Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, September 24, 2014

PRK Pengkalan Kubor: Krisis PR Mudahkan BN?

PRK Pengkalan Kubor: Krisis Pakatan di Selangor mungkin berikan BN kemenangan 
Ian McIntyre06:30PM Sept 24 2014

KOMEN: Kemenangan di pilihan raya kerusi DUN Pengkalan Kubor pada Khamis 25 September adalah penting bagi Barisan Nasional (BN), untuk menghantar mesej bahawa ia masih memiliki peluang dalam Kelantan yang dikuasai PAS.
Dan kekalahan bagi Pakatan Rakyat akan membuktikan apa yang pengkritik telah sedari selama ini – kepimpinan baru PAS di Kelantan tidak mempunyai kelebihan selepas persaraan mursyidul am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai Menteri Besar. 
Sewaktu kempen pilihan raya itu sedang memasuki pusingan terakhir, difahamkan bahawa calon BN Umno, Mat Razi Mat Ail nampaknya diterima baik, walaupun beberapa pemimpin Umno dalam cawangan Tumpat tidak berpuas hati terhadap pencalonannya.  
Beliau sering disambut hangat sambil bersalaman sewaktu kempennya di kawasan yang bersempadan dengan Tak Bai, di selatan Thai. Tetapi sambutan hangat ini mungkin disebabkan kerja keras yang dilakukan bekas wakil rakyat sebelum ini, Allahyarham Datuk Noor Zahidi Omar. 
Noor Zahidi yang merupakan seorang bekas guru yang kemudiannya menjadi seorang ahli perniagaan, terkenal kerana perkhidmatan cemerlang beliau kepada pengundi, dan beratus-ratus orang telah menghadiri pengebumian beliau. Noor Zahidi meninggal dunia akibat kanser hati bulan lepas.  
Maka, kemenangan Mat Razi mungkin bermakna bahawa legasi Noor Zahidi terpelihara.   
Tambahan pula, setiausaha agung Umno negeri, Datuk Md Alwi Che Ahmad menganggap bahawa pengundi cenderung untuk menghargai wakil rakyat yang bekerja keras. 
Politik Kelantan dilihat sebagai terpencil pada masa-masa tertentu, kerana isu-isu nasional tidak dirasakan kuat di sini seperti di negeri-negeri lain.  
Pengundi-pengundi di sini, yang kebanyakannya merupakan penduduk kawasan pedalaman, lebih mengambil berat tentang isu-isu keperluan seharian, dan bukannya sama ada Akta Hasutan perlu dimansuhkan.  
Tetapi ia boleh berubah jika pengundi-pengundi muda berdaftar yang bekerja di Lembah Klang pulang beramai-ramai, kerana mereka juga terdedah kepada arena kebangsaan dan berada dalam kedudukan untuk mempengaruhi ibu bapa mereka.  
Calon PAS, Wan Rosdi Wan Ibrahim merupakan seorang anak tempatan dan telah aktif di kawasan itu sejak lima tahun yang lalu. 
Beliau masih berpeluang, terutamanya jika Nik Aziz membantu kempennya, walaupun kesihatan beliau tidak begitu mengizinkan.  
Walau bagaimanapun, tidak banyak yang didengari tentang calon Bebas, Izat Bukhary Ismail Bukhary yang berkelahiran Kelantan tetapi berasal dari “jajahan" (daerah) yang berbeza – Ketereh.  
Gambaran yang lebih besar ialah bagaimana PAS Kelantan akan bertindak balas jika mereka tidak mampu untuk merebut kerusi ini. Untuk menjadikannya lebih rumit buat mereka, anak Kelantan yang paling terkenal di kalangan mereka – naib presiden PAS, Datuk Husam Musa – jarang berada di sini.  
Pemerhati politik di sini cenderung untuk mempercayai bahawa pengganti Nik Aziz, Datuk Ahmad Yakcop dan Timbalan Menteri Besar, Datuk Nik Mohd Amar Nik Abdullah sedang bergelut untuk memenuhi legasi yang ditinggalkan oleh tokoh PAS itu.  
Kedua-duanya merupakan ulama, dan keupayaan mereka untuk berinteraksi secara berkesan dengan pelbagai kumpulan berkepentingan adalah agak lemah.  
Mereka merupakan sebahagian daripada pentadbiran negeri selama dua penggal sebelum ini, tetapi tidak begitu menonjol kerana mereka memberikan platform kepada Nik Aziz dan anak didik beliau, Husam untuk mewakili perkara Kelantan.  
PAS memandang pilihan raya kecil ini dengan serius kerana ia juga mahu menunjukkan bahawa kepimpinan ulama memiliki tempat di Kelantan.  
Ia telah melantik dua orang pakar strategi – Datuk Takiyuddin Hassan dan ahli veteran parti, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah untuk menerajui kempen, tetapi sebahagian besar aktiviti PAS masih tenang.  
Rapat umumnya adalah lebih kecil berbanding sebelum ini, dan kegiatan berkempen kebanyakannya melibatkan kunjungan peribadi dari pintu ke pintu.  
Di Kelantan, keupayaan untuk menentukan pemenang sering diumumkan di saat akhir kerana kedua-dua pihak sedang memerhatikan kesan pengundi muda "luar" yang pulang mengundi.  
Kali ini walaupun, golongan muda mungkin memilih BN memandangkan rasa tidak puas hati mereka terhadap Pakatan di Selangor.  
Mungkin Pakatan boleh mendapat satu atau dua pengajaran dari bekas wakil rakyat di sini, iaitu perkhidmatan kepada rakyat adalah sesuatu yang paling penting apabila mendapat jawatan.

2 comments:

  1. Kemenangan untuk UMNO di PRK Pengkalan Kubur adalah amat baik dan cukup sinonim bagi mengajar sikap angkuh dan munafik PAS terhadap rakyat di negara ini. MB dan Timbalan-nya tiada aura dan rakyat lihat muka mereka pun rasa menyampah dan amat benci. Mungkin itulah satu rahmat dari Tuhan untuk rakyat biasa mengenali siapa kah sebenarnya pedagang-pedagang agama ini.

    ReplyDelete
  2. Cer cermin diri sendiri....berapa kerusi DUN milik pkr di kelantan.harap statement jer lebey.spesis hati busuk.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa