Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, October 24, 2017

Takkan baru sedar: Semakin naik harga rokok, semakin banyak kerajaan rugi

Semakin naik harga rokok, semakin banyak masalah - Pakar cukai
Shafizan JohariAstro Awani |  Oktober 23, 2017 20:54 MYT
Semakin naik harga rokok, semakin banyak masalah - Pakar cukai
Kajian Persekutuan Pengilang Tembakau Malaysia (CMTM) pada 2015 mendapati setiap dua kotak rokok yang dijual, satu ialah rokok seludup. - Gambar fail
KUALA LUMPUR: Tindakan menaikkan harga rokok dilihat tidak akan mengurangkan jumlah perokok kerana mereka akan memilih rokok seludup yang jauh lebih murah.

Lebih memeritkan adalah negara akan hilang lebih banyak hasil cukai jika kerajaan memutuskan untuk menaikkan duti import rokok kerana lebih ramai perokok akan beralih kepada rokok seludup.

Presiden Persatuan Akauantan Percukaian Malaysia Abdul Aziz Abu Bakar khuatir penyeludupan rokok akan lebih berleluasa sementara kerajaan juga semakin rugi.

“Pada saya lebih baik jika hasil cukai yang diperoleh menerusi rokok ini digunakan untuk menambah baik usaha pencegahan,” jelasnya kepada Astro AWANI.

Negara hilang RM4 bilion akibat penyeludupan rokok pada 2015. Angka berkenaan bersamaan 10 peratus daripada GST yang dikutip pada tahun lalu.

Sebelum ini bekas Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi Tan Sri Mohd Sheriff Mohd Kassim menerusi artikel yang diterbitkan oleh sebuah akhbar tempatan baru-baru ini memberi amaran, kenaikan harga rokok akan meningkatkan permintaan rokok seludup dan akhirnya menyebabkan kerajaan hilang pendapatan cukai.

Malah, beliau turut menyatakan aktiviti penyeludupan rokok ini sukar dikawal memandangkan kawalan sempadan Malaysia yang masih longgar.

Kenyataan beliau adalah selari dengan dapatan kajian Persekutuan Pengilang Tembakau Malaysia (CMTM) pada 2015 yang mendapati setiap dua kotak rokok yang dijual, satu ialah rokok seludup.

Isu ini berbangkit susulan kenyataan Setiausaha Agung MBM, Ahmad Saparudin Yusuf yang mencadangkan harga rokok dinaikkan sehingga RM50 sekotak bagi membendung gejala dadah kalangan remaja dan belia.

3 comments:

  1. What's up, this weekend is fastidious in support of me, for the reason that this
    point in time i am reading this enormous educational piece
    of writing here at my residence.

    ReplyDelete
  2. The much greater prize when it comes to revenue and revenue, however,
    lies ahead with custom-made 3D-printed athletic shoes.

    ReplyDelete
  3. Bukan kah terdapat FATWA..... Merokok itu HARAM?

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa