Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, June 18, 2014

Kekejaman Di Iraq: Adakah Ke'maluan' US Akan Berulang Seperti Tahun 1975

Konflik Iraq: Kanak-Kanak Saksi Pembunuhan Kejam
mStar - Diterbitkan: Rabu, 18 Jun 2014 8:00 AM
Pemberontak menembak mati tahanan tanpa belas kasihan di Iraq.

KONFLIK di Iraq makin meruncing apabila kanak-kanak seawal usia lapan tahun diheret menjadi anggota militan dan menyaksikan pembunuhan kejam.
Kejadian itu dicetuskan pemberontak Kumpulan Negara Islam Iraq dan Syria (Isis) yang menguasai bandar Mosul sejak minggu lalu.

Beberapa gambar yang diedarkan media menunjukkan pemberontak kumpulan itu mengarahkan tahanan berbaris dan melutut sebelum ditembak di belakang kepala sambil disaksikan kanak-kanak militan yang turut memegang senjata api itu.
Pelbagai cara lain juga digunakan pemberontak untuk menguasai beberapa bandar di Iraq, terutama pembunuhan beramai-ramai.Juga dilihat gambar pemberontak mengarahkan sekumpulan tahanan dengan tangan diikat ke belakang meniarap sebelum mereka ditembak.
Tentera Iraq juga menjadi mangsa apabila ditawan pemberontak dan dibunuh tanpa diberi peluang mempertahankan diri.

Di Baqubah, kira-kira 50 kilomter dari Baghdad pula dilaporkan seramai 44 tahanan dibunuh pengawal penjara dalam kalangan Syiah ketika militan Sunni menyerang balai polis di bandar itu.

Tentera Iraq memaklumkan, 52 tahanan dibunuh dalam serangan di balai polis berkenaan menggunakan motar.

Bagaimanapun, serangan balas tentera Iraq mengorbankan 30 pemberontak Isis, kata pegawai tentera dan polis.

Berikutan serangan itu, Presiden Amerika Syarikat (AS), Barrack Obama memaklumkan Kongres, sebanyak 275 anggota tenteranya akan dihantar ke Iraq untuk membantu mengawal keselamatan rakyat AS di kedutaannya di Baghdad.

Pasukan tentera itu dimana 170 daripadanya telah tiba di Iraq, manakala 100 lagi akan berpusat di Kuwait untuk pengurusan lapangan terbang, keselamatan dan sokongan logistik.

Selain itu, kapal pengangkut George HW Bush dan lima kapal perang kini berada di Teluk Parsi.
Di bawah adalah petikan berita kekalahan dan bagaimana US dihalau keluar dari Vietnam Selatan pada tahun 1975 - dan maklumat selebihnya di sini
Finally, in January 1973, representatives of the United States, North and South Vietnam, and the Vietcong signed a peace agreement in Paris, ending the direct U.S. military involvement in the Vietnam War. Its key provisions included a cease-fire throughout Vietnam, the withdrawal of U.S. forces, the release of prisoners of war, and the reunification of North and South Vietnam through peaceful means. The South Vietnamese government was to remain in place until new elections were held, and North Vietnamese forces in the South were not to advance further nor be reinforced.
In reality, however, the agreement was little more than a face-saving gesture by the U.S. government. Even before the last American troops departed on March 29, the communists violated the cease-fire, and by early 1974 full-scale war had resumed. At the end of 1974, South Vietnamese authorities reported that 80,000 of their soldiers and civilians had been killed in fighting during the year, making it the most costly of the Vietnam War.
On April 30, 1975, the last few Americans still in South Vietnam were airlifted out of the country as Saigon fell to communist forces. North Vietnamese Colonel Bui Tin, accepting the surrender of South Vietnam later in the day, remarked, "You have nothing to fear; between Vietnamese there are no victors and no vanquished. Only the Americans have been defeated." The Vietnam War was the longest and most unpopular foreign war in U.S. history and cost 58,000 American lives. As many as two million Vietnamese soldiers and civilians were killed.

3 comments:

  1. Inilah balasan setimpal bagi barua2 dan hamba abdi Amerika di Iraq. Barua2 ini adalah dari kalangan syiah yang sesuka hati membunuh rakyat sunnah.Lihat saja kekejaman yang dilakukan oleh pegawai2 penjara syiah ke atas 44 tahanan sunnah apabila mendapati pihak pejuang Isis menghampiri mereka.Dan bagi tentera dan polis Iraq yang mejoritinya adalah syiah, it is payback time.

    ReplyDelete
  2. DI JANGKAKAN US KINI MENGGUNAKAN SYIAH SEBAGAI ANJINGNYA.

    ReplyDelete
  3. kekejaman us dan shiah lagi teruk. Hakikat perang bunuh dan dibunuh.Dalam islam menang atau shahid.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa