Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, January 26, 2015

Aiikk.....Mamat ni pun nak menjampuk gak?

Ada lagi Mamat ni rupanya.......ingatkan dah hanyut banjir?
Bila Mamat ni buka mulut lagilah rosak........
Perkara yang dah over.......Mahkamah dah putuskan, apalak dok sibuk macam orang bodoh!

Lagi berita putar alam yang memalukan 'Serban dan jubah'

DAP ‘cabul’ Pakatan, kata Nik Abduh
Published: 25 January 2015 7:15 PM

20 comments:

  1. Budak Bahalol mans jenis membaca ?

    Makan gaji buta saja...

    Tu sebab semua orang nak jadi MP ke , ADUN ke....


    Bshalol , cerdik belakang kira....


    Bahalol saja.

    ReplyDelete
  2. Ahli pakatan rakyat di larang undi nik bdoh di pasir mas... nk bwk isu banjir d parlimen pun tk reti... tk pyh nk menyibuk hal anti asad di syria atau kemaraan isis dgn gerakan islam. Tumpu malaysia dulu... oghe pasir mah mapuh tok make brp hari doh

    ReplyDelete
  3. balas dendam la tu!dalam parliment jadi "tikuih" bila mai duk luaq jadi "ayam jantan" yang baru nak belajaq bekokok,ekoq bergelumang ngan taik' musuh pakat tepuk tangan. tumpang sekole nanti nampak sangat tak wala'

    ReplyDelete
  4. Saudara Admin,

    Sedara dah hilang kesabaran kerana terlalu mengikut kata hati yang pasti sedang dikuasai oleh musuh sehingga sanggup membodohkan orang lain.

    Jangan diikut kehendaknya kerana ianya menonjolkan sikap kita yang sebenar. Sedara harus sabar dan berpendirian dalam mengkritik. Jangan cepat melatah.
    Berhujah lah secara Islamik hindarkan kata-kata kesat.

    ReplyDelete
  5. Abe

    Terok betul mamat ni....hari-hari main internet. Musim banjir besar melanda kawasannya pun dia l3bih merasakan bermain internet lebih penting dari membantu mangsa-mangsa banjir dikawasannya - BOL3H MISS BERITA BESAR YANG MAHKAMAH PERS3KUTUAN DAH BUAT KEPUTUSAN PILIHANRAYA PBT TAK BOL3H BUAT! Berita ni bukan beriya baru...dah 6 bulan lalu!

    Tidakkah pe4kembangan ini mempunyai kaitan langsung dengan tugas dia sebagai ahli parlimen? Kalau begini perangai....amat m3nghina para-para ulamak yang dia dok wirid hari-hari!

    Dia pun anggap diri dia dari golongan ulamak. Habis kita nak ikut macamana jika perangai ulamak macam ni?

    Bol3h tak sesiapa tolong b3la Nik Abduh ni?

    ReplyDelete
  6. klu nk kuar pakatan kuar je le, usah memprktakn keburukn kwn kpd umum, ingtlh bhw kwn itu pernah memberi undi dn mnyokong kmenangan kita, jgn sombong, ingt jga semasa blm berada dlm pakatan brape kerusi je kita menang, skrang brape

    ReplyDelete
  7. Kebod worior yg ketingalan aruss..banjer dah habes...budak ni stil mabok ketom kut...poyo.!!

    ReplyDelete
  8. Keislaman mountdweller amat saya ragui. Benarlah akan sampai satu ketika di mana yg baik dan benar itu akan difitnah.

    ReplyDelete
  9. Sedara Bat8,

    Bukan keputusan mahkamah yang jadi isu tapi pendirian DAP dan pendirian sedara. Saya masih akur dengan sedara yang PR mempunyai kerangka semasa ia ditubuhkan. Hudud bukan kerangka PR dan pilihanraya PBT pun bukan lah kerangga yang dipersetujui bersama. Itu kata sedara. Adakah saya salah lagi?

    Tidak salah nak berinternet asalkan ianya tidak memaki hamun, membahlolkan dan memperbodohkan orang lain untuk kepuasan diri sendiri dan yang lebih perlu dijaga ialah nafsu serakah dan Iman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 1:43

      "Hudud bukan kerangka PR dan pilihanraya PBT pun bukan lah kerangga yang dipersetujui bersama. Itu kata sedara. Adakah saya salah lagi?

      Sdra memang salah. Jawapannya ada dalam internet. Inilah juga fungsi internet bukan?....s3bagai sumber maklumat.

      Delete
  10. Sdr. pengunjung

    Rupanya bila saya meragui pemimpin PAS i.e. Hj. Hadi dan sebagainya maka Iman saya rosak sama dengan meragukan kenabian Rasulallah rupanya!

    Itukah tahap kecerdikan dan dalamnya ilmu agama pengikut/penjiat pemimpin tertentu?

    ReplyDelete
  11. persoalan yg lebih besar ialah kalu mahkamah dah putuskan tak buleh adakan pilihanraya pbt, kenapa lge beria-ia nak mengadakannya juga?

    bagi aku apa yg Hj Hadi & Nik Abduh cakap tu ada betulnya

    malangnya Hj. Mountdweller dan sekalian Hj. -Hj. penyokongnya gagal membaca apa yg tersirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 2:34

      Cer cerita apa maksid yang tersirat yang sdra katakan itu? Ini le peluang nak sekolahkan Haji-Haji yang buta kayu nih!....sembang je deraih!

      Delete
  12. Sedara Admin

    Buat apa sedara mengutuk sesama Islam? Membodohkan orang lain secara langsung menganggap diri kita cerdik. Cerdik ke kita ni? Berbeza pendapat bukan bodoh tapi ianya perlu apabila hidup bermasyarakat berbilang kaum.

    Terutama apabila sesuatu kaum lain cuba mencampuri urusan kaum sendiri dan yang paling perlu dijaga ialah jangan sampai kepercayaan kita pun diusik. Apakah sedara tidak merasa tercabar dengan kecelupalaran DAP terhadap kepercayaan kaum sendiri?

    Begitu tinggi tahap kesabaran sedara terhadap DAP apabila Islam dihina, diusik dan begitu rendah tahap kesabaran sedara apabila Nik Abduh berbeza pendapat dengan DAP. Terus saja sedara melebalkan dia sebagai orang bodoh. Mana Iman sedara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 4:02
      "Begitu tinggi tahap kesabaran sedara terhadap DAP apabila Islam dihina, diusik dan begitu rendah tahap kesabaran sedara apabila Nik Abduh berbeza pendapat dengan DAP. Terus saja sedara melebalkan dia sebagai orang bodoh. Mana Iman sedara?"

      Satu problem dengan kita ialah kita cuba menutup isu bodoh yang diucapkan oleh pemimpin yang kita sokong dengan menggunakan kebenaran secara umum. Ia itu u cover the stupidity of ur beloved leader on specific issue by using general statement. Cara ini samalah dengan macai-macai UMNO cuba mempertahankan pendapat bodoh pemimpin mereka seperti Hassan Malek, Ahmad Maslan dengan statem3n-statemen umum.

      Betul salah sesuatu statemen pemimpin itu bergantung kepada kuat atau lemahnya hujah yang dikemukakan. Jawatan, dalam kes PAS, taitel Ulamak atau Ustaz bukan lesen besar untuk berhujah dengan hujah dangkal. Taitel seperti ini juga tidak boleh kita jadikan perisai untuk mempertahankan hujah bodoh dan dangkal. Ugama kita pun mencela sikap begini. Ini satu lagi kelemahan penyokong-penyokong PAS yang membabi buta.

      Satu perkara yang kita selalu konfius apabila para ustaz dan agamawan memberi komen atau ulasan mengenai sesuatu isu. Ia bergantung kepada bidang apa yang diulas. Jika perkara yang berkaitan secara khusus bidang hukum hakam ugama (seperti feqah, tauhid dll), mereka l3bih layak untuk memberi pandangan dan ulasan mereka mempunyai nilai yang perlu dihargai oleh kita yang tidak terlatih dibidang ugama. Bodoh orang yang jahil bidang ugama menyanggah pandangan golongan agamawan didalam bab hukum hakam khusus ini.

      Yang menjadi perbezaan pendapat hari ini antara agamawan dan bukan agamawan ialah perkara-perkara yang berada didalam ruang agama secara khusus seperti politik, pentarbiran awam dsbnya.

      Bidang-bidang ini bukan bidang kepakaran mutlak agamawan sama seperti orang lain yang tidak mempunyai kepakaran bidang-bidang ini. Kita ambil contoh bidang politik. Politik yang sedang berjalan hari ini bukan bidang kepakaran mutlak merekapun sama seperti kita. Mereka takdepun kelulusan khusus sains politik sama seperti kita. Tak sama dalam bab Feqah. Feqah mereka pakar, kita tak. Politik mereka pun bukan pakar macam kita juga. Pendapat mereka sama nilai dengan pendapat kita, mungkin betul mungk8n salah.

      Jadi sdra perlu cermat bila nak pertahan pendapat Nik Abduh ni atau TGHH sendiri terutama bab politik. Hukum sama sahaja - apa yang sdra sokong, apa yang saya sokong, semuanya kita kena bertanggungjawab dan kena jawab dihadapan Allah di akhirat kelak. Kalau kita sokong yang bertaitel ustaz pun, taitel ustaz empunya diri tidak boleh menjadi perisai kita dihadapan Allah nanti jika benda itu salah! Begitulah yang dok bercanggah pendapat dengan puak2 ustaz ni....sama rata jer hukumnya.

      Delete
  13. elok jugak ckp bodoh terus je kat orang yg perasan bagus ni.....org ckp lembut2 bkn nak paham.....kalau dh MP tu cuba kurangkan bercakap hal2 luar kawasan...buat kerja elok2 kat kawasn sendiri dulu...bagi beres semua dulu kalau nak sibuk hal lain...

    ReplyDelete
  14. Bebudak Bahalol suka emosi , orang orang yang rata rata malas dan suka meminta minta tanpa usaha adalah orang orang gagal.

    Pemikiran sempit akibat kurang membaca membuat kan si malas jadi miskin dan kurang keyakinan hidup , ber beda bangsa Bangla Myanmar dan Indon di negara ini.

    Hanya orang orang lemah bahalol saja bangga dengan politik emosi oleh pemimpin bahalol mereka.

    Ketahui lah , muka muka orang orang gagal lagi bahalol agak agak sama saja.

    ReplyDelete
  15. Bat8,
    Jangan cuba nak berselindung lagi sedara. Tak perlu nak menegakkan benang basah. Sedara terus saja kutuk Nik Abduh apabila Nik Abduh berbeza pendapat dengan sedara. Perangai Ulama memang tegas terhadap sesuatu isu yang melibatkan agama dan ketidaktenteraman. Sedara tak perlu Ikut mereka cukuplah sekadar berdiam diri kerana itu yang terbaik buat sedara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 9:06

      Lantak nko la....pendapat aku diatas kekal. Takde kesegeraan bagi aku menjawab terutama yang berselindung dibalik Anon. Just plain cybertrooper...not worth an effort.

      Delete
  16. Sdr. bat8

    Pada mulanya malas saya nak layan komen dari anon 4:02 PM ni sebab pada saya pemahaman bahasa melayunya agak terhad.

    Apa yang saya kata adalah 'nampak macam orang bodoh'

    Adakah orang bodoh dan macam orang bodoh itu memberikan makna yang sama?

    Atau adakah Anon 4:02 PM turunkan komen dalam keadaan emosi melampau?

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa