Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, February 28, 2015

Kenapa Khairuddin ni kepoh sangat?

Adakah jawatan presiden itu hak mutlak Hadi seorang?
Kalau dah gitu mansuhkan saja bab pemilihan di dalam perlembagaan PAS
Pastu boleh pegang sampai mati!
Yang tak setuju dengan pindaan perlembagaan tu boleh belah

Dewan Ulama PAS pertahan Hadi sebagai Presiden
 | February 28, 2015
PAS diketuai oleh Presiden yang mempunyai kemampuan berijtihad dan faqih yang telah diiktiraf dunia.
ulama hadiKUALA LUMPUR: Dewan Ulama Pas tidak berganjak dengan pendirian tegasnya untuk mempertahankan kedudukan Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang daripada digulingkan pada muktamar parti itu Jun nanti.
Dewan itu bertegas hanya mereka yang fuqaha, faqih serta mujtahid sahaja layak menjadi Presiden Pas.
Malah tanpa berselindung, Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas, Datuk Dr. Mohd. Khairuddin Aman Razali berkata, perbuatan kumpulan tertentu mahu mengguling Abdul Hadi adalah sama seperti cubaan berkempen dari sesuatu yang afdal kepada tidak afdal.
Fuqaha bermaksud mereka yang menguasai ilmu fekah, faqih pula membawa erti golongan pakar berhubung nas-nas al-Quran, hadis serta budaya setempat manakala mujtahid ialah ulama yang berijtihad sehingga berkelayakan untuk mengeluarkan fatwa.
“Ada segelintir pimpinan membuat kenyataan Presiden Pas tidak semestinya dalam kalangan ulama. Apakah tujuan kenyataan ini? Tentu bermaksud membuka gelanggang untuk menukar Presiden yang ada dalam kalangan ulama dan faqih kepada bukan ulama,” katanya.
Beliau berkata, “Sekiranya dilihat lebih jauh, ada pemimpin yang ingin memulakan gelanggang jawatan Presiden perlu ditandingi atau ingin berkempen bahawa terdapat individu yang lebih baik lagi untuk menjadi Presiden Pas berbanding Tuan Guru (Abdul Hadi).”
“Merujuk kepada Islam yang menjadi dasar kepada perjuangan PAS, Dewan Ulama PAS menegaskan bahawa keutamaan untuk menjadi Presiden PAS mestilah dalam kalangan mereka yang fuqaha, faqih serta mujtahid,” katanya, lapor Utusan Malaysia.
Kepemimpinan Abdul Hadi kini berada dalam keadaan goyah berikutan gerakan tersusun kumpulan Anwarinas yang ingin menjatuhkannya sehingga ada dalam kalangan pemimpin PAS secara terbuka menyatakan sokongan kepada Mohamad untuk bertanding jawatan Presiden.
Abdul Hadi bagaimanapun masih mendapat sokongan padu kumpulan ulama dan perkara itu dinyatakan pada Multaqa Ulama SeMalaysia II baru-baru ini sehingga wujud desakan mahu Mohamad dan Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Dr. Mohd Hatta Ramli dipecat.
Dalam pada itu, Mohd. Khairuddin berkata, Abdul Hadi yang telah memimpin PAS sejak sekian lama mempunyai kemampuan untuk berijtihad dan sifat faqihnya juga diiktiraf masyarakat dunia apabila dilantik sebagai Naib Ketua Kesatuan Ulama Sedunia.
“PAS diketuai oleh Presiden yang mempunyai kemampuan berijtihad dan faqih yang telah diiktiraf dunia. Keadaan ini meletakkan PAS berada pada landasan yang betul dari sudut kelayakan keutamaan sebagai pemimpin tertingi dalam gerakan Islam,” katanya.

5 comments:

  1. Mari kita monitor sayfool al juburi tgk apa malapetaka yg terjadi

    ReplyDelete
  2. Abe

    Kembar siam Nik Zawawi timbul dah bila.Nik Zawawi kena bedal pasai bersikap 3go dan sombong.

    Mamat ni nak kata ulamak sangat taklah kerana bidang pengkhususannya ialah bahasa arab.

    ReplyDelete
  3. tuang presiden uang ganu,suara2 nak suruh pak hadi jadi presiden sampai mati pong uang ganu gak,yang nak berUG pong suara2 uang ganu gak.kalu tak jaga hati uang ganu sape lagi?masuk bakul angkat sendiri.hehehe

    ReplyDelete
  4. kah kah kah fakih ka apa ka kalu boleh maki sumpah seranah apa barang wey ! islam melarang umatnya memaki hamun & mengelar berbagai nama ,ABU & lawan sampai last geng pro 'ug' !

    ReplyDelete
  5. Koho celaruu abe oiiii!lekehnyer org x ulamak ni yer.mcm sorang tu ckp la.bdk2 jah.beza sungguh org yg reti berckp dgn org yg reti buat kerja.bising mcm tin kosong.hapah pon x dak.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa