Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, October 26, 2017

Pulaak!

Pembangkang tiada pendirian, bajet alternatif hanyalah madah politik
TMI · Diterbitkan pada 26 Oct 2017 11:45AM

PEMBANGKANG semalam telah melancarkan bajet alternatif mereka. Seperti sebelum ini, bajet alternatif yang menjanjikan bulan bintang ini digarapkan dengan penulisan bermadah yang cuba memukau rakyat Malaysia. Tetapi persoalan utamanya, kenapa pendirian pembangkang sentiasa berubah?

Kalau dilihat pada rekod bajet alternatif pembangkang beberapa tahun kebelakang, kita dapat saksikan bagaimana mereka secara tidak bertanggungjawab menjanjikan bulan bintang kepada rakyat. Pada masa yang sama juga, setiap tahun pendirian mereka berubah-ubah. Contoh mudah adalah GST. Pada suatu ketika mereka berjanji untuk menghapuskan GST, pada suatu ketika pula mereka akan kekalkan GST.

Begitu juga janji mereka tentang PTPTN. Dahulu mereka janji akan menghapuskan PTPTN, pada tahun ini pula mereka hanya berjanji untuk menangguhkan pembayaran PTPTN kepada graduan baru bergaji kurang RM4,000.

Dr Mahathir Mohamad berulang kali menyatakan sebelum ini pemberian BR1M adalah suatu bentuk rasuah oleh pihak kerajaan. Tetapi dalam bajet alternatif pembangkang ini mereka telah menyatakan kepentingan BR1M kepada rakyat terutamanya golongan yang memerlukan bantuan. Mereka mengakui keberkesanan BR1M dalam mengurangkan tekanan kos sara hidup dan mereka akhirnya berjanji untuk meneruskan pemberian BR1M.

Sebelum ini juga pemimpin pembangkang menggunakan penarikan subsidi gula untuk menghentam kerajaan, tetapi dalam bajet alternatif mereka ini, mereka telah menyatakan tidak akan mengembalikan subsidi gula dan pada sama mengulang gesaan kerajaan agar rakyat mengambil gula pada kadar yang perlu sahaja demi kebaikan kesihatan.

Kalau dibaca sehingga habis bajet alternatif pembangkang ini, dalam muka surat 76 tentang naratif keluarga di Malaysia pada tahun 2030, pembangkang secara jelas menyatakan kerajaan BN berdekad-dekad gagal membina Lebuhraya Pan Borneo. Adakah secara tidak langsung mereka memperleceh Pengerusi mereka, Dr Mahathir yang lebih dua dekad menjadi perdana menteri tetapi gagal membawa perubahan besar untuk Sabah dan Sarawak? Mengikut rekod, Perdana Menteri Najib Razak belum sampai sedekad pun menjadi perdana menteri, tetapi kita boleh lihat Lebuhraya Pan Borneo sedang rancak dijalankan.

Saya sebagai rakyat Malaysia berasa sangat bersyukur mereka ini tidak menjadi kerajaan. Sudahlah pakatan lama mereka musnah, ditubuhkan pula pakatan baru yang tidak jelas arahan dan siapa ketuanya. Dasar dan janji mereka juga berubah-ubah yang menunjukkan mereka ini langsung tiada pendirian dan tidak layak menjadi kerajaan. 

Jika mereka ini menjadi kerajaan, kita tidak pasti bagaimana mereka mampu mengemudi bahtera negara ini.

Rakyat Malaysia seharusnya melihat dengan sudut pandang yang lebih luas tentang kredibiliti pihak pembangkang ini. Apa yang pasti, bajet alternatif mereka ini hanyalah sekadar madah politik untuk mengaburi mata rakyat! Bertahun-tahun mereka melakonkan peranan yang sama.

* Budiman Mohd Zohdi, Ahli Parlimen Sungai Besar dan Adun Sungai Panjang.

3 comments:

  1. Hello would you mind sharing which blog platform
    you're working with? I'm planning to start
    my own blog soon but I'm having a difficult time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I'm
    looking for something completely unique.
    P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!

    ReplyDelete
  2. What's up! Impressive article! I favor how you described Blogger:
    MOUNTDWELLER. Amazing blog in addition to large content!
    It is obvious in which the author definitely is skillful that has
    an amazing expertise in creating.
    Do you re-write a small amount of e book and also methods for
    those who would really like to evolve individual way with words-at
    all? It would be terrific valuable, looking to purchase pupils, because of the
    fact sophisticated students ought to re-write an enormous time period of numerous classified ads for
    school so training colleges .
    In case there are people who have related challenge, I could truthfully recommend highly which gents CV services review.
    Most people write really good assesses throughout the most desired about the writing resources

    ReplyDelete
  3. This design is incredible! You most certainly know how to keep a reader entertained.
    Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well,
    almost...HaHa!) Great job. I really enjoyed what you had to
    say, and more than that, how you presented it. Too cool!

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa