Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, July 18, 2014

Mengapa MH17 terbang cari bahaya dekat dengan "zon larangan terbang"?

Satu persoalan utama belum terjawab, adakah MAS ambil risiko kehidupan penumpang? 
Alyaa Alhadjri08:30PM Jul 18 2014
PUSINGAN KHAS: Adakah Malaysia mengambil apa-apa tanggungjawab atau risiko untuk meletakkan kehidupan penumpang di atas kematian yang telah berlaku? 
 
Persoalan ini diajukan kepada Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai oleh wartawan Australia hari ini, sebagai susulan berhubung beberapa kenyataan beliau dilihat telah mengecewakan wartawan kerana gagal menjawab dengan memuaskan susulan tragedi pesawat penerbangan Malaysian Airlines MH17 yang telah ditembak jatuh dan terhempas berhampiran sempadan Rusia malam tadi. 
 
Bercakap pada sidang akhbar di Hotel Sama-Sama KLIA hari ini, Menteri Pengangkutan yang baru dilantik ini telah menghadapi cabaran besar pertama selepas mengambil alih daripada pemangku Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang sebelum ini juga telah menggalas tugas besar semasa insiden kehilangan pesawat MH370 pada 8 Mac lalu yang sehingga kini masih belum dijumpai. 
 
Selepas 133 hari, MH370 masih gagal dikesan atau ditemui.
 
Sekurang-kurangnya 100 anggota media dari agensi-agensi tempatan dan luar negara sekali lagi telah berkumpul di hotel yang sama, tempat sidang media untuk MH370 tetapi kali ini menunggu untuk maklumat terkini tentang kemalangan MH17 yang mengorbankan kesemua 283 penumpang dan 15 anak kapal di atas kapal Boeing 777 penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur 
 
Untuk menghentikan soalan daripada media tempatan dan antarabangsa susulan mungkin terdapat kebimbangan keselamatan yang dibangkitkan oleh MAS, Liow hanya mengulangi bahawa 15 daripada 16 syarikat penerbangan di Persatuan Syarikat Penerbangan Asia Pasifik terbang laluan yang sama ke atas Ukrain. 
 
"Laluan penerbangan diambil oleh MH17 telah diluluskan oleh Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa, dan oleh negara-negara yang ruang udara laluan melalui. 
 
"Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa juga telah menyatakan bahawa ruang udara pesawat itu adalah tidak terhad," kata Liow yang menyatakan bahawa beberapa pesawat penumpang lain daripada syarikat penerbangan yang berbeza telah menggunakan laluan yang sama pada waktu kejadian itu. 
 
Apabila ditanya sama ada Malaysia boleh menerima bahawa "kesilapan dahsyat" telah dibuat bagi membolehkan MH17 untuk melalui ruang udara Ukrain, Liow berkata: "Seperti yang saya sebutkan tadi, laluan yang diluluskan adalah laluan yang selamat. Dan syarikat penerbangan lain juga menggunakan laluan itu".
 
Reuters melaporkan sebelum ini bahawa syarikat penerbangan Cathay Pacific Australia Qantas Airways dan dua syarikat penerbangan utama Korea Selatan adalah antara syarikat penerbangan yang tidak menggunakan laluan ruang udara Ukraine sejak beberapa bulan yang lalu kerana kebimbangan yang menyelubungi persengketaan yang berterusan antara kumpulan pemisah memberontak. 
 
Liow juga menafikan dakwaan bahawa MAS memilih memendekkan laluan penerbangan MAS atas sebab untuk mengurangkan kos bahan api walaupun ia lebih berisiko tinggi.
 
"Ia tidak benar dan seperti yang telah disebutkan tadi, ia telah selama bertahun-tahun yang kita telah mengambil laluan yang sama dan negara-negara lain juga mengambil laluan itu," katanya. 
 
MAS sebelum ini telah mengesahkan bahawa penerbangan terputus hubungan dengan ATC Ukraine kira-kira 50km dari sempadan Ukraine-Rusia sebelum ia terhempas di rantau Timur di negara ini Donestk, dilaporkan di bawah kawalan pemberontak pro-Rusia. 
 
Liow mengulangi kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebelum ini bahawa sebuah pasukan antarabangsa perlu mempunyai akses penuh ke lokasi kemalangan dan tidak ada mengganggu kawasan itu, atau memindahkan apa-apa serpihan, termasuk kotak hitam. 
 
Agensi berita Interfax Rusia awal hari ini dilaporkan tuntutan oleh pemberontak pro-Rusia yang mereka terletak salah satu Boeing 777 yang kotak hitam dan dibawa ke dalam milikan mereka. 
 
Ditekan untuk pengesahan, Liow sekadar berkata: "Saya mendengar (berita), tetapi ia tidak boleh disahkan. Kami tidak menerima notis rasmi daripada pihak berkuasa Ukraine. "
 
Agensi berita ITAR-TASS memetik pemberontak Ukraine yang berjanji hari ini untuk memastikan bahawa sebuah suruhanjaya siasatan Ukraine, yang akan termasuk dua pakar Malaysia, mendapat laluan selamat ke lokasi kemalangan, di samping memberi jaminan keselamatan bagi pemerhati asing. 
 
Laporan yang sama juga memetik pemberontak pro-Rusia yang berkata mereka bersedia untuk "mengasingkan lokasi kemalangan" dan bekerja dengan kerajaan Ukraine untuk mendapatkan semula badan. 
 
Seperti dilaporkan akhbar, sejumlah 121 mayat dijumpai. 
 
Malaysia akan hari penghantaran yang Bantuan Bencana dan Pasukan Penyelamat Khas Malaysia ke Kiev, yang terdiri daripada 62 orang - 30 ahli pasukan SMART, 15 kakitangan perubatan, 10 wakil Tentera Udara Diraja Malaysia, lima kakitangan MAS dan dua kakitangan Jabatan Penerbangan Awam; selain daripada 40 kakitangan MAS yang terbang ke Amsterdam untuk membantu seterusnya bersaudara penumpang. 
 
Sementara itu, kemarahan global dipergiatkan dengan Amerika Syarikat menuntut "tanpa halangan" siasatan antarabangsa mengenai serangan peluru berpandu yang dikatakan pada MH17 oleh pemisah dikawal timur Ukraine. 
 
The pesawat jet MAS turun di kebun jagung di rantau yang dilanda persengketaan itu malam tadi, meninggalkan jejak ngeri pembunuhan beramai-ramai di atas tanah. 
 
Menurut AFP melaporkan, Kiev menuduh pemisah pro-Rusia berjuang tentera Ukraine daripada "perbuatan keganasan" sebagai pemimpin dunia terpegun dipanggil untuk siasatan penuh ke dalam bencana, yang boleh melanjutkan menyemarakkan api terburuk krisis Timur-Barat sejak Perang Dingin . 
 
Sambutan Rumah Putih untuk tragedi itu merupakan bantahan jelas kepada caj Presiden Rusia Vladimir Putin yang Ukraine tindakan keras terhadap pemberontak pemisah mencetuskan ketegangan yang membawa kepada kemalangan. 
 
"Walaupun kita tidak lagi mempunyai semua fakta, kita tahu bahawa kejadian ini berlaku dalam konteks krisis di Ukraine yang didorong oleh sokongan Rusia untuk puak pemisah, termasuk melalui senjata, bahan, dan latihan," kata Rumah Putih dalam satu kenyataan. 
 
Presiden Barack Obama memberi amaran bukti di kalangan serpihan bertaburan tidak boleh diganggu seperti Amerika Syarikat dipanggil untuk siasatan segera. 
 
Majlis Keselamatan PBB dipanggil sesi tergempar hari ini bagi membincangkan bencana. 
 
Kementerian Luar Singapura dalam satu kenyataan juga menuntut "siasatan penuh dan telus". 
 
Dalam ucapan televisyen kuat-worded Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono berkata jika pesawat telah ditembak jatuh oleh senjata tentera "ini adalah melanggar undang-undang antarabangsa dan juga undang-undang perang". 
 
Komen dikaitkan dengan ketua pemberontak pro-Rusia mencadangkan orang-orangnya mungkin telah dijatuhkan pesawat Boeing 777 MAS dengan tidak sengaja, percaya ia merupakan pesawat pengangkutan tentera Ukraine. 
 
Walau bagaimanapun, Putin berkata Kiev melahirkan tanggungjawab sepenuhnya untuk kemalangan. 
Dalam panggilan dengan pro-Barat Presiden Ukraine Petro Poroshenko dan Perdana Menteri Belanda Mark Rutte, Obama meletakkan satu penanda awal kepada syarat-syarat perlu untuk membolehkan penyiasatan kemalangan udara. 
 
Rumah Putih berkata Obama memberitahu Rutte Amerika Syarikat bersedia untuk menyumbang "bantuan segera" untuk "prompt, penuh, boleh dipercayai dan tanpa halangan siasatan antarabangsa". 
 
Dua pegawai Amerika memberitahu AFP bahawa penganalisis perisikan telah mengkaji data untuk melihat sama ada peluru berpandu yang digunakan untuk menurunkan pesawat itu dilancarkan oleh pro-Moscow pemisah, tentera Rusia di sempadan Ukraine atau kuasa-kuasa kerajaan. 
 
"Kami bekerja melalui semua analisis," kata seorang pegawai sambil menambah terdapat sedikit keraguan pesawat terpegun dengan peluru berpandu permukaan-ke-udara. 
 
Jurucakap Poroshenko berkata beliau percaya pemberontak pro-Rusia dijatuhkan jet di negara yang dilanda krisis, di mana pertempuran antara kumpulan pemisah dan kerajaan yang disokong Barat itu mendakwa lebih 600 nyawa. 
 
"Insiden ini bukan malapetaka. Ia adalah perbuatan pengganas, "kata jurucakap itu, Svyatoslav Tsegolko, berkata di Twitter. 
 
Lambakan komen di media sosial dengan ketua-ketua pemberontak mendakwa mereka telah menembak jatuh sebuah pesawat tentera Ukraine di tempat yang tepat pesawat Malaysia jatuh telah tergesa-gesa dikeluarkan kerana mereka muncul untuk menyedari kesilapan mereka. 
 
Alexander Borodai, perdana menteri yang "Donetsk Republik Rakyat" diri mereka, sementara itu kepada AFP tentera pemisah akan bersedia untuk melakukan untuk berdamai selama beberapa hari untuk membolehkan akses penuh ke laman web ini. 
 
Persoalannya masih kekal: Mengapa MH17 terbang jadi berbahaya dekat dengan "zon larangan terbang" yang mungkin menimbulkan syak wasangka di zon perang?

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa