Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, January 28, 2017

Dah kantoi!

SATURDAY, JANUARY 28, 2017

Bongkar penipuan Setiusaha MB Kelantan
Fitnah Terjawab!!!! Alhamdulillah. Saya sudah dapat pengesahan bahawa bucu hujung lidah tanah masjid Al Jauhar yang dimiliki oleh Yayasan Amanah Tok Kenali itu tidak termasuk dengan tanah tapak tugu banjir. Bermakna, tanah tapak tugu adalah di atas rizab jalan.

Nazman Che Iberahim menaik muat status diatas di fesbuknya kelmarin mengesahkan bahawa tapak masjid Al-Jauhar ( seluas 1.1 ekar yang di beli RM300,000.00) adalah melalui dana YATK.

Bahawa tugu Peringatan Banjir 2014 itu tidak termasuk dalam tapak yang dibeli itu. Tugu itu dibina di atas rizab jalan.

Nazman juga mendakwa bahawa Yayasan Amanah Tok Kenali adalah penyelamat tapak masjid Al-Jauhar kerana berjaya memindahmilik tanah tersebut daripada milik seorang non muslim (Cina) dan bertukar milik atas nama Yayasan Amanah Tok Kenali...

"Kenapa marah sangat kerajaan selamatkan tapak masjid? Parti Amanah TIDAK SETUJU Kerajaan Negeri selamatkan MASJID Jauhar?" tempelak Nazman!

Melalui pendedahan Ust Che Ibrahim Mohamed dan Syam Ghaz, terdapat beberapa maklumat yang cuba diselindungi oleh Nazman dan cuba diselewengkan.

1) Nak selamatkan Masjid atau Aset Pas?
Nazman tidak bagi tahu bahawa Markaz Pas dibangunkan diatas bangunan Masjid Jauhar. Signboard MTD Guchil khabarnya baru dicabut pagi kelmarin. Kenapa cabut signboard... cuba nak susup gapo?

Lot 2319 yg didirikan Masjid Jauhar dan Pusat Aktiviti Pas/MTD Pas Guchil oleh Pas Kawasan Kuala Krai sejak thn 1991 adalah seluas 0.331 ekar.

Apakah benar nak selamatkan tapak masjid atau Pusat Aktiviti Pas/MTD Pas Guchil?

2) Nak selamatkan 5 unit kedai oleh Majlis Daerah Kuala Kerai?

Lot 2397 yg didirikan 5 unit kedai oleh Majlis Daerah Kuala Krai semenjak 1995, adalah seluas 0.453 ekar. Kemana perginya wang kutipan sewa kedai tersebut?

Apakah TUGAS TABUNG TOK KENALI MENYELAMATKAN KEDAI YG DIDIRIKAN OLEH MD KUALA KRAI?

3) Tugu Peringatan Banjir 2014 dibina di atas rizab jalan?


Pada 26/1/17, Nazman mendakwa Tugu Peringatan banjir 2014 itu dibina di atas rizab jalan. Tanah itu tidak termasuk dalam tapak yang dibeli.

Kemudian selang sehari saja, pada 27/1/17, Nazman ubah kenyataan bahawa Tugu Peringatan itu dibina diatas Lot 2330!

Bagaimana kerajaan Kelantan boleh bina tugu atas tanah persendirian tersebut?

Nazman sebelum ini beritahu bahawa tugu Peringatan Banjir 2014 itu tidak termasuk dalam tapak yang dibeli dengan dana Tabung Yayasan Tok Kenali.

Soalnya SIAPA yang bayar / beli Lot 2330?

4) Tanah yang dibeli RM300,000.00 itu seluas 1.1 ekar?

Menurut Nazman tanah yang dibeli RM300,00.00 dengan dana Yayasan Amanah Tok Kenali itu luasnya 1.1 ekar.

Tetapi menurut Syam Ghaz, keluasan sebenarnya tapak Tugu Banjir dan Masjid Jauhar tak sampai 1.1 ekar pun.

Adakah pembelian tanah oleh Yayasan Amanah Tok Kenali melibatkan tapak masjid shj atau melibatkan keseluruhan Lot 2397, 2319 dan 2330.?

Lot 2319 luasnya 0.331 ekar , Lot 2397 luasnya 0.453 ekar; menjadikan jumlahnya 0.784 ekar sahaja. Lot 2330 luasnya tidak seluas mana pun (tidak berapa jelas dalam peta) Mana datangnya luas 1.1 ekar itu?

5) Beli hartanah di bawah paras harga pasaran?

Mengikut Nazman harga Pasaran cecah RM1 Juta. Tetapi dijual dengan harga RM300,000 shja. Apa perjanjian sampai boleh diskaun sampai 70% dari harga pasaran?

Lim Guan Eng dan Khir Toya disiasat SPRM kerana beli hartanah dibawah harga pasaran. Maka kerajaan Kelantan pun patut juga disiasat ......macam mana boleh dapat diskaun 70% dari harga pasaran?

Che Ibrahim Mohamed : Pas buat masjid atas tanah cina, pahtu bila tahu tanah tu tanah orang, suruh Tok kenali bayar...jenuh la kalu lagu ni dipanggil untuk menyelamatkan masjid, sedangkan hakikatnya alik atas surau tu markaz Pas

Syam Ghaz : kerajaan negeri guna duit rakyat utk selamatkan aset Pas

Wazalzil Aqdamahum : Duit yayasan tok kenali BUKAN duit parti PIS. Kenapa digunakan untuk menyelamatkan aset PIS? SPRM perlu menjalankan siasatan kemungkinan berlaku wujudnya conflict of interest

Che Ibrahim Mohamed : Nazman Che Iberahim inilah dipanggil memperdagangkan agama bagi tujuan politik. Fakta yg jelas ialah Pas Kawasan Kuala Krai dengan cuai telah membina sebuah bangunan yg terdiri drp surau dan beberapa unit lain bagi tujuan kegiatan Pas dan dinamakan dengan Masjid Jauhar.

Sepatutnya mengikut Enakmen Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan 1994, tanah tersebut sepatutnya diserahkan kepada Maik untuk diwakafkan sebagai tapak masjid, bukannya mengarah YATK membelinya yg jelas bertentangan dengan tujuan dan objektif penubuhan YATK

Catatan Oleh Alhusseyn Alhusseyn pada 2:00 pm 

Kaitan: ISU PEMBELIAN TANAH UNTUK SELAMATKAN MASJID JAUHAR???

1 comment:

  1. MB vangang sudah tentu SU lagi Vangang!TERLEBIH melampau VANGANG TMB......Ketua segala Vangang tentulah MAO LA LAH Hadi katamvee.......

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa