Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, October 30, 2017

Kenyataan Media bersama Ahli Dewan Undangan Negeri Johor

Kenyataan Media bersama Ahli Dewan Negeri Johor kawasan Mengkibol YB Tan Hong Pin, kawasan Jementah YB Tan Chen Choon dan kawasan Bekok YB Lim Eng Guan pada 26 Oktober 2017

Kami mendesak pihak Kementerian Pertahanan Malaysia khasnya Menteri Pertahanan YB. Dato’ Seri Hishammuddin bin Tun Hussein memberi penjelasan sama ada pembinaan Kem Segamat dibuat atas pertimbangan strategi pertahanan Negara atau semata-mata untuk mempertahankan kepentingan politik Barisan Nasional (BN).

Kami telah mendapati pendaftaran seramai 1,079 anggota tentera atau pasangan mereka di dua lokaliti baru di Parlimen P140 Segamat N02 Jementah. Antaranya 1,051 pemilih di Kem Segamat dan 28 pemilih di Rej 501 (AW) Kem Segamat.

Kami telah melawat ke kem tentera yang dimaksudkan itu mendapati kem tersebut masih dalam proses pembinaan dan papan notis di luar tapak pembinaan menunjukkan bahawa tarikh jangka siap bina kem tersebut adalah 16 April 2018. Adakah ini bermaksud anggota tentera yang disenaraikan dalam RDPT tersebut terpaksa bertugas di Segamat dalam keadaan kem masih belum siap dibina?

Tugas anggota tentera adalah untuk menjamin pertahanan Negara kita. Lokasi sesebuah kem tentera, penempatan bilangan dan jenis anggota tentera seharusnya bergantung kepada strategi pertahanan Negara sahaja. Sekiranya timbul persoalan di mana kepentingan politik kepartian menjadi faktor pertimbangan dalam menyusun atur penempatan anggota tentera maka ianya merupakan sejenis bentuk manipulasi sistem pilihanraya dan Dato’ Seri Hishammuddin sebagai Menteri Pertahanan haruslah bertampil ke hadapan dan memberi penjelasan kepada rakyat.

Keputusan PRU yang lepas menunjukkan kedudukan BN di parlimen P140 Segamat semakin bahaya dengan pengurangan majoriti yang semakin berkurangan sejak PRU11. Majoriti BN di Segamat semasa PRU11 (2004) adalah sebanyak 7,809 telah merosot ke 2,991 dalam PRU12 (2008) dan 1,217 dalam PRU13 (2013).

Mendaftar masuk sebanyak 1079 ahli tentera ke Kem Segamat yang belum siap dibina  menunjukkan bahawa BN begitu terdesak atau desperate dan takut kalah di kawasan Parlimen Segamat dan sekaligus hilang kuasa pemerintahan pada PRU yang akan datang.

Kami tiada halangan sekiranya anggota-anggota yang telah bertugas di sesuatu kawasan itu berdaftar sebagai pemilih di kawasan itu. Bagaimana pun, isu yang timbul sekarang ialah bagaimanakah seseorang anggota tentera bertugas di sesebuah kem tentera yang masih dalam proses pembinaan dan sudah tentu belum mendapat Sijil Perakuan Siap Dan Pematuhan (Certificate of Completion and Compliance – CCC).

Kami membantah sekeras-kerasnya tindakan dan percubaan BN dalam memanipulasi dan menyulitkan anggota tentera untuk mengukuhkan kedudukannya. Tindakan ini bukan sahaja merupakan sesuatu manipulasi sistem pilihanraya malah juga telah menyusahkan pihak tentera yang sebenarnya bertugas di sesuatu kawasan yang lain dan mungkin terletak jauh dari Segamat. Barisan Nasional tidak seharusnya menyusahkan anggota tentera sehingga mengheret mereka ke medan pertarungan politik.

Pihak kami akan membuat bantahan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya berkenaan isu ini dan pihak SPR wajib memberikan suatu penjelasan berkenaan kasahihan pendaftaran pemilih di sesuatu lokaliti yang masih dalam pembinaan ini. Sekiranya perkara ini dibenarkan maka ianya akan membuka pintu dan mengundang lebih banyak manipulasi ke atas sistem pilihanraya Negara kita.

Sekian sahaja, terima kasih

Yang benar,
Tan Hong Pin
Tan Chen Choon
Lim Eng Guan

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa