Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, October 27, 2013

Galaksi paling jauh ditemui

Lakaran artis mengenai galakzi Z8-GND-5296

New York: Pakar kaji bintang diketuai Dr Steven Willner daripada Pusat Astrofizik Harvard-Smithsonian menemui apa yang mereka percaya galaksi paling jauh pernah diketahui. 

Galaksi itu, dilabel sebagai Z8-GND-5296, dilihat 700 juta tahun selepas Letusan Besar. 


“Jaraknya yang jauh membolehkan kami mendapat gambaran sepintas lau mengenai keadaan Bumi ketika ia berusia 700 juta tahun, iaitu lima peratus daripada usia sebenar Bumi sekarang 13.8 bilion tahun,” kata penulis kedua kertas kajian yang diterbitkan jurnal Nature, Dr Casey Papovich dari Universiti A&M Texas. 

Jarak 30 bilion tahun cahaya 

Beliau berkata, oleh kerana alam semesta berkembang sepanjang masa, penyelidik menganggarkan jarak galaksi berkenaan secara kasar 30 bilion tahun cahaya. 

Pakar astronomi berupaya secara tepat mengukur jarak galaksi berdasarkan satu kriteria daripada unsur hidrogen digelar peralihan ‘alfa Lyman’, yang mengeluarkan cahaya terang pada galaksi jauh. 

Ia dikesan dalam hampir semua galaksi yang dilihat dari tempoh lebih satu bilion tahun selepas berlakunya Letusan Besar. 


“Apa yang menjadikan galaksi ini unik, berbanding penemuan lain seperti itu ialah pengesahan spektroskopi jarak,” kata penulis bersama Profesor Bahram Mobasher dari Universiti California. 

Penemuan Z8-GND-5296 dilakukan menggunakan peralatan baru, dikenali Multi-Object Spectrometer for Infra-Red Exploration (MOSFIRE), di pusat pemerhatan cakerawala W.M. Keck di Hawaii. 

MOSFIRE yang amat sensitif juga direka untuk mengesan cahaya lembayung merah dan boleh menyasarkan pelbagai objek pada satu masa. - AGENSI

2 comments:

  1. tak banyak baru sikit Allah tunjukkan
    Allahuakbar.

    ReplyDelete
  2. Kita orang Islam harus baca AL Quran dan faham betul betul makna nya.Kejadian alam ini sungguh tak tercapai otak kita kesana, kerana Allah maha mengetahui dan ilmu yang manusia capai amat terbatas.Sholat lima waktu jangan tinggal, puasa, zakat dan haji, belajar bab bab ini lebih berharga dari nak mengetahui planet planet lain.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa