Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, July 30, 2014

Australia Dilarang Lapor Kes Rasuah Libatkan Pemimpin Malaysia

Australia peroleh perintah larangan untuk tidak lapor kes rasuah libatkan Malaysia

T K Letchumy Tamboo,Astro Awani |Kemas kini:Julai 30, 2014
(Diterbitkan pada: Julai 30, 2014 15:31 MYT)
Australia peroleh perintah larangan untuk tidak lapor kes rasuah libatkan Malaysia
Australia telah memperoleh perintah larangan untuk melarang mana-mana pihak di Australia daripada melaporkan tentang satu kes rasuah antarabangsa.
KUALA LUMPUR: Australia telah memperoleh perintah larangan daripada sebuah mahkamah untuk melarang mana-mana pihak di Australia daripada melaporkan  tentang satu kes rasuah antarabangsa yang bernilai berjuta-juta dolar.

Laman Wikileaks yang mendedahkan perintah larangan itu, melaporkan ada pemimpin terdahulu dan sekarang dari Malaysia antara yang dinamakan di dalam kes yang melibatkan Reserve Bank of Australia (RBA).

Perintah larangan bertarikh 19 Jun yang diterbitkan di laman Wikileaks itu, mendedahkan enam nama pemimpin dari Malaysia dan seorang saudara kepada salah seorang pemimpin itu.

Wikileaks berkata pemimpin terdahulu dari Indonesia dan Vietnam, serta saudara-mara mereka dan pegawai kanan turut dinamakan di dalam kes tersebut.

Wikileaks menambah bahawa perintah larangan itu telah diperoleh atas alasan "keselamatan negara" dan larangan itu adalah untuk "mengelakkan kerosakan kepada hubungan antarabangsa Australia".

Penerbit Wikileaks, Julian Assange telah melabelkan tindakan itu sebagai mengaburi mata rakyat Australia dan menuntut penjelasan daripada Menteri Luar Australia, Julie Bishop.

“Dengan perintah ini, yang terburuk dalam ingatan, kerajaan Australia bukan sahaja mendiamkan media Australia, tetapi mengaburi mata rakyat Australia.

“Konsep 'keselamatan negara' tidak bermaksud ia akan ‘menyelimuti’ dan menutup dakwaan rasuah yang serius yang melibatkan pegawai kerajaan, di Australia atau di tempat lain,” katanya.

Wikileaks mendedahkan 17 individu dalam senarai sekatan itu termasuk perdana menteri dahulu dan sekarang di Malaysia, Presiden Vietnam Truong Tan San, Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono dan bekas Presiden Indonesia Megawati Sukarnoputri.

Laporan itu mendedahkan bahawa kes tersebut melibatkan “wang berjuta-juta ringgit” yang dibuat oleh ejen syarikat-syarikat subsidiari RBA Securency dan Nota Percetakan Australia untuk mendapatkan kontrak untuk membekalkan nota bank polimer Australia kepada kerajaan Malaysia, Indonesia, Vietnam dan negara-negara lain. "

Pada tahun 2010, SPRM menahan tiga individu yang mempunyai hubungan dengan pembekalan nota polimer RM5 ekoran laporan bahawa Securency telah menawarkan rasuah kepada pegawai Malaysia.

Ketiga-tiga, termasuk seorang peniaga, didakwa menerima RM11.3 juta untuk mendapatkan kontrak daripada Bank Negara Malaysia (BNM) dan untuk memastikan kerajaan menggunakan wang kertas polimer tersebut.

Pada tahun 2011, The Age melaporkan bahawa bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi telah disyaki diberi rasuah oleh firma RBA sebagai balasan untuk meluluskan sebuah kontrak bernilai $31 (RM99 juta).

Walau bagaimanapun, Abdullah menafikan dakwaan tersebut.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa