Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, October 28, 2017

Durian Malaysia pula jadi rebutan antarabangsa

Durian Malaysia pergi ke China, Singapura putih mata
TMI · Diterbitkan pada 28 Oct 2017 4:29PM
Durian Musang King menjadi kegilaan penggemar raja buah itu dari China yang sanggup berbelanja secara komersial untuk membawa masuk produk itu ke negara mereka. – Gambar fail The Malaysian Insight, 28 Oktober, 2017

MALAYSIA berjaya menempatkan diri dalam pasaran buah durian yang menguntungkan di China menyebabkan negara jiran berputih mata, lapor South China Morning Post, hari ini. 

Malaysia mendapat lampu hijau untuk mengadakan Festival Durian King selama tiga hari di Nanning, China, yang mana sehingga kini tidak membenarkan import durian segar dari Malaysia, sebaliknya hanya isi yang disejuk beku. 

Manakala penanam durian di Malaysia mengharapkan acara itu akan membawa kepada akses tanpa kawalan ke dalam pasaran China namun Singapura dan Thailand yang mengharapkan sebaliknya.

Singapura tidak berharap membayar lebih untuk durian Malaysia, yang mana harganya akan melonjak naik sekiranya pembeli kaya dari China mula membida raja buah itu. 

Sementara Thailand juga bimbang sekiranya larangan ke atas durian Malaysia akan menyebabkan kehilangan monopolinya ke atas pasaran China untuk buah berkenaan. 

Terima kasih kepada Mao Shan Wang, iaitu sejenis varieti durian yang dikenali warga tempatan sebagai 'Musang King'.

Keinginan untuk isi raja buah itu menyebabkan Beijing mula membuka pintu, walaupun sebahagiannya untuk Malaysia, yang membenarkan eksport Musang King ke negara China, tetapi hanya dalam bentuk isi yang disejukbekukan. 

Bagaimanapun, Beijing membenarkan Malaysia membawa masuk empat tan durian segar ke negara itu pada festival yang akan diadakan di wilayah Guangxi pada Jumaat.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Ahmad Shabery Cheek dan Speaker Parlimen Pandikar Amin Mulia akan mengetuai delegasi Malaysia untuk hadir pada acara itu, yang dijangka akan menarik 100,000 pengunjung. 

China, merupakan negara yang mempunyai pasaran terbesar durian menerima hampir 600,000 tan buah itu tahun lalu, sebelum ini bergantung kepada stok dari Thailand. 

Ini kerana durian Thai boleh dituai sebelum ia masak, menjadikan penghantaran ke luar negara lebih mudah. Sementara durian Malaysia dibiarkan masak di pokok dan akan cepat menjadi masam selepas dituai, menjadikan eksport ke China agak sukar. 

Permintaan masyarakat Cina memberi kelebihan kepada pengeluar tempatan, dengan harga domestik Musang King gred AAA kini melonjak sekitar RM130 sekilogram, dari hanya RM50 sekilogram lima tahun lalu. Di China, jenis yang sama dijual sekitar RM150 sekilogram.

"Lebih ramai warga China datang melawat...mereka kaya dan sanggup berbelanja untuk Musang King. Mereka amat menggemari rasanya yang agak sedikit pahit dan lembut," kata Stephen Chow yang keluarganya memiliki beberapa kebun durian di Pahang. 

Di Singapura, penjual durian bimbang sekiranya perniagaan mereka terjejas berikutan kesungguhan China mendapatkan durian Malaysia, yang boleh menyebabkan harganya melonjak dan melemahkan permintaan tempatan.

Negara berpopulasi 5.6 bilion iitu mengimport 17,847 tan durian tahun lalu, yang mana 93 peratus daripadanya adalah dari Malaysia, menurut statistik PBB. 

"Akhirnya, ia hanya bergantung kepada berapa yang mampu dibayar, aapa harga siling mereka. Sekiranya (harga durian) menjadi terlalu tinggi, jadi kita perlu menjualnya (dengan agak murah). Itu bagaimana perniagaan ini berjalan," kata pemilik greai durian Ah Seng yang popular di Singapura. – 28 Oktober, 2017

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa