Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, August 28, 2010

2 Soalan Dari Pengunjung

Blogger
Pada N3 saya yang bertarikh 25 Ogos 2010 yang betajuk Berbezakah Antara Singh Dan Nik?

Saya dapati dua komen dari pengunjung yang sepatutnya dijawab dengan fakta. Tetapi malangnya saya bukanlah Ahli PAS atau pun PKR. Saya hanyalah penyokong apa yang diperjuangkan oleh PAS selama ini.

Jadi bukanlah hak saya untuk menjawabnya. Tambahan saya memang tiada langsung fakta tentang perkara berkaitan yang dibangkitkan. Di sini saya berharap ada dari kalangan orang-orang PAS yang boleh dan menjawabnya.



gangga awana
said...

salam ayahanda.

Di sini perlu kiranya melihat kembali penjelasan yang dibuat dalam blog beliau.saya kenal Nik nazmi dan 'fikrah' beliau.Bukan kenal kerana dia berada dalam PKR tetapi sejak zaman belajar lagi.Dan saya bukan anggota Parti keadilan.

Premis saya, hudud wajib dilaksanakan bagi mencapai maqasid syariah.Tapi cabarannya, bagaimana mahu memahamkan masyarakat mengenai hal ini?

Dalam kes isu hudud ini, saya rasa, orang yang kurang bijak adalah di kalangan melayu muslim sendiri.Terutama sekali, ahli politik melayu-muslim.

Bila emosi itu diletakkan di hadapan mengalahkan rasionalisasi ilmu itu sendiri, natijahnya, keluar komen yang macam-macam yang tak menggambarkan akhlak seseorang muslim.(walaupun niatnya ikhlas mahu mempertahankan islam)

Pertama : persoalan saya, selama ini, apa tindakan PAS (yang taktikal dan strategi) dalam menggerakkan pemahaman Masyarakat malaysia mengenai Hudud? Selain dari ceramah-ceramah yang hanya dihadiri oleh penyokong PAS atau di surau-surau?

Kedua : 'Bahasa' yang bagaimana PAS gunakan untuk memahamkan masyarakat malaysia selama ini?(kalau kepada bukan islam, bagaimana?kalau kepada golongan Profesional bagaimana?)

Ketiga : Saya tak pasti, tetapi saya ada terbaca secara sepintas lalu di blog samada Saudara Hanipa maidin atau Dr Mujahid Yusuf Rawa mengenai bagaimana hikmahnya Arwah Ustaz Fadhil Noor dalam mengetengahkan perkara ini dengan menggunakan kaedah Fiqh Alawiyat.(harap disemak balik)

Keempat : Saya tertarik pada komentar yang di ada di blog Ikut Suka Aku :

http://www.ikutsukaakuisa.co.cc/2010/08/lalang-dalam-pakatan-rakyat.html

Sekadar pendapat suara saya sebagai orang muda yang tergolong dalam Generasi Y.

August 26, 2010 10:19 AM

Delete
Blogger Hanz Newman said...

am with yer Gen Y ... PAS lembab terhegeh hegeh dalam berdakwah dengan lebih efektif bagi memahamkan negara Islam + akhlaq + hukum utama dalam sistem perundangan & kehakiman Islam. Sini perlu orang yg bijak politik, ulamak & umarak ke hadapan. Bukan cakap berdegar degar, kerja tak nampak kemajuannya. Walk the talk, man.

August 27, 2010 11:43 PM

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa