Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, January 22, 2015

Hubungan Anwar - Najib: Kenapa Pening?

Pelikkah?
Pada orang politik memang tak ada yang pelik
Permainan politik memang kotor
Tak ada siapa pun yang boleh dipercayai sekiranya di dalam kubang politik!

Ariff Sabri: Is there a deal between Najib and Anwar?
 | January 20, 2015
MP for Raub is puzzled why Anwar Ibrahim is working with MACC to attack Daim when he should be letting Umno people kill each other off.
anwar najib new2PETALING JAYA: The DAP MP for Raub, Ariff Sabri, is puzzled  why Pakatan Rakyat’s de facto leader Anwar Ibrahim has agreed to expose the wrongdoings of former finance minister Daim Zainuddin, when doing so will only serve to keep the prime minister in power for longer.
“Why attack Daim when the focus of our efforts ought to be centred on kicking Najib out of Putrajaya?” Ariff asked in his blog entry today.
He added that instead of dishing out the dirt on Daim, Anwar should be standing back and letting the “Umno people to kill off each other.”
Ariff was referring to the heavy criticism of Najib by Daim, a strong ally of former premier Mahathir Mohamad, another stinging critic of Najib’s.
He also made special mention of former information minister Zainuddin Maidin and veteran journalist Kadir Jasin, both of whom have criticised Najib relentlessly.
Descrbing Najib as “an overrated blue blood who has not much grey material between his ears”, Ariff said the PM was more of a “menace” to the country than a leader and that Anwar’s objective should be saving Malaysia from the “insouciant Najib” instead of destroying those who were trying to destroy him.
In detailing the ineffectiveness of Najib’s leadership, Ariff pointed to the country’s debt which he said was way more than the government was willing to reveal.
He also talked about race relations and said that while the government preferred to create fear among the Malays of a so-called Chinese threat to their special privileges and their religion, the Home Minister had gone out on a limb to bring an alleged gambling kingpin, a Malaysian Chinese, back into the country from America.
He also said the government was “acting as bystander” while unelected Islamists were “inhabiting” many religious departments.
Accusing Anwar of no longer placing a priority on PR and its Putrajaya ambitions, Ariff said, “I think his priority now is his personal freedom.”
Suspicious that there must be more to Anwar wishing to work with the Malaysian Anti-Corruption Commission to destroy Daim, Ariff asked, “So is there a deal between Najib and Anwar?”
He added, “Is Anwar playing the role of Androcles removing the thorn from Najib’s paw? The lion then becomes tame and shares game with Androcles Anwar?”
Giving the benefit of the doubt to Anwar all the same, Ariff also suggested that maybe the game plan was to “isolate Najib first” and then go for the kill.

10 comments:

  1. Amboi! Sayang sangat Dato Ariff ini kat Tun Daim dan Tun Mahathir yang tak henti-henti menghirup darah "Rakyat Malaysia" hidup-hidup ni? Tulisan Chegu Bard yang ditujukan kepada Dato' Ariff Sabri, adalah amat baik dan menepati sasaran. Amat sesuai untuk menyekolahkan semula Dato' Ariff Sabri (Spy Najib dalam DAP).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan harus bersikap objektif. Walau pun Tun Daim dipercayai banyak songlap khazanah negata....biarlah Najib yang memerangi beliau. Biarlah pemimpon umno bertikam dan berbunuhan sesama srndiri. PKR tak perlu seronok macam kera mendapat bunga bila diberi liputan oleh MEDIA arus perdana. Ada muslihat tu....
      Tak petlu menyekolahkan Dato Arif Sabri. Seperti namanya, beliau lebih Ariff dari saudara atau cijgu Bard.
      lagipun beliau bukannya menuduh idola saudara DSAI "specifically". Beliau cuma tak faham dan seperti saya juga tidak dapat "membaca" apa matlamat disebalik tindakan DSAI/PKR beriya-iya menyambut salam persahabatan yang dihulurkan oleh musuh tradisi.....kita tunggu dan lihat perkembangan seterusnya

      Delete
  2. Abe

    Pertembungan antara kem Mahathir/Daim dengan Najib adalah real. Dulu Najib menyerap setiap serangan dari Mahathir, tetapi nampaknya sekarang Najib sudah membalas serangan itu secara berdepan.

    Agaknya keadaan Najib begitu genting sekarang kalau tidak masakan dia mengambil tindakan untuk berdepan dengan kem Mahathir s3cara berdepan. Kita tahu Najib tersepit terok sekarang. Keadaan ekonomi yang parah disebabkan oleh kejatuhan harga minyak dan ringgit malaysia amat menekan Najib. Pilihan Najib begitu terhad sebab itu Najib tidak berani membentangkan revised budget di parlimen. Juga revision budget sebanyak 2% tidak munasabah. Begitu juga dengan kos cutting Najib tak masuk akal. Too little. Kat mana dia nak cekau duit hendak finance budget 2015?

    Kalau kita biasa dengan Najib, dia taking a gamble bahawa GST akan memberi sedikit ruang bernafas. Tetapi like always, GST ini pun akan menimbulkan masaalah. Kalau x kpd Najib, dah tentu kpd rakyat. Ingat saya selalu sebut Naj8b sanggup buat apa sahaja asalkan dpt melepas batang tengkoknya yang tersepit. Dia xpeduli apa nak jadi dgn orang lain...

    Once kita faham apa keadaan yang sedang dihadapi oleh Najib, baru kita boleh lihat apa peranan Anwar. Anwar bukan geng-geng UG yang berfikiran sempit dan jumud. Pasti Anwar ada perkiraannya sendiri.

    ReplyDelete
  3. Bat8,

    Sedara tak habis-habis membangkitkan isu UG. Apa sedara faham ke apa itu UG? Dari mana ia muncul? Sejak bila?
    Kalau Anwar berbaik dengan musuh "pasti Anwar ada perkiraannya sendiri". Berbaik dengan musuh kalau ada perkiraan yang menguntungkan dihalalkan perbuatan itu mengikut tulisan Bat8. Tapi apabila PAS berbaik dengan musuh nak menegakkan syiar Islam yang boleh menguntungkan yang tak perlu perkiraan dicap sebagai UG.

    Urusan dalaman PR memerlukan perhatian serius selesaikan dulu masalah dalaman daripada sibuk dengan urusan musuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 10:35

      Aik .....hari ni terlebih ambik walak ke? Sebut perkataan UG sahaja tanpa ulasan pun sensitif......Sensitif betul hang.......

      Selalunya jika kita terlalu sensitif tentang sesuatu, tentulah benda itu betul kebiasaannya.

      Delete
    2. Anon 10:35

      Saya minta sdra beri pencerahan apa itu UG, dari mana ia muncul dan sejak bila.

      Saya menulis pasal UG dari pengamatan saya, mungkin saya silap. Diharap pencerahan dari sdra dapat memperbetulkan persepsi saya tentang UG selama ini. Belajar dari perbincangan dan bertukar pendapat juga satu cara belajar.

      Bila pulak saya mempertikaikan PAS hendak mempertingkatkan syiar Islam. Grow up....jangan dok pusing isu-isu yang tidak menjadi isu. Kalau hudud yang sdra maksudkan, grow up....takde sesiapa yang mempertikaikan hukum hudud atau usaha PAS hendak melaksanakannya. Asyik2 dok ulas benda yang dah selesai. Yang dibahas dan dikomen ialah cara-cara untuk melaksanakannya berdasarkan realiti yang ada. Hakikat yang ada ialah PAS tidak mampu melaksanakannya secara bersendirian kerana dalam setiap PRU, PAS paling banyak memenangi tak l3bih 30 kerusi. Realiti yang ada didepan mata - PAS hanya bol3h melaksanakannya samada melalui PR atau BN. Ini realiti....

      Paham tak perbincangan pasal hudud yang dibincangkan di blog-blog. Sdra pulak asyik dok cerita t3ntang wajib m3nyokong hudud - takde sesiapa pun yang menolak hudud. Kalau asyik dok main cerita yang dah selesai bila hendak bergerak kehadapan? Takkan asyik dok tempat mula sampai bila-bila.

      Sekarang realitinya, PAS kena bergabung dengan PR atau BN untuk melaksanakan hudud di Kelantan. Kedua-dua pilihan itu tidak menjamin 100% bahawa cita-cita PAS akan menjadi realiti. Perbincangan ( bagi sdra menentang hudud ekk) di blog banyak berkisar kepada peluang PAS akan lebih gelap jika memilih BN untuk menrealisasikan hudud di Kelantan.

      Itu pandangan. Jika sdra cenderung kepada PAS bekerjasama dengan BN untuk menrealisasikan hukum hudud di Kelantan, ia juga satu pandangan. Pandangan sdra juga tidak salah. Kita berbincang disini. Kita railah kepelbagaian pendapat. Depa bagi hujah depa, kita bagilah hujah kita. Jangan bila pendapat orang bertentangan dengan pendapat kita, kita memperlek3hkan peribadi orang dan kita m3nghukum atau melabel orang. Saya pasti itu bukan sifat pejuang ugama Allah.

      Samada PAS memilih untuk bersama PR atau BN dalam isu hudud ini, pemimpin PAS mesti berani melasanakan pilihan itu dengan t3gas. Jika mahu bersama PR, buat cara hendak bersama PR. Jika PAS mahu bersama BN, buatlah apa sepatutnya. Pertama keluar dari PR secara gentleman. Jangan risau. P3mimpin-pemimpin utama PAS mempunyai keupayaan untuk mengemudi PAS apabila keluar dari PR dan m3ngharungi segala cabaran yang datang.

      Just do the right thing sebagaimana p3juang Islam sepatutnya bertindak!

      Delete
  4. Anwar kalau jadi PM tak mungkin se burok Maha Firaoun dan Mat Bahalol.

    Makin maju Malaysia ada lah.

    Yang lain mengenai Anwar tak pening.

    Tak kan ada Yahudi nak ganti Malayaia jadi Israel.

    Anwar bukan bahalol.

    ReplyDelete
  5. Najib-Anwar coalition can be the strongest political power in the history of Malaysia.

    ReplyDelete
  6. Bat8,

    UG adalah abbreviation kepada Unity Goverment, ia terhasil dari perbincangan diantara PR dan UMNO satu masa dulu. Bukan TGHH saja yang terlibat dengan usaha ini malah ia melibatkan Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim diera Abdullah Badawi sebagai PM. Unity Goverment yang dibincangkan salah satunya tertumpu kepada kuasa pemerintah dan pembangkang digabungkan menjadi satu dimana UG tidak mempunyai pembangkang. Usaha ini dilakukan supaya pentadbiran kerajaan menjadi telus, beramanah dan bertanggungjawab. Kuasa pemerintah
    menjadi terhad, badan-badan kerajaan terkecuali dan bebas dari campur tangan penguasa atasan. Tiada siapa yang terkecuali dari tindakan sekiranya ada kesalahan yang dibuat oleh pemerintah walaupun dia seorang PM. Semua yang bersalah akan diheret kemahkamah. PAS sudah menarik balik penubuhan UG dengan UMNO disebabkan Abdullah Badawi tidak lagi mempunyai kuasa dan juga masih ramai juga yang belum faham apa itu UG.
    Kalau sedara Bat8 meragui penjelasan saya diatas sedara boleh minta pencerahan dari Anwar atau Lim Kit Siang.

    Apa yang sedara maksudkan "benda yang dah selesai"? Selagi PAS tidak membentangkan usul diparlimen selagi itu masalah belum selesai.

    Sekarang saya akur dengan kata-kata sedara Bat8 bahawa PAS ada cita-cita dan impian untuk membawa usul Hudud di Kelantan ke parlimen tetapi tidak mempunyai cukup kuasa. Akan tetapi mereka tetap berdegil akan membawa usul tersebut ke parlimen walaupun mereka tahu usul tersebut akan menghadapi tentangan yang amat hebat dari penentang diparlimen nanti. Tidak salah Kerajaan K'tan membawa perkara murni ini ke parlimen bersama dengan doa-doa pendukung Islam dan umat-umat Islam. Sedara Bat8 berdoa la sama. Semoga nanti apabila usul HUDUD di K'tan dibentangkan diparlimen oleh kerajaan K'tan akan mendapat sokongan luar biasa dari pemimpin yang mengaku mereka ni Islam. Menjadi perkara wajib apabila seseorang Islam itu bergelar pemimpin, wajib cenderong kearah Islam dalam membuat sesuatu sokongan yang menjadi AMANAH kepada agama mereka anuti. PKR, UMNO, PAS hanya pertubuhan, saya dan sedara hanya rakyat marhaen. Impian PAS itu sebenarnya adalah satu hukum wajib kepada PEMIMPIN yang beragama ISLAM. Wajib tetap wajib tiada hujah yang boleh mengubah perkara itu selain manusia sendiri yang merubahnya. Impian PAS bukan agenda politik semata-mata tapi sebaliknya ia mestilah menjadi agenda seluruh umat ISLAM sebelum Syariah ini boleh dilaksanakan diM'sia.


    ReplyDelete
  7. lihatlah sedara2 semua...
    mudahnya pendukung demokrasi sekular "mamandang" hal hukum "milik" Tuhan..
    kalau nyawa "milik" kita sendiri pun,x mungkin kita "berhukum" dgn biarkan manusia2 tak kira perompak/penyamun/penipu/penyembah berhala yg akan tentukannya melalui peti undi demokrasi sekular..
    tapi sesuatu "milik" Tuhan kita "memandang" mudah..
    (lain mcm mudahnya kita "memandang")
    lalu kita berkokok seolah2 "jalan" kita itu soheh/benar disisi Tuhan..
    dan semua manusia WAJIB kena ikut kita..

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa