Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, October 28, 2013

Makam Doktor Terkenal Firaun Berusia 4,000 Tahun Ditemui

Gambar yang diambil pada 22 Oktober menunjukkan makam lama berusia 4,000 tahun yang ditemui oleh ahli arkeologi di Kaherah, dipercayai makam doktor kepada firaun yang terkenal. -foto AFP

KAHERAH: Ahli-ahli arkeologi menemui sebuah makam lama berusia 4,000 tahun di luar ibu negara Mesir yang dipercayai menjadi tempat persemadian mayat seorang doktor terkenal kepada firaun, menurut pegawai, Isnin.
Makam berkenaan, dengan sebahagian plot berukuran 21 meter (70kaki) dan 14 meter (46 kaki), dengan dinding tinggi berukuran empat meter (13 kaki), ditemui di Abusir, barat daya Kaherah, kata pegawai kanan rasmi di Kementerian Antikuiti, Ali al- Asfar.
"Penemuan ini adalah penting kerana ini adalah makam salah seorang doktor yang paling bagus sejak piramid dibina, salah seorang doktor yang rapat dengan raja," kata Menteri Antikuiti Ibrahim Ali dalam satu kenyataan.
Asfar berkata kawasan di mana kubur itu ditemui dilihat mempunyai plot keluarga dan pasukan ahli arkeologi Republik Czech kini mencari mumia saudara-maranya. - sumber

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa