Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, January 19, 2015

Taat: Indoktrinasi pesong konsep - Mejar Zaidi

Mejar Zaidi: Indoktrinasi pesong konsep 'taat'
mk - 2:18PM - 19 Jan 2015

Ramai anggota keselamatan hari ini keliru di antara konsep taat kepada negara dan taat kepada parti yang memerintah, kata bekas juruterbang TUDM, Mejar Zaidi Ahmad.

Kekeliruan itu, katanya, berlaku akibat proses indoktrinasi yang berterusan sejak lama menerusi ceramah dari pegawai atasan dan media.
Zaidi yang aktif menyuarakan pandangan politiknya menerusi laman Facebook "Sokong Mejar Zaidi TUDM" berkata terdapat di kalangan anggota keselamatan menegur tindakannya itu.

"Kebanyakan sama ada mereka didoktrinkan melalui pelbagai talk (ceramah) atau pelbagai media bahawa ketaatan kepada negara itu adalah ketaatan kepada parti yang memerintah.

"Itu adalah satu konsep yang salah.

"Hari ini pun, kalau buka FB ada yang kata, saya ini tidak taat kepada negara, tidak mengikuti sumpah seorang tentera.

"Jadi mereka tak faham konsep itu. Kita berikrar taat kepada negara, kita bukan taat kepada Umno.

"Jadi itu perkara yang berbeza," katanya dalam wawancara dengan Malaysiakini.

Ditanya untuk memperincikan kaedah indoktrinasikan itu, Zaidi berkata pada masa dahulu mereka kebiasannya dimomokkan dengan konsep "jangan lupa tangan yang memberi rezeki".

"Leadership (kepimpinan) di airforce (tentera udara) ini dia akan keliling pengkalan dan antara isu yang dia akan cakap adalah jangan lupa tangan yang menyuap rezeki ke mulut.

'Itu konsep salah'

"Jadi kita kena faham dari perkataan itu.

"Harap-harap ini tak berlaku lagi. Itu konsep salah," katanya.

Kesedaran terhadap perkara itu mendorong Zaidi untuk menggunakan masanya selepas dipecat daripada perkhidmatan, untuk mengelilingi negara membetulkan perkara itu termasuk dakwaan menipu dalam pilihan raya.
"Jadi kita kena cakap yang ini tidak betul dan kita kena beritahulah faktanya.

"Jadi ramai yang tak faham konsep mentaati ini. Kalau parti yang memerintah itu menipu, awak pun kena ikut menipu, itu tak betullah.

"Sebab itu fokus saya sekarang hendak pergi roadshow (jelajah) atas apa-apa platform sama ada parti politik atau bukan parti politik," katanya lagi.

Zaidi dipecat mahkamah tentera selepas diputuskan bersalah memberi kenyataan media tanpa kebenaran Majlis Angkatan Tentera.

Beliau juga diputuskan bersalah menyiarkan surat pertukarannya kepada media tanpa kebenaran.

Keputusan itu dijatuhkan sewaktu Zaidi memfailkan semakan kehakiman kesnya itu di Mahkamah Tinggi.

Ia juga dibuat sewaktu peguam Zaidi memboikot kes itu kerana salah seorang ahli mahkamah didakwa meninggalkan komen pada berita kes itu di laman Facebook.



Wawancara ini dijalankan oleh Ahmad Fadli KC dan Nigel Aw

3 comments:

  1. Betul bro
    PTU semua sama penjilat UMNO bukan pada negara
    Semua perompak duit rakyat melalui projek2 besar yang mesti ditandatangani oleh PTU
    PTU akan pastikan persen akan masuk ke dalam kantung mereka
    Ingatlah PTU dan pegawai2 kanan TUDM setiap rezeki yg tak halal umpama menyuap bara api neraka kedalam mulut setiap ahli keluarga kita..
    Pikir2kan lah sementara nyawa masih ada

    ReplyDelete
  2. jgn lupa tangan yg menyuap rezeki ke mulut tu tangan sapa ek? Allah swt atau umno?

    ayat ini lebih khurafat dari peluk kpop sbb sudah menyekutukan tuhan.

    ReplyDelete
  3. Benar kakitangan kerajaan selalu dimomokan dengan jangan durhaka pada negara, ramai kakitangan kerajaan tidak faham dengan taat pada negara dan taat pada pemerintah, taat pada negara kita bersumpah taat setia pada negara, beramanah, jujur, jangan menyalahkan gunakan kuasa dan sebagainya mengikut undang2 negara, kalau pemerintah atau kerajaan menipu itulah satu kesalahan yang patut ditentang, sebab itu ramai pejawat awam kena tuduhan pecah amanah dan berbagai kesalahan hanya kerana mengikut arahan dari menteri2 yang korup untuk menjaga kepentigan politik mereka, tengkok je kes i/c diSabah, yang kena adalah penjawat awam, nak bagi nasihat sikit pada kakitangan kerajaan ini, jangan jadi bodoh ikut arahan membabi buta dari orang vvip yg kita tahu melangar undang2 negara, tak kira siapa yang memerintah, BN, PAS, PKR ke tak kira, kalau salah jangan diikuti, biar kita kena tindakan tukar, janji kita buat kerja dengan amanah, kita ada agama, jangan nak tanggung dosa bersama2 menteri yang buat dosa, susah sikit didunia takpe, jangan kita susah diakhirat selama2nya

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa