan. Arahan untuk melihat kepada proses pendaftaran pemilih adalah arahan berterusan dan sepanjang masa. Jika dibandingkan dengan parti-parti komponen yang lain, UMNO adalah yang paling aktif dan cergas jika dilihat dari segi data dan angka. Walaupun begitu, bagi saya ianya masih boleh diperbaiki.

Dalam kalangan ahli UMNO sendiri umpamanya, masih ada yang belum mendaftar sebagai pengundi. Jika dilihat rekod lama, ada setengah juta ahli. Ini kita sudah mula bersihkan.
Peringkat bahagian sepatutnya kena usahakan kerana mereka datang daripada cawangan dan kampung. Kemudian, peringkat bahagian juga perlu tahu (maklumat) generasi baharu yang akan jadi pemilih. Contohnya, ada yang masih dalam sistem persekolahan dan dalam tempoh tiga tahun, sudah capai umur 21 tahun. Kena ambil kira juga bakal pengundi muda.
Ketiganya, mengatur program-program yang boleh menarik generasi muda untuk bersama dengan UMNO. Kalau setakat daftar sahaja tetapi mereka menyokong pihak sana, tiada maknanya. Kita kena dekatkan mereka dengan parti kita. Memang Pemuda UMNO, Puteri ada melakukan aktiviti-aktiviti aktif yang saya kira boleh menarik perhatian mereka. Inisiatif yang dibuat ini perlu dipertingkatkan lagi kerana masih belum memadai.

Apakah ada isu-isu sensitif yang akan dibangkitkan di dalam PAU nanti?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Disebabkan ini adalah perhimpunan yang terbesar dan sebagai sebuah parti yang mengamalkan sistem demokrasi serta menjadi perhatian masyarakat, semestinya jurucakap yang terpilih akan menyuarakan perkara-perkara yang bagi kita adalah penting. Sama ada berkenaan isu ekonomi, pendidikan, agama, perpaduan dan soal parti sendiri. Itu tidak akan disekat dan dihalang. Bagi saya inilah peluang terbaik kepada jurucakap untuk mengenal pasti isu dan permasalahan. Bukan untuk menambah masalah tetapi mencari penyelesaian.

Awak boleh kata,  parti ada masalah tetapi awak biarkan sahaja. Apa usul, apa cadangan (yang hendak diambil bagi menyelesaikan masalah) kerana itulah yang akan dijadikan panduan oleh kepimpinan dan kemudiannya kerajaan untuk mengambil langkah-langkah penambah baikan, pembetulan atau mahu menokok nambah apa-apa yang dirasakan wajar.

Jadi mereka pastinya tidak akan dihalang untuk membincangkan isu-isu seperti sistem pendidikan atau peranan sekolah kebangsaan atau memperkasa sekolah kebangsaan atau bagaimana kewujudan sekolah kebangsaan ini boleh membantu atau tidak membantu soal perpaduan. Saya tidak fikir untuk sekat dan halang. Ini adalah cetusan hati orang Melayu tetapi bukan itu sahaja. Apa yang penting, apa usul yang kita nak cadangkan bagi mengatasi kekurangan dan kelemahan itu.

Mungkin ada yang akan menyentuh soal ekonomi seperti isu berbangkit tentang kos hidup, perumahan ataupun pendapatan orang Melayu yang masih agak rendah berbanding isi rumah bukan Melayu atau isu-isu peluang-peluang pekerjaan atau siswazah menganggur.
Saya boleh senaraikan berpuluh-puluh perkara yang kita fikir itu relevan tetapi usulnya selain menyentuh perkara itu dan mengingatkan pemimpin tentang perkara-perkara pokok itu, apakah agaknya langkah yang difikirkan boleh diambil.

Ini termasuk yang menyentuh isu-isu yang sensitif. Menyentuh soal agama atau kaum. Kita sebagai parti yang mendokong kerajaan dan negara mahu melihat apabila selepas habis perhimpunan kita akan lebih kukuh, rakyat lebih bersatu, semangat kerjasama akan dipertingkatkan lagi. Itu harapan kita selepas PAU. Jadi dalam usul yang akan dibincangkan, kita boleh sentuh apa-apa tetapi elok juga dikemukan cadangan. 

Akta hasutan contohnya, sebelum PAU pun hampir semua bahagian yang saya pergi membincangkan tentang Akta Hasutan. Mereka minta supaya kerajaan berhati-hati, kalau boleh dipertahankan dan kalau nak dipinda maka boleh dipinda seperti mana yang saya pernah suarakan sebelum ini. Itu saya fikir tidak akan disekat dan dihalang. Mereka akan kemukakan.

Cadangan-cadangan dan soal-soal menyentuh hak raja atau rukun negara boleh dibincangkan. Saya rasa dalam PAU kali ini banyak isu yang boleh dibicarakan tetapi kita harap cara penyampaian biarlah menggunakan bahasa yang elok. Ada juga mengingatkan supaya tidak sentuh sesuatu isu atau perkara tetapi bagi saya, ahli perlu diberi kebebasan tetapi mereka harus tahu cara menyampaikan supaya tidak menyakitkan hati orang. Sedap di dengar tetapi pedih dalam hati kerana apa yang dicakapkan benar. Itu asas-asas yang boleh digunakan oleh jurucakap kita.

Apakah Tan Sri melihat PAU berjaya mengubah landskap politik UMNO yang berbentuk tradisional kepada politik realiti semasa?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Apabila saya menyebut mengenai perubahan dan pembaharuan tadi, kita mahu supaya masyarakat umum selain daripada orang Melayu melihat UMNO sebagai parti yang bukan sahaja relevan tetapi sudah dapat menyesuaikan diri dengan perubahan zaman. Jadi UMNO tidak dianggap sebagai dinosaur, kuno ataupun tak relevan.

Itu sangat penting kerana apa maknanya kalau kita berbicara tiga hari tiga malam tetapi orang tidak yakin kepada kita. Itu harus menjadi matlamat kita supaya selepas PAU, orang melihat ooh UMNO faham masalah negara, UMNO ambil berat isu orang melayu, UMNO ada jawapan kepada setiap isu dan permasalahan. Bukan sekadar parti tunggul dan tak buat apa-apa. Kita hendak orang yakin kepada kita.

Kalau sudah yakin mereka harus bertambah yakin. Kalau belum yakin mereka akan yakin kepada kita. Macam waktu saya berbicara dengan pelajar berbangsa Cina di Cranberra, katanya dia fikir saya akan bantai pembangkang dalam sesi itu atau saya tidak akan melayan soalan dia. Tidak, saya berdiri selama sejam setengah menjawab semua soalan-soalan. Lepas itu, dia tulis dalam blog dia dan dia hantar kepada setiausaha politik saya, dia kata dia sudah ada persepsi baharu tentang kerajaan dan BN berdasarkan apa yang saya jawab pada mereka. Saya tidak ketepikan soalan dia dan saya respon.

Dia kata semua jawapan yang saya bagi adalah sah dan betul biarpun ini tidak bermakna dia bersetuju dengan apa yang saya katakan tetapi setidak-tidaknya jawapan saya betul. Dan dengan sebab itu, biarpun cuma satu sesi sahaja, persepsi dia sudah berubah bahawa BN tidaklah seperti yang banyak pihak perkatakan. BN masih lagi sebuah parti yang boleh memberikan jawapan. Bagi saya itu sebagai satu pengalaman dan saya lihat ini boleh berlaku pada masa-masa akan datang.

Berkomunikasi dan kesediaan untuk bertemu muka  dengan rakyat dan menjawab apa yang sewajarnya. Sebahagiannya mungkin tak faham atau dikelirukan oleh pihak pembangkang. Bila kita jelaskan, ianya datang daripada mulut pembuat dasar itu sendiri. Jadi itu membantu membetulkan persepsi terhadap UMNO dan BN.

Apa perubahan yang Tan Sri mahu lihat semasa PAU kali ini?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Perubahan dalam pemikiran kita. Kita harus sedar kita dalam satu tempoh yang bahaya dan bukan setakat mencabar but it is a dangerous situation. Pernah dalam wawancara Utusan Malaysia beberapa tahun dahulu, saya katakan kita berada dalam keadaan puncak dan kita lihat di bawah itu ada gaung. Kalau kita tidak betul-betul jaga, kita akan tergelincir.

Kita mahu mengingatkan balik situasi yang kita berada sekarang bukan seperti dahulu, kita sudah kalah pun dalam pilihanraya lepas cuma tuhan bagi kita tempoh untuk bertafakur dan berfikir balik bahawa zaman hadapan ini adalah zaman yang paling sukar. Saya nak kata bahawa kalau kita tak betul-betul jaga dan buat apa yang kita sebutkan awal tadi iaitu untuk membuat pembaharuan dan perubahan, kita boleh kalah.

Pilihan yang ada sekarang adalah sama ada mahu kekal hidup dan bernafas atau kalah. 
Saya lebih berterus-terang dan ramai orang di luar kata, bimbang tentang UMNO. Kalau UMNO terus begini, UMNO akan kalah. Kalah itu bukan kalah sahaja tetapi hilang kuasa, perjuangan akan terbantut kerana tiada usaha yang boleh kita lakukan. Lihat sahaja apa yang berlaku di Selangor, seksanya mereka. Melayu dilihat seperti sampah di Pulau Pinang. Jadi sebelum sampai ke tahap itu, kita masih ada harapan selama tiga tahun lagi, jadi nak suruh orang UMNO betul-betul bangkit dan tidak mengabaikan tugas dan tanggung jawab kalau betul-betul mahu melihat UMNO masih relevan.

Kalau tidak kita sendiri akan membawa padah kepada UMNO akibat kelekaaan sendiri. Saya tidak mahu generasi akan datang menemplak kita, itulah pada zaman pemimpin inilah UMNO kalah dan hilang kuasa. Malu kita. Pasal orang Melayu mesti sedar dan kita mahu orang Melayu sedar bahawa UMNO lah yang boleh berjuang dalam kita menghadapi cabaran dan sukar tetapi masih ada harapan kalau orang melayu bersatu menyokong UMNO dan orang UMNO dalam barisan yang ada bersatu untuk terus berjuang. Ini adalah satu cabaran yang maha besar, maha berat tetapi bagi saya tidak ada pilihan.

Tidak banyak pilihan. Hanya ada satu pilihan sama ada kita terus hidup, kekal dan dianggap relevan atau kita hilang dan dihapus oleh zaman.

Antara hidup dan mati. Walaupun sampai ke tahap itu peringatan dibuat tetapi penggiat-penggiat UMNO itu sendiri tidak melakukan perubahan dengan pantas. Apa sebenarnya masalah itu Tan Sri?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Mindset. Cara berfikir. Pemikiran. Tidak wajar saya kata orang UMNO tak berfikir tetapi perlu ada kesedaran baharu bahawa kita tidak berada dalam zaman senang. Ini zaman susah. Zaman hidup dan mati kita. Kita lihat orang luar sana sebahagiannya sudah menolak UMNO yang masih menyokong UMNO adalah orang Melayu. Kita kena jaga orang Melayu betul-betul dan kita nak juga bangsa dan masyarakat lain menyokong kita. 

Jika ada kesedaran begitu, saya mahu tanya jika esok diadakan pilihanraya, kita boleh menang atau kalah? Semasa isu Menteri Besar di Selangor dan sebagainya, ada pihak yang mengatakan elok dibubarkan dewan negeri supaya ada pilihanraya baru dan mudah-mudahan kita boleh menang. 

Saya tanya balik pada orang Selangor, jika esok ada pilihanraya negeri, UMNO boleh menang? Seorang pun tak kata “ya”.

Itu di peringkat baru di peringkat negeri. Jadi apa maknanya? Lagi tiga tahun PRU akan tiba, jangan apabila ditanya soalan yang sama, masih tidak boleh jawab. Sama seperti orang Selangor tadi. Kita tanya boleh menang pilihanraya? “Entah” (mengeluh). Then it’s already too late. Nak kata late it’s already late but better late than never la kan.

Ada tiga tahun, inilah tempoh masa. Sebab itu PM dan saya kata, kami akan memberi lebih tumpuan kepada politik dan urusan parti. Jadi jangan selalu sangat jemput saya untuk potong reben, rasmi itu dan ini sampai menteri-menteri pun jika mahu buat apa-apa pun mesti mahu PM atau TPM hadir. Seolah-olah kalau kami tidak hadir, tidak sah majlis dia.

Bukan tidak mahu tetapi ia akan memakan masa yang panjang. Saya pergi majlis dua jam atau tiga jam, yang mana saya boleh buat banyak kerja di bawah sana dan berjumpa dengan rakyat. Menyelesaikan masalah mereka dan duduk bersama mereka yang mana itu lebih banyak memberi kelebihan daripada duduk dalam mesyuarat. Kita perlu meletakkan keutamaan dalam masa kita. Ini penting. Jadi, kita sendiri pun kena ubah cara dan corak kita bekerja.

Ada cakap-cakap, blog berkata zaman sekarang lebih teruk daripada zaman Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) dahulu. Apa komen Tan Sri?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Mereka mungkin melihat dari sudut kemenangan kita yang lepas iaitu 133 kerusi berbanding 180 kerusi dulu. Saya tidak mahu komen kerana saya juga ada terlibat dalam proses peralihan pimpinan. Saya tidak mahu membuat andaian kalau Pak Lah terus menjadi PM, kita dah kalah. Tetapi berbagai analisa boleh dibuat. Bagi saya kita kena hadapi. 

Kita masih berkuasa, Datuk Seri Najib adalah PM, saya pula timbalan dan rakan-rakan lain dalam barisan pimpinan. Kami masih di sini. Kalau ada isu yang timbul dan isu ini bukan dibuat oleh kita. Mungkin sebahagiannya ada yang kita buat, tetapi perkembangan berlaku akibat gerakan pembangkang, kesedaran baharu rakyat, kebijaksanaan baharu mereka dan media sosial adalah elemen-elemen yang tidak ada pada zaman dahulu. Jika ada pun tidak segagah seperti kita lihat pada hari ini.

Kita menghadapi zaman baharu yang berbeza dengan zaman lima-10 tahun yang lepas. Ini kita kena sedar. Dulu mudah untuk kita selesaikan masalah tetapi sekarang rakyat lebih bijak. Mereka akan mempersoalkan kenapa awak buat itu? Mereka persoalkan dasar pendidikan, dasar ekonomi. BR1M yang kita tambah jumlahnya pun mereka persoalkan. 
Semua soalan dibangkitkan, sampai orang keliru, mana satu betul mana satu tak betul. Jadi kita kena rasional menghadapi perspektif baru.

Ini yang saya katakan ini adalah satu realiti baharu. Apa yang awak hendak kata pun inilah Malaysia. Orang hendak kata ini adalah satu kematangan baru politik orang Malaysia. Tak apalah. Tetapi sebagai pemimpin, kita kena hadapi dan tidak boleh membandingkan dengan yang lepas. Pimpinan yang sedia harus menghadapinya dan beri jawapan, tunjuk ketegasan dan keberanian dan keprihatinan terhadap masalah rakyat. Buat sesuatu yang dianggap memang perlu dan baik. Itu memang perlu ada pada kita.

Bagi saya ada perbandingan itu adalah biasa. Mungkin dari segi akademik tetapi yang penting adalah penyelesaian kepada semua isu dan permasalahan yang dibangkitkan tadi.

Jika diadakan pilihanraya esok atau bulan depan atau minggu depan apakah BN atau UMNO boleh mencatatkan kemenangan?

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN: Itu andaian yang saya kemukakan tadi, bagi saya belum bersedia. Saya cakap dengan mereka kalau esok ada pilihanraya, saya tidak pasti di mana kedudukan kita tetapi kerana belum ada pilihanraya, ada lagi harapan untuk kita perbetulkan kekurangan dan kelemahan dan sebagainya. Tetapi jangan tunggu sampai ke penghujung nanti baru hendak fikir-fikir. Dalam tempoh tiga tahun ini buatlah apa yang patut.

4 comments:

  1. Buang masa lebih 30 minit membaca posting ini. Rumusan yg boleh dibuat adalah jawapan Muhyiddin itu lebih kepada cakap syok sendiri. Apa, dia tidak sedarkah orang bukan Islam pun menolak fitnah dan rasuah yg tentunya dipelopori oleh Umno yg mengepalai BN. Itu belum lagi termasuk pemborosan, kezaliman, gangsterisma, penipuan, pilih kasih dll. Nak membela orang cina yg susah konon, tapi melayu diajak anti kpd cina. Ada berapa cabang lidah Muhyiddin ni?

    ReplyDelete
  2. Anon 1:45 AM

    Maafkan saya kalau N3 ini mengecewakan saudara. Saya letakkan wawancara penuh sebab semua laporan portal hanya dilaporkan secara ringkas. Jadi saya kira mungkin ada pengunjung yang ingin tahu sepenuhnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukannya menyalahkan admin, tetapi lebih kpd penerangan berjela-jela Muhyiddin itu, tapi yg banyaknya adalah hampas. Jangan salah faham dan saya tidak kecewa membaca posting ini, cuma tidak jumpa perkataan lain yg lebih sesuai untuk menzahirkan pendapat.

      Delete
  3. mat sembab sudah risau tak dapat enjoy macam mat mongol.

    mungkin itu adalah terbaik , mudah hidup di dalam kubur kelak,

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa