Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, October 31, 2017

Isu Jambatan Labuan-Sabah berlarutan......

ISU JAMBATAN LABUAN-SABAH BERLARUTAN TANPA ADA SESUATU YANG NYATA
October 29, 20172895
Oleh SIMSUDIN SIDEK
Simsudin dengan ketua umum PKR Wan Azizah Wan Ismail

KOMEN: Amat diharapkan pembinaan jambatan Labuan akan jadi realiti tidak lama lagi selepas pengumuman kajian kebolehlaksanaan (feasibility study) dalam Bajet 2018 yang diumumkan di Parlimen baru baru ini.

Dimaklumkan oleh sumber bahawa kajian kebolehlaksanaan itu dianggar bernilai RM14.31 juta dan pembinaan jambatan pula dijangka mengambil masa tiga hingga empat tahun.

Semoga pengumuman ini akan mejadi titik tolak untuk kita melihat sesuatu tindakan yang lebih meyakinkan menyusul tidak lama lagi setelah sekian lama isu jambatan ini berlarutan tanpa ada sesuatu yang nyata dihadapan mata yang dapat meyakinkan kita hingga ke hari ini.

Cadangan untuk membina jambatan Labuan-Sabah sudah kedengaran sejak tahun 1997 seperti yang terdapat dalam draft Labuan Development Masterplan 1997.
Perkembangan terbaru ini turut membuktikan peranan parti pembangkang dalam sistem demokrasi sangat penting kerana dapat bertindak bagi `memeriksa’ kerajaan dalam tindakannya. Pembangkang boleh menjadi `cermin’ kepada kerajaan bagi menilai sama ada tindakan kerajaan itu memberi manfaat atau keburukan kepada rakyat dan negara.

Usaha kami mendesak akan perlunya pembinaan jambatan Labuan-Sabah demi menangani kos sara hidup dan merancakkan ekonomi selain menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan ini sudah dimulakan sejak 15 tahun yg lalu.

Kami sebagai pembangkang di Labuan tidak pernah berhenti sekadar menjana isu berkaitan kebajikan rakyat di Pulau ini dan akan meneruskan desakan sehingga ia menjadi realiti.

Penduduk pulau ini dan Sabah amnya sudah lama menanti untuk melihat pembinaan jambatan berkenaan menjadi kenyataan.

Simsudin Sidek ialah ketua cabang PKR Labuan

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa