Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, November 25, 2008

Penangan Tebuan Tanah

Ouups.... kau kenakan aku yer? Hah... engkau, ekk.. aku kene belah. Berlarilah saya macam dikejar rimau.

Kami bertolak pada jam 8.30 pagi ini dari Kem akhir dalam perjalanan kami meredah rimba dari dari Hutan Lipur Bukit Bakar menuju ke Hutan Lipur Jeram Linang. Kami bertolak petang semalam pada jam 4.00 petang. Malam tadi ada Pak Belang datang melawat agaknya nak mencuri ayam bakar Cikgu Ali. Saya sudah menasihatinya jangan bakar ayam tu. Goreng tak apa. Tapi Cikgu Ali kata dia nak makan ayam bakar.

Selepas kami seberangi anak sungai kecil yang terakhir, kami terpaksa mendaki Bukit Tempurung pula. Inilah tempat yang paling getir di sepanjang laluan ini yang mengambil masa 12 jam untuk sampai ke Jeram Linang. Trek ini saya teroka bersama geng-geng menadaki beberapa tahun lalu. Setiba di kaki bukit ini kami gelak besar kerana terdapat kesan buntut gajah yang tergelincir dari pertengahan bukit sehingga ke bawah menghampiri anak sungai yang kami harung tadi. Kami bayangkan macam mana gayanya seekor binatang sebesar gajah tergelunsur dengan bontotnya dahulu. Tentu kelakar kan?

Bukit ini agak tinggi. Kami mengambil masa sejam untuk lepas ke puncaknya. Setiba di puncak kami berhenti rehat sekejap sambil menyapu ubat ke tempat sengatan peringat. Sebelum ini dalam perjalanan dari kem tadi saya telah disengat oleh Peringat Sawa sebanyak 26 kali. (panggilan orang Kelantan kepada sejenis peringat rimba yang besar dan badannya berbelang). Agak sakit tetapi boleh menahannya dengan buat dek.. aja kerana saya mengalihkan tumpuan minda terhadap perjalanan dan trek.

Setelah hilang lelah, kami teruskan perjalanan menuruni bukit yang curam dan licin. Itu sebabnya gajah pun tergelincir. Untuk turun dengan selamat, terpaksalah berpegang pada akar dan anak-anak kayu. Saya orang terakhir turun. Dipertengahan jalan menurun itu, seorang peserta di hadapan saya memegang satu anak kayu dan melepaskannya dengan kuat. Pokok itu bergoyang kuat. Tiba-tiba seekor Tebuan Tanah terbang dan terus menyerang saya. Tak sempat mengelak tengkok saya jadi sasarannya. Sakitnya terasa sehingga ke kepala.

Saya berlari turun, tidak kiralah jatuh atau tidak, tergelincir atau rebah. Saya pesan kat Cikgu Ali dan Tuan Saharizam membawa peserta turun ke Jeram linang yang jaraknya lebih kurang tiga jam lagi. Oleh kerana terlalu sakit, saya terus berlari dan berlari sehingga hilang tumpuan akibat kesakitan. Nasib baik saya tidak tersadung seekor Ular Tedung yang sedang bersalin kulit di tepi trek. Saya berlari terus sehingga sampai ke Jeram Linang.

Setiba di Jeram Linang, saya campakkan hoversack dan terus terjun ke dalam air terjun yang sejuk. Rasa lega sedikit. Bila saya timbul, sakit menusuk balik. Jadi saya terus berendam. Selepas berendam saya berlari pula keluar ke gerai dan beli panadol. Saya telan 2 biji panadol. Selepas 15 minit rasa ok sedikit dan terus berihat sambil cuba tumpukan perhatian ke lain untuk mengurangkan sakit. Lebih kurang jam 6.00 petang, Cikgu Ali dan Tuan Saharizam tiba bersama peserta-peserta dan mereka berehat serta sediakan makan malam.

Pada malamnya saya dijadualkan memberikan ceramah tentang "Konservasi" kepada peserta Kem anjuran Persatuan Cinta Alam. Kerana hilang tumpuan, saya minta Tuan Saharizam gantikan saya. Malam itu saya terpaksa tidur meniarap. Esoknya saya dapati kesan sengatan semacam hangus/terbakar. Selepas beberapa hari, bekas sengatan tertanggal bersama ketulan daging busuk sebesar hujung jari. Kesannya berlubang sehingga sekarang.

72 comments:

  1. uncle, eeee dasatnya kesan sengatan tebuan tanah! sungguh mengerikan...syukur uncle tak apa2!

    ReplyDelete
  2. Salam erisya,

    Uncle risau juga mulanya tapi bila dah rase lega sikit, uncle telan lagi panadol 2 biji. Esoknya ok, cuma kesan tu sakit bila tersentuh.

    Admin,

    Gelaklah engkauuu... daging tengkok aku gugur tau!

    ReplyDelete
  3. Salam Pakcik,
    sememangnya tebuan tanah mempunyai bisa yg kuat,pernah ada org mati sbb digigitnya dan tak sempat mndapt rawatn..bhya betul

    ReplyDelete
  4. slm..

    dari umah erisya & sakura..

    slm kenal yaa.. :)

    ReplyDelete
  5. W'salam uxop,

    Memang boleh tahanlah juga. Luruh daging dibuatnya. Tapi nasib baik 2 biji jer, kalau banyak tak tahu nak cakaplah. Tabuan Tanah ni bijak juga, target tempat yang sama.

    W'salam echah_syed,

    Terima kasih kerana sudi bertandang.

    ReplyDelete
  6. Tuan,

    Seronoknya bersantai di hutan hujan. Saya katakan santai sebab inilah masa untuk melupakan hiruk pikuk bandar, lupakan sebentar tugas di pejabat.

    Bertemankan alam ciptaan tuhan, tentu mendamaikan.

    Saya pun pernah terserempak Pak Belang semasa dalam perjalanan pulang ke Terengganu di sempadan Perak-Kelantan. Menggerunkan, tapi kami hanya melihatnya melintas jalan jam 10 malam. Agak mengkagumkan sebab hanya tinggal 200 ekor sahaja di Malaysia sekarang ini. Semakin pupus harimau kita..

    ReplyDelete
  7. salam...

    saya pernah sampai kat jeram linang tu, x silap saya daerah pasir putih kot, tp lama dah masa remaja dulu ada kot 18 th yg lalu lani dah tua...hahaha.... pi mandi2 je...

    ReplyDelete
  8. salam,
    perjalanan yg sgt mencabar..
    sy cuma nak bertnya
    kenapa ayam x bleh dbakar dlm hutan? adakh sbb akn menarik perhatian haiwn2 lain?

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Saudara,

    Dalam hutan pun masih ada yang tak mahu turut nasihat. Kalau nak makan ayam bakar pun, tunggulah bila keluar hutan. Nasib baik Pak Belang datang ambil ayam bakar sahaja.

    Kesian pulak dengar gajah yang tergelincir dengan bontotnya dulu, macam mana agaknya reaksi geng geng dia?

    Saudara,

    Saya memang takut dengan tebuan. tak kiralah tebuan apa pun malah lebah biasa pun takut nak dekat. Hebat sengatan tebuan tanah sampai berkesan begitu sekali. Kalau tak betul betul boleh bawa maut agaknya.

    Hebat cerita masuk hutan ini. Saya boleh cerita pada keluarga. Terima Kasih sekali lagi.

    ReplyDelete
  10. Orang dulu ajar kalau kena sengat tebuan tanah kalau ada tahi lembu kena lumur kat tempat sengat tu.
    Tapi kalau ada lembu la.
    Kalau tak der... pening

    ReplyDelete
  11. uncle, sudi-sudilah amik award kat blog erisya sebagai tanda penghargaan :)

    ReplyDelete
  12. cerita yg menarik - terasa macam saya join group tu : Banyak matlumat yang boleh kita kongsikan - saya ni nama aja ' orang hutan ' tapi seumur hidup belum pernah naik gunung turun gunug. Masa di FRIM ( inst penyelidikan perhutanan ) banyak buat kajian - saya dalam bidang Hutan Lipur : banyak terlibat dengan research - bila buat training pun saya tidak ke arah itu.

    Insyallah : nanti kalau kita ada peluang nak juga jemput tuan untuk ke prgram Rakan Muda @ PJKN...

    Pasal tebuan : kena sekali.terpijak sarang tebuan tanah..saya jahil dalam bab petua ni.nanti nak menuntut dengan tuan....

    ReplyDelete
  13. Salam sdr. Brahim,

    Memang hutan dan gunung cukup mendamaikan. bagi saya bukan hanya kedamaian tetap kita juga akan menemui iman dan Tuhan di sana dengan lebih dekat.

    Maklumlah di luar sini banyak halangannya tanpa ketenangan.

    ReplyDelete
  14. W'salam sdr. moses dan lelah.

    Betul sdr. Jeram Linang dekat dengan pasir Puteh tetapi masih lagi di dalam Daerah Machang. Bukit Bakar juga di dalam Daerah Machang tetapi hanya 5km ke arah Kuala Krai.

    Sdr. lelah,

    Betul, membakar jenis daging di dalam hutan akan menarik haiwan yang jenis makan daging untuk berkunjung! Baunya akan dapat dihidu oleh haiwan berkenaan walau pada jarak yang jauh.

    ReplyDelete
  15. Waalaikumussalam Puan melayuangkat.

    Begitulah puan perangai orang lama. Cikgu Ali ni memang lebih tua dari saya dan banyak program yang mencabar selalu ikut saya. Namun begitu di dalam bab hutan dia lebih muda dari saya. Dia sekarang Pengetua Sek. Men. Jengka 21. Isterinya yang juga rapat dengan saya sekarang Pengetua di Sek. Men. Jengka Pusat.

    Gajah tergelincir disebabkan trek yang iicin dan curam tetapi tidak ada pokok besar yang boleh dia berpaut untuk menampung berat badan yang besar. Jadi dia tidak ada brek yang boleh diharapkan. Sebenarnya gajah ni tergolong di dalam jenis binatang yang bijak.

    Sebenatnya puan, di hutan terdapat bermacam-macam jenis penyengat. Kalau puan tengok tabiat lebah hutan, rasanya puan akan geli nak minum madu. Sebab lebah hutan cukup suka dengan peluh manusia!

    Badan kita yang berpeluh akan dihurungnya semasa berehat dan kalau kita sidai baju atau haversack yang basah kena peluh akan penuhlah dengan kawanan lebah menghurung dan menghisap peluh.

    ReplyDelete
  16. Sdr. admin,

    Petua tu betul cuma tahi lembu tentu tidak ada tetapi tahi gajah pun jadi. Cuma semasa saya kena sengat itu, kami sudah terlalu jauh untuk berpatah balik mencari tahi gajah.

    Satu boleh juga dipakai, betul tidak saya tidak tahu kerana tidak pernah mencuba. Iaitu makan tanah! Tapi pada masa itu saya tidak tergamak nak makan tanah.

    ReplyDelete
  17. Anakanda erisya,

    Uncle sudah ke blog erisya dan sudah terima award berkenaan. Jutaan terima kasih buat erisya di atas penghargaan itu.

    ReplyDelete
  18. Salam buat sdr. jinggo,

    Memang saya merasa damai ketika di hutan.

    Sdr. tentu banyak pengalaman di dalam bidang itu. Anak saudara saya pun ada di FRIM dalam bidang herba. Namanya Dr. Nik Musaadah.

    Tentang jemputan itu, insya Allah kalau berkebetulan dengan masa saya tidak keberatan.

    Walau apa pun saudara memang banyak berjasa kepada alam dan generasi baru. Syabas!

    ReplyDelete
  19. salam uncle..
    uncle apa kabar..
    azza dah ok pagi ni..alhamdulillah dh ilang denyutnya..
    tkaseh utk komen smlm..

    entry uncle ni..satu pengalaman yg hebat..
    tak sume org akan bpelunag milki pengalaman mcm uncle..
    rasa mcm nak kenalkan abg azza pd uncle..dia mmg terlibat ngn sume aktiviti ni...sabtu ni dia ke yong belar...cameron...
    skrg duk tgh plan nak nek gunung berapi kat indon...

    ReplyDelete
  20. w'salam azza,

    Alhamdulillah azza dah ok. Uncle pengalaman biasa saja. mungkin uncle dan biasa dengan cabaran hutan kot?

    Abang azza tu tinggal kat mana? Kalau di Kelantan boleh sangatlah berkenalan dan bertukar-tukar pandangan.

    Kalau di Ipoh ada kawan uncle Haji Johar Ariffin namanya di Gopeng. Di Alor Star Man Misai, kalau di Terengganu Mail JKR, Kalau di Pahang Musa IPK, kalau kat Selangor Hj. Jamaluddin PMM. Memang uncle ada kawan yang berpengalaman boleh kata di mana-mana.

    Abang azza nak ke Sumatra ke?

    ReplyDelete
  21. Terima Kasih sekali lagi, Lebah hutan suka pada peluh manusia...emmmmmm kata orang khasiat Madu lebah hutan hebat..kata orang...

    Salam.

    ReplyDelete
  22. Tuan Mountdweller bak perpatah kata luka dah sembuh parut tetap ada..... n tq sudi terima award dari sakura.

    ReplyDelete
  23. ya mmg kelaka bayangkan gajah tu tergelincir..
    & memang menarik pengalaman uncle ni.

    ReplyDelete
  24. A'kum Puan Zah,sakura dan Puan uji.

    Puan Zah,

    Memang itulah yang saya nampak dan alami... lebah dan madunya! Terima kasih kerana ziarah ke sini.

    Sakura,

    Ya sakura, memang begitulah adat kita makhluk yang lemah. Dah alami luka yang dalam, semestinya meninggalkan parut. Terima kasih sekali lagi di atas penghargaan sakura terhadap saya. "Kecil tapak tangan lori ku tadahkan"

    Puan Uji,

    Memang kelakar. Ada yang gelak sampai terduduk! Terima kasih kerana sudi berkunjung.

    ReplyDelete
  25. salam ziarah, salam kenal. wah... parah jugak ya? tiba2 teringat kat suami saya, dia ada rancang nak bawak sefamily gi daki gunung :)

    ReplyDelete
  26. W'salam Mak Su,

    Terima kasih kerana sudi singgah di blog serompih ini dan meninggalkan jejak lagi (uupp.. pijam istilah mak su).

    Rancangan suami nak bawa famili ke gunung mana tu? Tapi sekarang musim hujan dan ribut, bahaya! Tunggulah musim selepas hujan.

    ReplyDelete
  27. salam malam uncle...

    pulau perhentian ekk..
    azza g skali dl..snorkeling..mmg dah byk yg tercemar sbnrnya...2 tahun lps g snorkeling kat pulau manukan, sabah....masih terjaga tapi tak mcm dl org situ kata. rasanya sekarang ni di mana2 pun keindahan dan keaslian dah semakin kurang berbanding dulu.

    abg azza=suami lah..ehehe...tggl kat penang ni la skali ngn azza...dia jurulatih ko...mmg salu g panjat gunung sume..
    yg gunung berapi kat indon tu tak pasti lah kat daerah mana..tapi dah cnfirm lah ..dengan geng gunung online (GO) dalama 1 forum.

    ReplyDelete
  28. w'salam.

    Oh.. uncle dah silap. Ingatkan abang kandung!. Ok dah tu, sama-sama minat outdoor. Sampaikan salam selamat mendaki dan balik. Jangan tidak balik.

    ReplyDelete
  29. ehekkss...sure...kl tak balik azza g panjat gunung berapi tu..hehee

    ReplyDelete
  30. azza,

    Kalau masih boleh dijejak ok lagi. Taku hilang dalam kawah!

    ReplyDelete
  31. ish takleh imagine sakitnya. walaupun before ni hanya pernah beberapa kali masuk hutan tapi saya sebenarnya enjoy pengalaman tu. nasib baik tak penah kene sengat macam uncle.

    ReplyDelete
  32. Uncle...lain kali hati2 ya..isk tebuan ni memeng macam tu suka sengat org..
    dahsyat juga sengatan tebuan tanah nie..
    kesian..
    uncle, pertanyaan:
    cikgu ali tu dia dulu mengajar sekolah menengah zainab ke???

    ReplyDelete
  33. salam ann,

    Ya, dulu dia mengajar di sek zainab. kalau ann sempat dengan dia tentu ann ingat arwah cikgu azizi.

    Mereka berdua biasanya akan ikut uncle ke mana saja. gunug tahan sekali pun.

    ReplyDelete
  34. azyyati,

    Memang sakit. Uncle rasa sengaja Allah nakkan uncle merasa kepedihan dan kepanasan sengatan tebuan tanah.

    Berpuluh-puluh tahun uncle ke hutan dan gunung, itulah kali pertama terkena sendiri. Biasanya tengok orang yang kena.

    ReplyDelete
  35. Ok lah jugak. Kalau Lin himpunkan bloggers boleh juga kita trekking kat sini. Jarak boleh pilih.

    ReplyDelete
  36. Salam saudaraku Fakhruddin,

    Saudara ni memang pejuang yang 'degil', dah kena sengat dan tercabut daging masih hendak ke rimba lagi.

    Hebat sahabatku ini. Inilah kebesaran dan pengajaran ALLAH. Harimau, gajah, ular dan binatang besar yang lain setakat ini ok, tetapi yang kecil menyengat.

    Apapun semangat juang saudara amat menepati pesanan guru.

    Salam persaudaraan.

    ReplyDelete
  37. Waalaikumussalam sdrku Mohd. Sofi.

    Saudara terlalu memuji saya. Saudara sendiri apa kurangnya. Jiwa kental dan degil dalam perjuangan itu adalah pesan dan kehendak guru.

    Nampaknya saudara sudah ke depan di dalam perjuangan saudara. Kejayaan nampaknya sudah menghampiri kita. Syabas dan teruskan! insya Allah akan berjaya juga akhirnya dengan kehendakNya.

    Kalau guru kita bergelumang dengan darah, amatlah jauh bezanya berbanding dengan kita. Kita hanyalah bergelumang dengan keringat dan caci nista. Mungkin kekadang belantan adalah juga. Ya saudara! Keadilan mesti ditegakkan. Hormat menghormati antara kita adalah hasrat kita semua.

    Itulah Allah nak mengajar saya untuk merasa hanyalah perit sengat tebuan tanah, walau pun harimau dan gajah pernah disuakan. Hanya Allah hantarkan binatang sekecil tebuan kita dah merana!

    Selamat berjuang saudaraku.

    ReplyDelete
  38. salam uncle..
    apa kabar arini...

    gunung berembun, yong yap, camah dan korbu abg dah naik...yong blar pun..ni dah kali k berapa..tapi minat kan..memang penah ada org hilang..kena hati2 lah kan..

    insya allah azza akan smpai kan..

    ReplyDelete
  39. UNCLE,
    bagus juga idea tu..uncle himpunkan bloggers yang berminat, pastu kita pergilah mendaki ker atau buat aktiviti2 yg berfaedah..
    best tu..
    :)
    ajak azlin hashim, erisha..:))

    ReplyDelete
  40. azza dan abangnya .

    Uncle ucapakan selamat bercuti dan selamat kembali dengan kenangan manis.

    ReplyDelete
  41. ann,

    Kalau ann ada peluang untuk kumpulkan mereka yang berminat, masa sebaik-baiknya musiam kemarau pada April hingga Jun.

    Kita pergilah ke mana temapt yang di ingini.

    ReplyDelete
  42. waah nasib baik tak kena patuk ular tedung tu...lagi naya kan...tp saya bangga la uncle ni masih aktif dan bertenaga,harapnya ramai lagi rakyat malaysia sentiasa aktif jadi dapat kurangkan penyakit2 kronik....

    ReplyDelete
  43. Uncle, kita panjat gunung rajah nak tak.. kat bentong, naik dr air terjun chamang.. kawan lin pemandu arah dia.. sng sket.. boleh lah uncle!

    ReplyDelete
  44. Lin,

    Gunung Rajah tempat yang orang mati dipanah petir tu ye? Insya Allah bila kemarau nanti dan uncle boleh cuti panjang sikit kita boleh pergi.

    Uncle nak juga kenal kawan Lin tu.

    ReplyDelete
  45. PeminatJutawanMalaysia,

    Terima kasih kerana sudi berkunjung ke blog yang cabuk ini.

    Ya.. memang nasib baik, walau pun ular yang sedang bersalin kulit itu buta. Tapi bila terpijak atau tersepak memang akan dipatuk. Memang naya.

    Alhamdulillah setakat ini ok lagi tapi slow sikitlah berbanding masa dulu-dulu. Dikurniakan kesihatan macam ni oleh Allah pun sudah banyak bersyukurnya.

    ReplyDelete
  46. naseb tak pijak ular tedung...
    lagi naya

    ReplyDelete
  47. Iye lah uncle, kawan baik Lin lah yg kena panah petir tuh.. ada yg meninggal.. budak kolej.. sebulan lebih masuk hospital. Tp dia pesan kat lin, kalau nak panjat gunung rajah tuh kena pk dulu masak2...

    Kumpulkan lah rakan2 bloggers uncle, kak Erisya ngan kak anntaj tuh.. buat annoucement kat blog uncle eh..

    Sebelum ni lin ada simpanan gmbr gunung rajah tuh, tp lepas lin pindah byk brg hilang..

    ReplyDelete
  48. hanis,

    Itulah bila uncle fikirkan balik, memang nasib baik!

    ReplyDelete
  49. Lin,

    Kena panah petir tu, di samping takdir adalah salah peraturan/kedudukan semasa mendirikan kem. Mengikut peraturan keselamatan semasa berekreasi adalah diharamkan sama sekali mendirikan khemah atau peserta berada di tempat paling tinggi atau lapang semasa ribut atau petir. Walau dalam keadaan apa sekali pun tidak boleh berkhemah di puncak gunung atau highest point.

    Tentang gambar ada juga uncle upload di archive posting uncle berlebel "gunung".

    Tentang program tu, bila musim mengizinkan kita boleh usahakan.

    ReplyDelete
  50. unlock iphone
    how to unlock iphone

    iphone unlock iphone unlock unlock iphone
    Not something like anti virus or media player, but something like desktop clock, desktop effects, etc. unlock iphone

    unlock iphone unlock iphone [url=http://ounlockiphone.com]iphone unlock [/url] unlock iphone

    ReplyDelete
  51. To sum up, [url=http://discountuggboots2011.info]ugg outlet online[/url] is often a standard sneakers created from sheepskin that will popular with the globe. To start with [url=http://uggsonsale2011.info]uggs for sale[/url] merely developed excellent skiing conditions shoes or boots created from Questionnaire sheepskin after which it additionally, they built a number of laid-back sneakers, house shoes, new sandals along with various in season sheepskin sneakers. And after this [url=http://uggoutletonline2011.info]ugg outlet online[/url] Questionnaire is regarded as while sneakers of preference by simply around the world men and women. Your UGG convenience might be acknowledged as abdominal muscles warm hot throughout supreme! These kind of [url=http://uggbootsclearanceonline.info]ugg boots on clearance[/url] are generally stated to get your sneakers that will after handle any individual can be unlikely to look at these people off of!
    Fashion trends are always changes and new fashion fads spring up like mushrooms all the time. However, search into the constantly changing fashion trends and you will easily find there is an abnormal phenomena-[url=http://uggbootssale2011.info]ugg boots sale[/url]. During the past decades, the steep growing popularity proves that the ugg sheepskin footwear is not a flash in a pan in the fashion world of great variations. Any fashion conscious individual will not feel strange about the word "[url=http://uggsoutletonlinestore.info]uggs outlet online[/url]". Furthermore, the word "UGG" can be understood in any language and actually become a symbol of cozy pair of boots for winter wear.
    After a long history, [url=http://uggbootsoutletstore.info]ugg store[/url] styles reach cult status across the globe. Made of supple Merino sheepskin outside and thick woolen lining inside, they are soft, comfortable, flexible, durable, and breathable. The well-known snug comfort is really appreciated. Due to their silky thick wool liner, these sheepskin boot can conform to the unique shape of the wearer' s feet after a period of wear. Besides, the natural sheepskin encourages a wonderful air circulation and thus damp is always drawn away to provide that thermostatic dryness all the time. This is really appreciated as such a characteristic is believed to be good for health. Apart from the thermostatic properties, [url=http://uggsinuk.info]uggs in uk[/url] just stir up a revolution among the fashion crowds and reveal their hidden aspirations for casual comfort. At any rate, ugg boot style is versatile. It enables a great ability for flexible fashion expressions. These known as "go with everything" [url=http://uggbootsonsale2011.info]ugg boots sale[/url] will dress up any outfit. What' s more fantastic, as sheepskin can be dyed to match any color whatever you can think of, a rainbow of possibilities are enabled to make a fashion statement in a shade to match the mood of the wearer.
    [url=http://discountuggboots2011.info]ugg outlet online[/url] may have come from modest beginnings, but lately, the stylish boots could be spotted on every person from college children across the northeast to celebrities looking to give their feet a relaxation from 6 inch heels. Get oneself a pair of [url=http://uggsonsale2011.info]Uggs on sale[/url] this drop to guarantee that you just will not just remain toasty, but you also remain trendy in addition. There is no good reason that you need to need to sacrifice style just to keep warm - [url=http://uggoutletonline2011.info]ugg boots outlet[/url] provides variations which will continue to keep your toes warm and cozy and can nevertheless make you glimpse great!
    It's certainly which everybody ought to obtain a set of Aupie [url=http://uggsclearanceuk2011.info]ugg boots clearance uk[/url] within winter season. Winter season isn't any lengthier horrible when you personal a set of Aupie UGG Footwear.

    ReplyDelete
  52. idgdn http://www.thenewtragedies.com ugg boots on sale gzorn ugg boots sale mosjx [url=http://www.thenewtragedies.com]uggs on sale cheap[/url] roond

    ReplyDelete
  53. hrugx http://www.bestboots-4outlet.com ugg boots outlet tgwff uggs outlet irssf [url=http://www.bestboots-4outlet.com]ugg outlet stores[/url] snswn

    ReplyDelete
  54. Probably the most important fundamentals for the very good swing movement could be the rocker activity throughout the back-swing. Pertaining to right-handers, it is relevant to have the remaining shoulder and also sides effectively in to appropriate place even though moving pounds a little to the interior of your proper foot. As well, it can be essential to maintain this particular motion while organic as you possibly can without overdoing the idea. [url=http://www.golfclubs-for-sale.net]golf stores[/url]

    ReplyDelete
  55. It is an best selection for any organization having a significant customers that will possess a big number of people who smoke. With the receptacle being while eye-catching along with desirable because it is, this company shows people in which they need them to smoke cigarettes.Post-style e cigarette snuffers are manufactured from a number of supplies. A number of are just metal articles using a gap within the prime. Others are more like material urns. Post-style urns get smooth lows along with convex facets in which curve around for the base of the submit.Being used quickly cleaned out by detaching the article along with throwing the actual valuables in the camp in a trashcan.Electrical systems, the receptacle-design along with ashtray at the top appears like a new trash can. Your ashtray is situated over the top with the container, this means you will sometimes always be stuffed with sand as well as still left bare in order to contain extinguished tobacco. [url=http://cigarettes01.weebly.com]cigarettes [/url]

    ReplyDelete
  56. pZm4nYa http://www.hoganoutlethogan.info outlet hogan jLk5wAg [url=http://www.hoganoutlethogan.info]outlet hogan[/url] aSi4iCf hogan wQs4sRd

    ReplyDelete
  57. rV5D1f http://bottespas1.webnode.fr/ zZ2I5q[url=http://bottespas1.webnode.fr]uggs pas cher[/url] rG9R5p bottes ugg dG5E6g
    nE1L5h http://www.onlinebootscanada.info/ lP5N6j[url=http://www.onlinebootscanada.info]uggs canada online[/url] pZ5I7h uggs canada online uD1K4j
    vH9T9x http://bootsoutlet.webnode.nl/ qA5V3c[url=http://bootsoutlet.webnode.nl]goedkope uggs[/url] gM1H1q goedkope uggs pS5X2q
    oP1Q4y http://botasbaratas.webnode.es/ kE7M3l[url=http://botasbaratas.webnode.es]ugg[/url] sR2F8k ugg lQ0L1z
    vJ4J2x http://www.isabelmarant0.sitew.de/ tA3B8o[url=http://www.isabelmarant0.sitew.de]isabel marant sneakers[/url] pD4M3v isabel marant boots oN0P2b

    ReplyDelete
  58. Hi, after reading this amazing post i am too
    delighted to share my knowledge here with colleagues.
    my website :: cheap cigarettes

    ReplyDelete
  59. oF2N1y http://cheapbootssuk.webs.com/ tM9N5c [url=http://cheapbootssuk.webs.com/]cheap real ugg boots[/url] fH8T2o real ugg boots bW0Z2a
    xH0I9g http://www.bootsitaliashop.info nI2I8f [url=http://www.bootsitaliashop.info]stivali ugg[/url] mV9V4d ugg sU6R9r
    tS3B5x http://stivalisale.webs.com nN4N9w [url=http://stivalisale.webs.com]ugg[/url] oW0E0l ugg stivali jY1D3c
    jD3O4c http://www.bootsshopinde.info xR0O9c [url=http://www.bootsshopinde.info]ugg boots günstig[/url] uD4U1l ugg boots deutschland eJ3W3t
    tZ2M2t http://www.bootsoutletshopus.info xL3G0j [url=http://www.bootsoutletshopus.info]ugg factory outlet[/url] qE3Y7s uggs outlet kE9G0v
    iI3T7h http://fashionbootscheap.webs.com yE4O0f [url=http://fashionbootscheap.webs.com]ugg usa[/url] vR1L4f ugg usa kN4K5y

    ReplyDelete
  60. wJ6B5h http://soldesbottesfr.com vI1M8d [url=http://soldesbottesfr.com]bottes ugg[/url] wH6N6c bottes ugg dG7G4t
    lC8K6n http://longchampssacsale.webnode.fr wM1G9n [url=http://longchampssacsale.webnode.fr]longchamp[/url] aC0N1l sac longchamp uH9J5j
    wK6L7m http://saclongchampshop.webnode.fr fL6C0i [url=http://saclongchampshop.webnode.fr]longchamps pas cher[/url] fX2A4n sac longchamps xJ8E1e
    qM9Y0r http://sacsspaschers.info aZ6M0z [url=http://sacsspaschers.info]sacs longchamps[/url] sH2N1z sac longchamp pas cher bV7Z1m
    nE1S4t http://www.soldesssaclongchampfr.info mN1O8i [url=http://www.soldesssaclongchampfr.info]sac longchamps[/url] pI2T1l sac longchamps pO2S3y

    ReplyDelete
  61. uV7O8t http://headphoneshop.webs.com dY8H2i [url=http://headphoneshop.webs.com]monster headphones[/url] jL4F9o dr dre headphones uM7L7j
    xT1L4j http://dphonesbeatsbydre.com kZ6X8q [url=http://dphonesbeatsbydre.com]beats dr dre[/url] gB4T5h beats by dr dre bB9D0y
    wY6O0x http://ussneaker.webs.com yX1Q8u [url=http://ussneaker.webs.com]isabel marant[/url] mX6U7a isabel marant yA0Y9i
    eE3L0s http://www.longchamppascherer.com qV8F3h [url=http://www.longchamppascherer.com]sac longchamp[/url] vQ1U3y longchamp soldes eC4R9j
    uI7A3k http://onlinesneakers.webnode.fr dE2D7e [url=http://onlinesneakers.webnode.fr ]isabel marant[/url] tK9B4i sneakers isabel marant wK7J1s
    uU8T4w http://sneakershopes.webnode.es pK5A1h [url=http://sneakershopes.webnode.es]isabel marant[/url] uU9A6x isabel marant shop online pL2C4z

    ReplyDelete
  62. [url=http://isabelmarants.2itb.com/index.html]isabelle marant 2011[/url]|[url=]isabel marant ebay[/url]|[url=]veste isabelle marant[/url]

    http://isabelmarant2013.spruz.com/20130306.htm
    http://isabellemarrant.webs.com/isabel-marant-sneakers
    http://isabellemarrant.webs.com/

    ReplyDelete
  63. resident Bashar al-Assad known for his bloody crackdown on dissidents the Loop suggested other wives of despots who might make fodder for future glossy spreads.first christian louboutin neiman windows wasn't safe enough so now they make it safer and it suddenly isn't better.The two winning Solvers will each christian louboutin neiman marcus receive an award.The Arabic embroidery was influenced on the basis of a few of the effects of mother nature,the most significant of all of which is the distribute of Islam.It feels like I've lent something to this film that I could never christian louboutin bridal collection give to.
    at it should cut back greenhouse gas and you can spend lessmoney on petrol.louboutins shoes Indonesia.Hard drive cache is not flushed-data loss, files not closed-corrupted, escd not updated-bios and OS out of sync (re: your list of duplicated devices).The christian louboutin eugenie message: Venice is becoming so overwhelmed by tourists that it is becoming a theme park, thronged with tourist day-trippers by day, but looking like a ghost town by night.Her mother, Catherine, was a new christian louboutins reluctant stay-at-home mum and an alcoholic who lived a.
    u Polinēzija.While the problems, in and of themselves, might appear overwhelming, there are simple, proven ways to rise above them.Stay tuned most popular christian louboutin shoes.There was no one more qualified.Dress christian louboutin mens 2011 them in layers, starting with polypropylene underwear that dries quickly and traps the warmth.With some good ingenuity and christian louboutin men imagination, its easily attainable for good fitting pieces.Then when I came to New York everyone listened to WNEW-FM and I came under the influence of people like Vin Scelsa, Alison Steele, Jonathan Schwartz and Meg.
    Following a careful analysis of body type and appropriate jean style, the 40- or 50-something male morphs from drooping frumpiness to clean lines, eye-catching accents and youthful whimsy.Jack Palance to Auction Pa "People can spend $5 or $50,000 at this auction," said Phil Eagle, an antique appraiser who traveled wholesale christian louboutin from California to sort and catalog the items to be sold.The Middleton effect.I think the people who hate the Samsonite christian louboutin patent leather pumps cart are the ones that have problems fol.
    t will be christian louboutin mary jane pumps held in the central Alberta city.It was an interesting question - interesting enough for me to explore the different ways in which the "-ed" suffix is used.The notion of checks on terrorist-hunting drones barely rated a mention in the presidential campaign.For the best up to date information relating to Portsmouth and the surrounding areas visit us at Portsmouth News christian louboutin simple 70 regularly or bookmark this page.All of christian louboutin blue sole the available products are displayed with imagery as well as detailed information regarding the actual product,.

    ReplyDelete
  64. There'ѕ anything attractive inn the comfⲟгt οf уօᥙг ҺⲟᥙѕeҺοⅼⅾԀ gіᴠіng уⲟuг bᥱliᥱf ɑƄοᥙt ѡߋrκіng.
    Thе neνеr endіng ρгοceⅾuге tο acсօmρlіѕҺ ttҺе ԛᥙᥱstіоnnɑіrе.
    WҺοеνеr Һаѕ ρrеѵііⲟᥙѕⅼү tаκеn a геviеᴡ mɑy геⅼаtе ѕοⅼᥱⅼʏ ttо tҺiѕ аffirmаtіοn.

    Fеᥱl fԁее tօ sᥙгf tⲟ mү раցᥱ profile of Ulyssesbur

    ReplyDelete
  65. Veja nossas dicas de como ganhar dinheiro em morada.

    ReplyDelete
  66. The pathway includes a means to send the signal into the cable and a way to receive
    it at the other end in a useful way.

    ReplyDelete
  67. Hello outstanding website! Does running a blog like this
    take a large amount of work? I have absolutely no
    understanding of computer programming however I had been hoping to start my
    own blog in the near future. Anyway, should you have any suggestions or tips for new blog owners please share.
    I know this is off topic however I just had to ask. Appreciate it!

    ReplyDelete
  68. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this post and also
    the rest of the site is really good.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa