Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, October 7, 2017

Seleweng wang kementerian: “Ke mana semua duit itu hilang dan mengapa ia berlaku?”

DAP Sabah mahu penjelasan kes seleweng wang kementerian
TMI  -  Diterbitkan pada 7 Oct 2017 11:53AM 
Hampir RM1.5 bilion dipercayai diselewengkan daripada RM7.5 bilion yang diperuntukkan untuk pembangunan masyarakat luar bandar Sabah. Skandal ini terdedah selepas Sabah digemparkan dengan penyelewengan Jabatan Air Sabah tahun lepas. – Gambar fail The Malaysian Insight, 7 Oktober, 2017.

PENGERUSI DAP Sabah, Stephen Wong akan meminta penjelasan di Parlimen mengenai dakwaan salah guna dana persekutuan Kementerian Pembangunan Wilayah dan Luar Bandar yang dianggarkan mencecah RM1.5 bilion.

Borneo Post melaporkan hari ini yang Wong sudah menghantar soalan bertulis Parlimen secara rasmi mendesak kerajaan dan kementerian terbabit memberikan penjelasan apabila Dewan Rakyat kembali bersidang pada 21 Oktober hingga 30 November ini.

“Sebuah lagi skandal korupsi besar berlaku di Sabah selepas skandal ‘Watergate’ di Jabatan Air Sabah yang terjadi tahun lepas.

“Selaku ahli politik Sabah, saya perlu bercakap bagi pihak rakyat Sabah dan meminta kerajaan dan kementerian berkaitan memberikan jawapan di Parlimen kerana ia tanggungjawab kepada rakyat Sabah.

“Ke mana semua duit itu hilang dan mengapa ia berlaku?” soalnya.  

Semalam, SPRM membekukan sejumlah RM180 juta dalam pelbagai akaun bank dan menyerbu 15 lokasi di Sabah dalam siasatan mereka berkaitan kes penyelewengan yang didakwa suruhanjaya itu mencecah RM1.5 bilion yang dirompak daripada RM7.5 bilion peruntukan persekutuan bagi membantu masyarakat luar bandar di Sabah pada 2009 sehingga 2015.

Katanya, sangat menyedihkan yang pegawai korup boleh mencuri wang tersebut, menyebabkan rakyat di kawasan pedalaman Sabah terus hidup dalam kesusahan dan kemiskinan.

Tiga individu yang sudah ditahan oleh SPRM setakat ini termasuklah Naib Presiden Parti Warisan Negara Sabah Peter Anthony, seorang rakan rapat kepada bekas Ahli Majlis Tertinggi Umno Shafie Apdal dan seorang pembantu setiausaha Kementerian Pembangunan Wilayah dan Luar Bandar.  – 7 Oktober, 2017.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa