Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, August 20, 2017

Dendam dan pantang Kampung Memali

Di Kampung Memali, dendam 3 dekad terhadap Dr M, polis
In Artikel Published On 10:43 PG  -  Posted By DetikDaily
Oleh Predeep Nambiar

BALING: Tiga puluh dua tahun sudah berlalu, tetapi peristiwa hitam yang dilalui penduduk Kampung Memali di Kedah masih menghantui mereka sehingga kini.

Ada yang masih merasai kesakitan ditanggung mereka, tidak kurang pula yang berdendam dan “menyirap darah” setiap kali terserempak dengan anggota polis atau terdengar nama Tun Dr Mahathir Mohamad.

Berpantang maut sebelum ajal. Kehidupan Abdullah Che Soh bermula pada usia 40 tahun selepas beliau terselamat daripada 7 das tembakan, ketika Kampung Memali yang terletak kira-kira 100km dari ibu negeri Alor Setar, dikepung anggota polis yang menyaksikan 18 orang terkorban.

Daerah Baling terkenal dengan pertemuan bersejarah antara kerajaan penjajah British dan pemberontak komunis di Tanah Melayu yang dicatatkan dalam buku teks sejarah, manakala Kampung Memali pula menempa nama dalam politik kontemporari Malaysia.
Sekumpulan pelajar bermain di luar Madrasah Islahiah Diniah yang ditubuhkan Ibrahim Libya beberapa bulan sebelum peristiwa berdarah Memali

Hujung minggu lalu, Memali mencuri tumpuan negara sekali lagi apabila seorang hadirin mengajukan soalan mengenai tragedi itu kepada Dr Mahathir dalam forum Nothing to Hide 2.0 di Shah Alam, beberapa minit sebelum kekecohan berlaku dengan kerusi, kasut, suar dan botol air dilontar ke pentas program anjuran Pemuda PPBM itu.

Pengkritik negarawan berusia 92 tahun itu melontarkan soalan yang memberi peluang untuk menghidupkan kembali “dosa lampau” dan mengaitkannya dengan bekas perdana menteri itu, yang kini berkongsi pentas dengan pemimpin pembangkang sama yang pernah menjadi musuhnya.

Dr Mahathir menerajui negara ketika tragedi berdarah itu mengorbankan 14 penduduk kampung dan 4 anggota polis, selain mencederakan ramai orang awam, termasuk Abdullah yang terkena 7 das tembakan.

Kesakitan ditanggung Abdullah cukup untuk beliau membenci Dr Mahathir sehingga hari ini.

“Tujuh peluru menembusi badan saya. Macam mana saya hendak maafkan dia? Jika dia datang ke sini, saya akan lastik dia,” katanya

Tiga daripada tembakan itu terkena dada Abdullah, manakala masing-masing sebutir peluru menembusi pinggulnya, pergelangan tangan, siku dan dekat ibu jari kanannya.

Abdullah Che Soh (gambar) hanya akan memaafkan pengerusi Pakatan Harapan itu dengan 1 syarat.
abdullah“Saya rasa kami boleh (memaafkannya), dengan syarat dia memohon maaf secara terbuka.”

Ibrahim Libya

Pada 19 November 1985, Kampung Memali bertukar menjadi kawasan keselamatan utama apabila ia dikepung kira-kira 200 anggota polis bersenjata.

Ia bukan julung kali orang penting di Kuala Lumpur menghantar pasukan polis ke kampung sunyi itu, yang akhirnya pulang dengan tangan kosong.
Ibrahim Mahmud ialah guru agama yang lebih dikenali sebagai Ibrahim Libya

Bagaimanapun, kali ini mereka diarahkan membawa Ibrahim Mahmud, guru agama yang lebih dikenali sebagai Ibrahim Libya, ke Kuala Lumpur dan menahannya di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Penduduk kampung sedar senjata buatan sendiri seperti parang dan pisau tidak mampu melawan pasukan keselamatan yang dilengkapi mesingan. Pun begitu, ia tidak menghalang mereka daripada berjuang habis-habisan bagi mempertahankan Ustaz Ibrahim dengan membentuk perisai manusia di rumahnya.

Pertempuran itu berakhir pada senja dengan kemenangan memihak kepada pasukan keselamatan. Seluruh kampung, termasuk wanita dan kanak-kanak diangkut dengan berpuluh-puluh lori.

Abdullah antara mereka yang “istimewa” dalam kalangan ratusan orang yang ditahan. Beliau dan 35 yang lain ditahan di bawah ISA, undang-undang yang kerap digunakan pihak berkuasa pada 1980-an ke atas pembangkang kerajaan.

Pantang larang Kampung Memali

Hari ini, Memali sebuah kampung dengan kira-kira 2,000 penduduk yang kebanyakannya bekerja sebagai penoreh getah.

Tiga dekad selepas peristiwa berdarah itu, Dr Mahathir dan polis kini hampir menjadi pantang larang di kampung berkenaan.

Seperti Abdullah, golongan berusia 30-an yang terlalu muda untuk mengingati peristiwa itu juga yakin Dr Mahathir bertanggungjawab terhadap pertumpahan darah di kampung mereka.

Bagaimanapun, sesetengah penduduk kampung termasuk mereka yang pernah ditahan sedia memberi peluang kedua, dengan syarat beliau melawat kampung itu untuk memohon maaf secara terbuka.

Beberapa bulan selepas peristiwa itu, Dr Mahathir dalam sidang Dewan Rakyat, mendakwa penduduk kampung itu ialah “fanatik” yang menyerang pasukan keselamatan dengan bom botol dan anak panah beracun.

Abdullah mempertikaikan tuduhan itu dengan menunjukkan beberapa jarinya yang kebas akibat terkena tembakan.

“Saya tidak pegang sebarang senjata. Saya mengangkat penumbuk saya dan mereka tembak saya. Saya hanya mahu melindungi Tok Guru saya,” katanya merujuk Ibrahim.

Isteri Abdullah, Kalsom Salleh masih tidak dapat melupakan keadaan suaminya yang cedera digari di tangan dan kaki.

Dalam keadaan digari itu, Abdullah terpaksa membuang air kecil dan besar dalam sel penjara.
Kampung Memali hari ini diduduki kira-kira 2,000 orang kebanyakannya bekerja sebagai penoreh getah

“Ia adalah penyeksaan. Saya menangis melihat dia terbaring dalam kencing dan najis sendiri. Saya menjerit anggota polis di lokap Alor Setar untuk mengeluarkannya,” kata wanita berusia 65 tahun itu yang turut ditahan bersama kira-kira 400 penduduk kampung lain.

Kalsom teringat bagaimana polis memaksanya mengaku mereka sebahagian daripada kumpulan ajaran sesat ketika disoal siasat.

Namun, beliau tidak menyesali sokongannya kepada PAS.
  
“Kami beritahu mereka kami sudah sebati dengan PAS. Kami ialah umat Islam biasa yang bersolat 5 kali sehari.”

Label ‘sesat’

Abdullah menolak label sesat yang diberikan kepada Ibrahim.

Beliau berkata, Umno ketika itu bimbang pengaruh PAS yang semakin berkembang di kalangan orang Melayu lalu mencipta dakwaan untuk menunjukkan Ibrahim ialah ancaman keselamatan negara.

Seorang lagi penduduk yang ditahan, Zaman Mahmud (gambar)masih tidak boleh melupakan “jenayah” ke atas orang kampungnya.

zaman-mahmud“Tetapi, jika Dr Mahathir minta maaf, kami mungkin memaafkan anda, insya Allah. Jika Allah boleh mengampuni hambaNya, kenapa kami tidak boleh melakukan perkara sama,” kata penoreh getah berusia 65 tahun itu yang pernah mengetuai cawangan PAS di Kampung Charok Puteh dalam Memali.

Baginya, PPBM yang diasaskan Dr Mahathir tidak mungkin menembusi kampung itu disebabkan kenangan pahit 1985.

“Daerah mengundi ini 100% sokong PAS,” katanya walaupun mengakui kerusi Dewan Undangan Negeri Bayu dalam kawasan Parlimen Baling dimenangi Umno.
“Orang di sini penyokong tegar PAS.”

Marzuki Ahmad (gambar), bekas mudir di Madrasah Islahiah Diniah yang ditubuhkan Ibrahim, mempersoalkan tindakan Dr Mahathir membangkitkan kematian anggota polis di Memali.

Lelaki berusia 68 tahun itu berkata, anggota polis itu mati akibat tembakan, tetapi penduduk kampung tiada senjata api.

“Ibu bapa kanak-kanak yang tidak bersalah dibunuh. Tolong jangan lupa fakta ini.”

Marizah Mat Arof (gmabar) juga tidak akan memaafkan Dr Mahathir. Pada usia 15 tahun, dia melihat sendiri bapanya, Mat Arof Hashim, 42, rebah dalam pertempuran itu.

“Masih tenangkah jiwanya sedangkan dia tahu dia berhutang darah dan nyawa? Semua 5 beradik saya, termasuk saya hidup tanpa ayah kami.”

Beliau ditahan hampir 40 hari di sebuah pusat tahanan di Tanjung Pari, tidak jauh dari Memali.

Begitu juga Siti Aishah Ahmed, 65, yang menyaksikan suaminya ditembak mati
.
“Mereka tembak dia dan dia rebah berlutut, dalam keadaan sujud sambil memegang dadanya.

“Anggota polis kemudian menyusun mayat suami saya bersama 6 mangsa korban lain di tepi jalan, seperti tiada apa yang berlaku,” katanya.

Pembohongan terhadap Ibrahim’

Aishah (gambar) masih berdendam dengan anggota polis.

“Mereka tidak boleh lalu sini. Kami tidak mahu melihat mereka di sini langsung. Kami didih apabila mereka lalu.”

Seperti penduduk kampung lain, Aishah berkata, beliau turut dipaksa “mengakui” mereka sebahagian daripada sebuah ajaran sesat.

“Mereka asyik memaksa kami mengaku sebahagian daripada kumpulan ajaran sesat dan mendakwa kami menganggap Ibrahim sebagai nabi.

“Kami enggan menurutinya kerana ia adalah satu penipuan. Ibrahim orang yang baik dan alim, beliau juga bekas pemimpin PAS,” katanya.

Kerajaan menerusi penyelesaian di mahkamah membayar RM20,000 kepada balu lelaki yang terbunuh dalam peristiwa Memali.

Bagaimanapun, ia tidak membawa sebarang makna buat Aishah.

“RM3,000 dibayar untuk kos guaman. Kami terpaksa menyewa sebuah asrama di Alor Setar kerana tidak mahu ulang-alik untuk menghadiri perbicaraan di Mahkamah Tinggi.

“Bagaimanakah jumlah yang sedikit itu boleh membantu kami membesarkan anak-anak?” soalnya.

Aishah menyimpan hasrat supaya peristiwa sebenar Memali dicatatkan dalam buku sejarah.

Sementara itu, memori Memali yang masih menghantui sesetengah orang mungkin hanya boleh dilupakan dengan permohonan maaf, seperti didambakan Abdullah serta waris mangsa korban.

* Bagaimana pula menteri propaganda ketika itu Rais Yatim, tidak pernah rasa bersalah dan terfikir memohon maaf dari waris korban yang dicemari namanya di dalam peristiwa itukah sebelum ajal juga menjemput?

2 comments:

  1. I know this if off topic but I'm looking into starting my own blog and was
    curious what all is needed to get setup? I'm assuming having a blog like yours
    would cost a pretty penny? I'm not very internet smart
    so I'm not 100% certain. Any tips or advice would be greatly
    appreciated. Kudos

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa