Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, October 4, 2017

Tawar dedak: 'H' perlu tampil nafikan!

* 'H' (dalang rangkaian dedak) rasanya selagi nama sebenar tidak didedahkan tidak akan ada siapa yang akan menonjolkan diri untuk menjadi fokus dan mengaku atau menafikannya.

Selagi tidak mendedahkannya, Syed Saddiq boleh saja dianggap merapu dan mereka cerita karut-marut!

Namun begitu kenapa Hamidah Osman pula yang menggelupur?

'H' perlu nafi tawar dedak
SITI ZUBAIDAH MAT ISA & MOHD HAFIZ ISMAIL  -  3 OKTOBER 2017
Syed Saddiq Syed Abdul Rahman

PUTRAJAYA - [DIKEMASKINI] Ketua Armada, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mendesak 'H', iaitu dalang sebenar rangkaian dedak sistematik tampil menafikan segala dakwaannya.

Syed Saddiq berkata, beliau tidak pernah bersemuka dengan 'H' yang didakwa penasihat kanan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Tetapi saya tidak pernah bertemunya hanya orang tengah. Setiap kali berjumpa, saya akan bertemu orang yang berbeza,” katanya pada pertemuan bersama Sinar Harian di Yayasan Kepimpinan Perdana, hari ini.

Beliau mendedahkan, sidang media yang dilakukan semalam juga dirancang 'H' melalui orang tengahnya.  

Syed Saddiq berkata, kali terakhir beliau bertemu dengan orang tengah tersebut adalah pada 27 September lalu, dan sehingga hari ini tiada sebarang panggilan diterima.

“Keluarga saya juga tidak menerima sebarang panggilan daripada mereka sehingga hari ini. Mungkin mereka takut.

“Saya berharap dia saman saya, jika perkara ini tidak benar. Jika ini hanya dakwaan, tampillah dan nafikan. Kalau saya salah, samanlah saya,” katanya.

Semalam, Syed Saddiq membuat kejutan apabila mendedahkan wujud rangkaian dedak sistematik yang didakwa didalangi pegawai sebuah kementerian menawarkan geran RM5 juta untuk membuka sekolah debat dengan syarat beliau meninggalkan Bersatu dan memburukkan kepimpinan parti itu.

Syed Saddiq mendakwa, terdapat juga kes di mana pengasas dan pemimpin kanan Bersatu diugut dan diumpan oleh rangkaian dedak sistematik terbabit supaya mereka meninggalkan parti.

Dakwanya, mereka turut diberikan ‘skrip’ untuk dibaca pada sidang media yang telah ‘diatur’ rangkaian dedak itu.

Skrip itu antaranya menyatakan mereka perlu mengumumkan keluar parti kerana sudah terkeluar daripada perjuangan asal. Ia hanyalah perjuangan peribadi Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahu naikkan anaknya, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

Bahkan, pada sidang media yang diaturkan pihak ketiga didalangi 'H' kelmarin, Syed Saddiq mengakui beliau juga perlu memberi kenyataan yang sama seperti mana bekas exco yang meninggalkan parti itu.

“Rancangannya saya tidak perlu umum masuk Umno. Tetapi umum saya keluar parti dan akan sambung pelajaran ke Universiti Oxford. Bila dah masuk universiti nanti, barulah saya akan terima bayaran.

“Bayaran pertama sebanyak RM500,000. Kemudian barulah saya dibayar baki selebihnya. Macam mana hendak dapatkan bayaran tersebut, saya perlu ikut arahan yang seterusnya,” katanya.

Dakwa Syed Saddiq, apabila ramai pengasas dan pemimpin kanan Bersatu keluar parti, maka mudahkan mereka (rangkaian dedak) melabelkan perjuangan parti sebagai perjuangan peribadi Mahathir  dan Muhyiddin.

Menurutnya, ramai ahli  Bersatu didakwa telah ‘dibeli’ rangkaian dedak berkenaan,  namun tidak dapat dipastikan jumlahnya dan berapa bayaran yang mereka terima.

“Mereka hanya cakap tidak akan beri duit selagi ‘kerja’ tidak selesai. Siapkan kerja dulu baru dapat duit. Bukan semua duit mereka dapat serentak tetapi dibayar ikut ‘kerja’ yang telah diarahkan.

“Contohnya mereka dijanjikan RM50,000. Jadi bekas exco perlu membuat kenyataan media dan saya perlu bidas.

"Kemudian buat kenyataan balas lagi dan begitulah seterusnya. Selesai tugas ini mereka akan terima bayarannya,” dakwa beliau.

Syed Saddiq juga mendakwa ada beberapa bekas exco datang kepadanya menceritakan mengenai ‘tawaran’ yang menjanjikan sejumlah wang untuk mereka meninggalkan parti.

“Saya ingat mereka hendak menolak tawaran itu, sebaliknya saya pula ditanya, berapa banyak pula parti boleh tawarkan untuk mereka kekal bersama Bersatu,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa