Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, October 3, 2017

Dr M dituntut tunai janji.....

Lajim harap Dr M tunai janji kaji semula Perjanjian Malaysia

 | October 2, 2017
Bekas ahli majlis tertinggi Umno berkata Dr Mahathir tidak pedulikan Sabah dan Sarawak selama menjadi perdana menteri.
KOTA KINABALU: Presiden Parti Harapan Rakyat Sabah Datuk Seri Lajim Ukin berhati-hati menerima janji Pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad yang berjanji akan mengkaji semula Perjanjian Malaysia 1963 jika pembangkang menang pilihan raya umum ke-14.
“Saya harap bila pembangkang menang, beliau akan ingat janji itu dan menebus maruahnya selepas berdekad pelanggaran terhadap Sabah dan Sarawak semasa pentadbirannya,” katanya kepada FMT.
Bekas ahli majlis tertinggi Umno antara 2000 dan 2003 itu berkata beliau sentiasa menghormati Dr Mahathir sebagai pemimpin negara tetapi bekas perdana menteri itu tidak pedulikan Sabah dan Sarawak.
“Mungkin itu dasar kerajaan persekutuan. Dr Mahathir tidak banyak memikirkan mengenai negeri-negeri Borneo.
“Kalau dia selalu fikirkan mengenai negeri Borneo, Sabah mungkin dalam keadaan lebih baik berbanding sekarang. Mungkin akan sama tahap dengan negeri di Semenanjung,” katanya.
Lajim berkata semasa bersama Umno, beliau selalu menyuarakan hal ehwal Sabah terus kepada Dr Mahathir.
Ketika itu, beliau mengingatkan Dr Mahathir bahawa Sabah amat memerlukan perumahan, pendidikan, prasarana dan banyak lagi manakala rakyat Sabah mahu dilayan sama rata dengan rakyat di Malaysia Barat.
Malangnya, Dr Mahathir akan menepis komen beliau walaupun mengakui kebimbangan Adun Klias itu mengenai Sabah, katanya.
“Kita tak mencemburui kemajuan di Semenanjung, terutamanya Kuala Lumpur kerana itu wilayah ibu negara. Tetapi saya beritahu Sabah dan Sarawak mesti tumbuh bersama atau sekurang-kurangnya capai standard sama,” katanya.
Lajim mengenang kembali kejadian pada 1994 apabila bekas timbalan perdana menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim melawat Sabah dan berjanji membina 30,000 unit rumah kos rendah.
Selepas Anwar dipecat pada 1998, Lajim bertanyakan perkara itu kepada Dr Mahathir dan bila projek itu akan berlangsung.
“Kamu tahu dia cakap apa? Dia cakap janji itu bukan janjinya tapi Anwar. Saya tanya apa bezanya kerana kerajaan masih sama dan dia perdana menteri walaupun Anwar sudah dipecat,” katanya.
Lajim percaya beliau memahami gaya pentadbiran Dr Mahathir dan keperluan untuk mengawal dengan memusatkan banyak perkara, yang bertentangan dengan Perjanjian Malaysia 1963.
Meskipun begitu, Lajim berkata partinya dan rakyat Sabah akan mengalu-alukan Dr Mahathir jika bekas perdana menteri tu menyedari kesilapannya dan mahu membetulkan kesilapan lalu.
Ini kerana gabungan yang dipimpinan Dr Mahathir berjanji untuk memberikan 20% bahagian daripada pendapatan minyak dan gas kepada Sabah dan Sarawak dan memulangkan 40% daripada pendapatan bersih yang dikutip di Sabah kepada negeri itu.
“Jika itu dilakukan, bermakna berbilion ringgit boleh kita guna untuk bangunkan Sabah.
“Kita lebih suka urus wang sendiri dan sediakan program tersendiri untuk menangani masalah pendidikan, pembasmian kemiskinan, pembangunan prasarana, pengangguran dan lain-lain,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa