Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, June 26, 2014

'Pancung' Hanya Ugut Tapi Belum Buat Lagi, Jadi Bukan Jenayah!

Itu tafsiran Zahid Hamidilah.......

Perkasa 'pusing' kenyataan selepas ancaman 'pancung' kepala 
KOMEN: Sesiapa sahaja kini bebas untuk menyuarakan apa-apa sahaja ucapan di Malaysia.
 
Tidak kiralah ucapan itu berbentuk ancaman sekali pun tetapi perlu mengatakan ia hanyalah satu ucapan seloroh.
 
Ini sudah tentu jika anda adalah sejajar dengan orang yang tepat dan menyokong parti pemerintah.
 
Ia jelas menunjukkan seolah-olah seperti negara tiada undang-undang dan menggalakkan orang ramai yang berfikiran sempit menghamburkan ucapan sesuka hati hanya demi meraih populariti mereka di dalam media.
 
Baru-baru ini, Ketua Penerangan Perkasa Ruslan Kassim, mengancam untuk "memancung" kepala orang yang mempersendakan Islam dan Sultan Selangor.
 
Katanya, apa yang dimaksudkan adalah untuk "memancung masa depan politik" empat ahli parlimen PAS - Khalid Samad (Shah Alam), Dr Siti Mariah Mahmud (Kota Raja), Hanipa Maidin (Sepang) dan Che Rosli Che Mat (Hulu Langat) yang mencetuskan kemarahannya.
 
Ini kerana keempat ahli parlimen itu menggesa kerajaan negeri Selangor untuk meminda undang-undang dan menghadkan kuasa Selangor Majlis Agama Islam Selangor.
 
"Tak (pancung). Sebenarnya saya ketika berucap ... semangat orang tu ... Saya kata sebenarnya dalam hati, saya bukan nak pancung kepala, pancung dari segi politik, sebab yang terlibat keempat-empat, orang politik.
 
"Jadi kita pancung masa depan politik dia, tapi tak terkeluar masa depan politik tu, terkeluar pancung leher.
 
"Tak ada lah kita nak mengasah parang. Tak ada. Kita cintakan keamanan dan kedamaian," katanya lapor portal berita Malaysiakini semalam.
 
Lihatlah integriti dan kepintaran pemimpin Perkasa.
 
Apa yang membimbangkan tetapi tidak mengejutkan di sini ialah tiada seorang pun dari kem Umno yang telah menyuarakan kebimbangan mereka mengenai kenyataan Ruslan ini.
 
Rakaman video tidak berbohong dan Ruslan perlu melihat semula ucapan "berapi-api" beliau yang sedia ada di internet.
 
Dalam klip video yang dimuatnaik KiniTV di laman Youtube, kedengaran Ruslan berkata orang yang mempersendakan Islam dan Sultan Selangor adalah parasit yang perlu dipancung dan beliau rela mati syahid kerananya.
 
Ancaman Ruslan itu dibuat semasa perhimpunan berhampiran Istana Selangor pada Isnin mengundang bantahan termasuk Timbalan Pengerusi Jawatankuasa undang-undang Majlis Konsultasi Perpaduan Negara Timbalan Pengerusi Lim Chee Wee.
 
Menurut Chee Wee, kenyataan Ruslan ini adalah merupakan suatu kesalahan di bawah Rang Undang-Undang (RUU) Kaum dan Agama Benci Jenayah salah satu daripada tiga RUU baru yang dicadangkan untuk menggantikan Akta Hasutan.
 
Jadi bagaimana anda ingin menjelaskan, Ruslan? - V Shuman

1 comment:

  1. Polis ada tulur ker nak bertindak?haram polis berani bertindak.kucut tulur wei.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa