Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, October 31, 2017

Lawan Putin: Isteri pun ditembak......

Isteri lelaki Chechnya dituduh rancang bunuh Putin mati ditembak
Agensi | Diterjemahkan olehSiti Nursyazwani  Oktober 31, 2017 10:21 MYT
Isteri lelaki Chechnya dituduh rancang bunuh Putin mati ditembak
Amina Okuyeva, iaitu isteri kepada seorang lelaki Chechnya yang dituduh merancang pembunuhan Putin, mati ditembak. - REUTERS
KIEV: Isteri kepada seorang lelaki Chechnya yang dituduh oleh Rusia merancang pembunuhan Presiden Vladimir Putin mati ditembak di pinggir bandar Kiev pada Isnin.

Menurut laporan Reuters, Pegawai Kementerian Dalam Negeri Ukraine berkata, dalam serangan sama suaminya turut tercedera.

Penasihat Kementerian Dalam Negeri, Anton Gerashchenko dan Zoryan Shkiryak berkata, Amina Okuyeva yang merupakan warga Ukraine itu berada di dalam kenderaan bersama suaminya Adam Osmayev ketika ditembak dari arah semak yang berdekatan persimpangan kereta api di pinggir ibu kota.
Okuyeva pernah bekerja sebelum ini bersama Mosiychuk.

“Amina meninggal dunia akibat dari kecederaan itu manakala Adam Osmayev cedera parah tapi masih hidup. Saya baru bercakap dengannya melalui panggilan telefon,” kata Gerashchenko.

Insiden tersebut merupakan percubaan kedua dalam tahun ini untuk membunuh Osmayev yang berasal dari rantau Chechnya yang kebanyakannya penganut Islam.

Jun lepas, Osmayev terselamat dalam satu serangan oleh seorang lelaki bersenjata, manakala Okuyeva telah membalas tembakan itu dan mencederakan penyerang tersebut.

Mosiychuk menyalahkan Rusia atas insiden pengeboman minggu lepas, manakala pasukan polis Ukraine berkata penglibatan Rusia adalah salah satu motif yang akan disiasat.

Rusia telah menafikan tuduhan tersebut yang dikatakan tercetus dari sentimen anti-Rusia di Ukraine.

Hubungan antara Kiev dan Moscow musnah pada tahun 2014 selepas Rusia berjaya merampas semenanjung Crimea selain menyokong pemberontakan pro-Rusia di wilayah timur Ukraine.

1 comment:

  1. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you
    relied on the video to make your point. You obviously know what youre
    talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your
    site when you could be giving us something informative to
    read?

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa