Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, September 22, 2014

Ancaman Khalifah: “Kami adalah orang yang bermati-matian untuk Sabah,” - Menteri Pertahanan

Sabah diingat supaya jangan ‘undang’ Khalifah Islam
 | September 22, 2014

"Ia tidak mustahil bagi ancaman Khalifah untuk datang ke Sabah kerana itu adalah perjuangan mereka."

KOTA KINABALU: Sabah telah diberi amaran untuk tidak mengambil ringan ancaman terhadap keselamatan mereka berikutan laporan bahawa Moro National Liberation Front (MNLF) merancang untuk memasukkan negeri mereka ke dalam pergerakan Khilafah Islam yang menjangkau dari selatan Filipina ke Indonesia.
Nampaknya Sarawak dan Brunei juga dalam perhatian Khalifah Islam di rantau ini.
“Saya tidak berniat untuk menakut-nakutkan rakyat Sabah tetapi lihat apa yang berlaku di Iraq dan Syria,” kata Menteri Pertahanan Hishammudin Hussein Onn selepas mesyuarat bahagian Umno Penampang pada hari Ahad di Sabah.
“Ia tidak mustahil bagi ancaman untuk datang ke Sabah kerana itu adalah perjuangan mereka.”
Katanya, pemisah Islam di Filipina selatan telah berikrar kesetiaan mereka kepada negara Islam (IS) di Iraq dan Syria. “Ini dapat dilihat dalam video YouTube yang dimuat naik di internet.”
Video itu, kata beliau, menunjukkan pejuang Bangsa Moro Islamic Freedom Fighters (BIFF) dan Abu Sayaff, yang berpisah dari MNLF.
Namun demikian, beliau memberi jaminan bahawa keadaan keselamatan, berdasarkan laporan perisikan, adalah terkawal dan tiada apa yang perlu dibimbangkan.
Apa yang mustahak, tambah Hishammuddin, adalah keselamatan Sabah telah disediakan oleh kerajaan persekutuan dan bukan “secessionists” termasuk di selatan Filipina yang mahu menarik keluar Sabah dari Malaysia.
“Kami adalah orang yang bermati-matian untuk Sabah,” kata Menteri Pertahanan yang merujuk kepada sepuluh kematian yang dialami oleh pasukan keselamatan berikut pencerobohan di Lahad Datu pada Februari tahun lepas oleh sekumpulan kecil daripada pihak yang menuntut kesetiaan kepada kesultanan tidak wujud lagi di Kepulauan Sulu.
“Keselamatan Sabah terletak pada keikhlasan kerajaan persekutuan untuk melindungi negeri ini. Keselamatan di negeri ini adalah di bawah ancaman tanpa pengawasan kerajaan persekutuan. ”
Beliau menasihatkan orang ramai agar tidak terbawa-bawa dengan sentimen yang dibawa oleh retorik dan polemik dalam politik kerana ia akan hanya memisahkan negara ini lagi. Malaysia kemudian akan menjadi sasaran yang mudah bagi musuh-musuh untuk mengeksploitasinya beliau memberi amaran.
“Terdapat batasan dalam mengambil kedudukan politik dan ia tidak bermakna lagi jika negara ini diperintah oleh orang-orang yang tidak bertanggungjawab.”

4 comments:

  1. Macam makcik makcik mengusik budak2.

    ReplyDelete
  2. Kalau keadaan keselamatan tidak membimbangkan kenapa kau sebut sebut di khalayak ramai...dah minum air ketum ke menteri ni....tak ada isu takyah le cakap...takle nampak bodoh sangat

    ReplyDelete
  3. "Mereka bkn militan"
    Sapo entah yg ckp mcm tu masa dgn geng sulu dulu2.alih2 kena semelih free jer polis kita.bole cayer ker mamat mabuk ketum neh.x rasa bersalah ker pasukan keselamatan kita mati.boley seronok lagi tu jd menteri.dah kantoi berenti jer laaa.

    ReplyDelete
  4. khalifah khawarij adalah musuh islam

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa