Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, January 27, 2015

Mesir berdarah: Pastinya Militan Dipersalahkan

Mesir kembali berdarah
27 Januari 2015

KAHERAH - MESIR . Sekurang-kurangnya 18 termasuk tiga anggota polis terbunuh dalam insiden pertempuran ganas antara pasukan keselamatan dan kumpulan penunjuk perasaan antikerajaan ketika sambutan ulang tahun ke-4 revolusi kebangkitan rakyat di negara itu, kelmarin.

Kementerian Kesihatan melaporkan puluhan penunjuk perasaan turut cedera selepas pihak berkuasa bertindak melepaskan tembakan dan gas pemedih mata sebagai langkah untuk menyuraikan mereka yang sedang berarak menuju ke Dataran Tahrir di ibu negara.

Difahamkan, kawalan keselamatan turut diperketat di Kaherah dan beberapa bandar utama lain selepas kumpulan penunjuk perasaan antikerajaan menggesa supaya mengadakan protes mengutuk pemerintahan Presiden Abdel Fattah al-Sisi.

Dalam kejadian berasingan, sebutir bom dilaporkan meletup di kejiranan Alf Maskan di timur Kaherah dan ia dipercayai didalangi kumpulan militan, Ajnad Misr.

Dua suspek militan turut terkorban selepas mereka secara tidak sengaja meletupkan diri sendiri ketika cuba untuk mensabotaj menara elektrik di Delta Nil di wilayah Baheira.

Ketegangan meningkat di ibu negara selepas seorang penunjuk perasaan wanita maut ketika bertempur dengan pihak berkuasa sehari sebelum sambutan ulang tahun tersebut. - AFP

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa