Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, February 22, 2015

Patut ler puak-puak ni dalam PAS beria-ia sangat!

Bagi orang Melayu, bekas CJ berkata PAS perlu menyelamatkan BN daripada kekalahan GE14
Diterbitkan pada: 22 Februari 2015 10:47
Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad memberi ucapan semasa Konvensyen Perpaduan Nasional di Pusat Islam Malaysia di Kuala Lumpur, 23 November, 2014. - Gambar oleh Yusof Mat Isa

KUALA LUMPUR, 22 Feb - Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad kepada PAS hari ini untuk menyertai Barisan Nasional (BN) perlu parti pemerintah kehilangan pilihan raya umum akan datang, demi menjaga kepentingan Melayu dan kedudukan agama Islam.
Abdul Hamid berkata dalam surat ditulis kepada Mingguan Malaysia, edisi Ahad akhbar Umno berkaitan Utusan Malaysia, bahawa PAS juga harus bersekutu dengan BN untuk mengelakkan negeri-negeri seperti Perak dari jatuh ke Pakatan Rakyat rakan kongsi DAP dan PKR.
"PAS perlu sedar bahawa bersekutu dengan DAP dan PKR akan membawa kepada mengorbankan kepentingan orang Melayu dan Islam," kata Abdul Hamid dalam artikel bertajuk "Sebab Umno-PAS Perlu bekerjasama" (Mengapa Umno dan PAS perlu bersatu).
"Di peringkat persekutuan, PAS boleh memilih untuk menyertai Kabinet dan duduk dengan wakil-wakil Barisan Nasional di Parlimen.
"Atau, mereka boleh memilih untuk tidak menyertai Kabinet dan duduk berasingan di Parlimen sebagai wakil 'bebas', tetapi menyokong kerajaan Barisan Nasional dalam isu-isu yang melibatkan kepentingan Melayu-Islam," kata Ketua Hakim Negara bekas.
Cadangan Abdul Hamid diperbaharui untuk kerajaan perpaduan PAS-Umno datang selepas PAS penasihat rohani dan ADUN Chempaka, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat - yang tetap berkeras terhadap parti Islam yang bersekutu dengan Umno - meninggal dunia pada 12 Februari daripada kanser prostat.
Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed baru-baru ini dilaporkan berkata bahawa BN mungkin tidak bertanding dalam pilihan raya kecil di kawasan Dewan Undangan Negeri Chempaka di Kelantan.
Abdul Hamid mengakui hari ini bahawa PAS tidak akan mungkin menyertai BN dalam masa terdekat, tetapi menggesa pihak pembangkang Islam untuk keluar daripada pakatan PR.
"Orang Melayu dan umat Islam kalah dengan Pakatan Rakyat," katanya.
Beliau juga mendakwa bahawa BN dan sebelumnya, Parti Perikatan, telah melindungi kepentingan Melayu-Islam sejak kemerdekaan melalui dasar-dasar seperti yang pro-Bumiputera Dasar Ekonomi Baru dan agensi-agensi kerajaan seperti Permodalan Nasional Berhad, Tabung Haji dan Mara, antara lain, di samping menyediakan biasiswa dan jawatan dalam perkhidmatan awam.
"Saya tidak fikir kerajaan Pakatan Rakyat akan melakukan yang demikian. Oleh itu, hak dan kedudukan Islam Melayu akan terancam jika kerajaan Barisan Nasional yang diketuai Umno jatuh, "kata Abdul Hamid.
Beliau mendakwa bahawa DAP akan menjadi parti dominan PR menang kuasa persekutuan kerana ia tidak akan mengambil serius tanpa PKR de facto pemimpin, Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang telah baru-baru ini dijatuhi hukuman penjara selama lima tahun bagi kes liwat.
"DAP itu tidak lagi 'mendengar' kepada PAS," kata Abdul Hamid.
"Orang-orang Cina menyokong DAP kerana DAP menjanjikan mereka sesuatu yang lebih dan kerana mereka mahu lebih daripada apa yang mereka boleh mendapatkan di bawah pemerintahan Barisan Nasional. Jika bahagian 'tambahan' akan datang? Sudah pasti orang Melayu, "katanya.
Bekas Ketua Hakim Negara menuduh Cina daripada perkara-perkara yang mencabar yang berkaitan dengan Islam, seperti khutbah Jumaat, dan mendakwa minoriti etnik tidak berpuas hati dengan "khas" perkara-perkara yang orang Melayu menikmati.
"Mereka mahu segala-galanya untuk dibahagikan 'sama-sama'. Mereka tahu bahawa jika ini dilakukan, mereka boleh mengambil segala-galanya kerana mereka mengawal ekonomi, mereka yang kaya dan mereka lebih maju dalam semua bidang.
"Mereka sebenarnya mahu hak orang Melayu tanpa mengorbankan hak-hak mereka sendiri," kata Abdul Hamid. - sumber

Aku tambah - Itulah sebabnya aku kata dulu segelintir pemimpin PAS suka Anwar ke penjara baca sini
Senanglah kerja puak-puak UG di dalam setelah TGNA meninggal dan Anwar dikurung
Persempadanan semula kawasan pilihanraya disokong Presiden PAS
Sebabnya apa?

Macamla kerusi-kerusi tambahan ni PAS berupaya memenangi semuanya tapi kalau terbentuk UG mungkin.

Mungkin menang bergaya, mungkin kalah tersembam pecah bibir, bengkak dahi patah gigi!

12 comments:

  1. khalid samad mp shah alam dah 'warning' dah!'untung secukap,rugi segantang' kalau buat persepadanan semula.kalau tuang presideng dan pengikut terlampau wala' tak faham lagi tau lah.tuang presiden haji hadi bin awang nak bawa parti pas kearah mana?mana hala tujuan sebenar?macam nak undur kebelakang la pula!PARTI PAK LEBAI!

    ReplyDelete
  2. Bebudak Bahalol lagi...

    Semua melayu bersatu jadi benggap biar bebudak bahalol ini hidup kaya ber gaya mentedarah harta rakyat siang mslam , dan melantak duit duit Cina sebagai BARUA.

    Orang orang Melayu saja.

    ReplyDelete
  3. Abe

    Ini ulasan saya mengenai kenyataan Haji Hadi mengenai taawun dengan UMNO dalam isu persempadanan pilihanraya sprti dslam video. Ulasan ini saya posted kat blog Greenboc.

    ..............
    Saya amat bersetuju dengan pandangan tuan.

    Sokongan UMNO kepada PAS Kelantan untuk melaksanakan hudud hanya helah UMNO untuk mendapat sokongan PAS untuk meluluskan persempadanan baru pilihanraya yang akan menjadi talian hayat UBN terutamanya UMNO di Semenanjung.

    .....bersambung

    ReplyDelete
  4. Abe

    Sambungan....

    Meh kita lihat isu persempadanan baru ini.

    Dalam PRU 13 kemenangan UMNO dan BN disebabkan oleh BR1M yang utamanya. Di Semenanjung, jumlah kerusi yang di menangi oleh UMNO ( MCA, MIC mmg dh out) di Semenanjung banyak dengan majoriti tipis. Ini yang merisaukan UMNO. Dengan dibuat persempadanan baru, SPR boleh mengeluarkan kawasan-kawasan yang dikuasai pembangkang dan memasukkan kawasan-kawasan yang mereka kuasai dari kawasan kerusi parlimen bersebekahan ke kawasan ini. Dengan cara ini mereka boleh memastikan majoriti yang mereka menang dalam PRU 13 akan lebih selesa. Ini secara kasarnya bagaimana persempadanan baru boleh memberi advantage kepada UMNO.

    Keduanya melalui pertambahan kerusi parlimen yang baru. Diberitakan dalam persempadanan baru yg dicadangkan pertambahan kerusi parlimen adalah 15-20% atau antara 30-40 kerusi baru. Pertambahan kerusi baru ini boleh membantu memenangkan UMNO apabila sesatu kawasan baru itu dibuat untuk memberi kelebihan kepada UMNO. Lakaran kawasan baru ini juga boleh membantu persempadanan kawasan sediaada seperti saya sebut diatas.
    ................

    S3cara kasarnya TGHH sudah termasuk perangkap UMNO dalam isu persempadanan baru ini. Atas kertas Haji Hadi akan membawa PAS BERTAAWUN d3ngan UMNO dalam isu persempadanan ini dengan menikam rakan -rakan dalam PR. Ini amat merisaukan kita. Jika Haji Hadi hendak menghancurkan PAS tidak menjadi masalah kepada kita. Beliau dan konco2 beliau tanggunglah akibatnya nanti. Yang merisaukan kita, jika persempadanan baru ini diluluskan dengan bantuan Haji Hadi ( atas kehendak Haji Hadi, bukan PAS) INI M3NJADI MASAALAH KEPADA KITA KERANA IA AKAN MEMENANGKAN UMNO/BN UNTUK TERUS MELAKUKAN PELBAGAI ROMPAKAN HARTA NEGARA DAN MENINDAS RAKYAT UNTUK 5 TAHUN LAGI!

    Saya bukan lulusan bidang ugama. Saya risau dengan konsep taawun yang disebut oleh Haji Hadi dalam video yang sedsng viral sekarang.

    Kita jangan bercakap secara umum kerana realiti yang dihadapi oleh PAS adalah realiti sebenar bukan bersifat teori. Sekarang PAS bertaawun dalam PR. Boleh ke dalam bertaawun dengan satu kumpulan, dalam masa yang sama bertaawun dengan musuh kerana terpesona dengan tawaran musuh? Maknanya, kerana penting diri ( diri sendiri atau PAS?) Haji Hadi hendak bawa PAS makan keliling, kiri kanan makan, tikam kawan taawun dan bersongkol dengan musuh kerana tawaran musuh. Islam halalkan ke cara ini?

    Tak salah Haji Hadi hendak bertaawun dengan UMNO dalam isu ini tetapi jangan makan keliling. Rungkaikan taawun dalam PR dan bertaawunlah dengan UMNO!

    Soal kedua ialah mengenai tawaran kerusi tambahan yang UMNO tawarkan kepada PAS. Lumayan sangat kah? Sekarang kerusi parlim3n baru adalah lebih kurang 40 kerusi. Maukah UMNO memberi 20 kerusi baru untuk ditandingi oleh PAS? Ini satu persoalan yang amat penting untuk difikirkan. Kita kena faham arahtuju perjuangan UMNO dan BN. Diantara taawun dengan PAS dan keutuhan BN,agak-agak UMNO akan pilih PAS atau BN? Kita tahu rakan-rakan BN di Semenanjung bol3h dikatakan kalah teruk dalam PRU 13 lalu. Malah ada parti-parti komponen yang hilang s3mua kerusi mereka. Tidakkah untuk memperkuatkan kembali BN, sebahagian kerusi-kerusi baru ini te4utama dikawasan selamat perlu diberi kepada parti-parti komponen BN yang tenat ini agar konsep kerjasama antara kaum yang menjadi teras BN terus dapat dipertahankan.

    Kerusi-kerusi parlimen yang baru ini perlu juga diagih kepada komponen-komponen parti BN di Sabah dan Sarawak. UMNO sendiri juga memerlukan kerusi-kerusi baru ini untuk mengukuhkan kedudukannya. INI T3NTUNYA PRIORITI UMNO DALAM PEMBAHAGIAN KERUSI-KERUSI BARU INI !!!....HABIS TU AGAK-AGAK BERAPA BANYAK KERUSI YANG AKAN DIBERI KEPADA PAS? 30? 20? 10?.....MIMPI MAT J3NIN LA HAJI HADI DAN PUAK UG!.....KALAU DAPAT 5 PUN IAITU 12.5% PUN DAH CUKUP LUMAYAN!



    ReplyDelete
  5. Entah berapa banyak keputusan penghakimannya dulu dibuat berdasarkan emosi perkauman anti cina dan mungkin anti india juga.

    ReplyDelete
  6. 5SAL

    Warning pun bukannya mereka nak dengar....Khalid bukan dari golongan Ulamak walau AJK pusat

    ReplyDelete
  7. bat8

    Abe setuju dengan pandangan bat8. Sejak dari awal abe dah kata Haji tergilakan umpan di dalam perangkap yang dipasang. Air liur dah meleleh terliurkan kepada kononnya apa yang ditawarkan oleh UMNO. Dah tak peduli lagi nasihat dan teguran rakan. Yang wala'kaki ampu terus menerus pun ramai. Apa lagi terasalah dirinya kuat!

    Memang betul pertambahan kawasan bermakna pertambahan kerusi yang ditawarkan sudah tentu straterginya memenangkan UMNO/BN. dan istimewanya pula mestilah UMNO.

    Jadi agak-agak PAS akan dapat berapa ya? Ditaqdirkan TGNA dah tiada dan saingan dalam PR (Anwar) pula dah jadi penghuni penjara maka jalan yang berliku dan nampak lurus walau pun lagi lagi lopak dan duri. Silap-silap menanah kaki?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abe

      Dalam video tu Haji Hadi target 50 kerusi untuk PAS.....hahahhaha.

      Delete
  8. Anon 12:44 AM

    Keraguan kesaksamaan keutusan semasa dia menjadi ini telah saya luahkan di N3 saya yang terdahulu.....lama dulu

    ReplyDelete
  9. bat8

    Ooo....kalau gitu abe silap pahamlah....abe ingat penambahan kerusi/kawasan yang bertambah 50 kerusi!

    ReplyDelete
  10. persempadanan semula org puteh panggil gerrymandering. di barat ia diharamkan krn mengandungi unsur penipuan. pas kata nak utamakan redha Allah tapi pd waktu yg sama nak menang lebih banyak kerusi melalui penipuan. redha Allah ka atau redha syaitan?

    ReplyDelete
  11. Aku rasa kena buat pembaharuan iaitu mana mana lulusan ugama tak perlu panggil ustaz .Boleh saja terus panggil ulama

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa