Pengumuman

Mulai esok (11 Julai 17) blog ini tidak akan diupdate Oleh kerana blog ini dan blog yang satu lagi mengandungi bahan yang sama, saya rasa adalah wajar untuk menghidupkan satu blog sahaja iaitu mountdweller88 untuk dilayari dengan mudah tanpa gangguan insya Allah Saudara/saudari persilakan ke - mountdweller88.blogspot.com

Sunday, June 25, 2017

13 tuntutan gila: Arab Saudi dan sekutu Yahudinya menganggap Qatar bukan negara berdaulat?

Sunday, June 25, 2017
Qatar Sebut 13 Tuntutan Arab Saudi Tak Masuk Akal
DOHA  - Pemerintah Qatar, Sabtu (24/6/2017) mengatakan, 13 tuntutan yang diberikan Arab Saudi dan sekutunya untuk mengakhiri isolasi dianggap tak masuk akal.

Pada Khamis laluArab Saudi dan sekutunya mengirimkan 13 tuntutan yang harus dipenuhi Qatar untuk mengakhiri krisis diplomatik yang sudah berlangsung lebih dari dua minggu ini.


Meski belum dipublikasikan dokumen yang dibawa delegasi Kuwait yang berperanan sebagai penengah itu sudah banyak dibocorkan ke publik.

Arab Saudi dan sekutunya antara lain meminta Qatar mengikuti negara-negara Timur Tengah lainnya menjadikan Ikhwanul Muslimin sebagai organisasi terlarang.

Selain itu Qatar juga diminta memutus hubungan diplomatik dengan Iran, menutup pangkalan militer Turki, dan menutup stesyen televisyen Al Jazeera.

Qatar juga dituntut menghentikan dukungan untuk kelompok-kelompok oposisi di Bahrain, MesirArab Saudi, dan   Emirate Arab Bersatu.

Jurucakap pemerintah Qatar Sheikh Saif bin Ahmed al-Thani kemudian merespon tuntutan dari keempat negara itu.

"Blokade ini bukan ditujukan untuk memerangi terorisme tetapi untuk melanggar kedaulatan Qatar dan mencampuri urusan luar negeri kami," ujar Sheikh Saif.

Saif kemudian menyebut bahwa Menteri Luar AS Rex Tillerson menyatakan Washington menginginkan daftar tuntutan yang "masuk akal dan boleh dilaksanakan".

"Daftar ini tak memenuhi standard itu (masuk akal dan boleh dilaksanakan)," kata Sheikh Saif.

Arab Saudi dan sekutunya terus menekan Qatar agar memenuhi tuntutan mereka.

Bahkan Menlu Uni Emirat Arab Anwar Gargash memperingatkan Qatar harus menjalankan dengan serius tuntutan itu atau menghadapi "perceraian" dari para tetangganya.

Krisis diplomatik di Timur Tengah ini membuat Washington kesulitan kerana semua negara yang terlibat adalah sekutunya.

Menteri luar Tillerson sebenarnya mencoba menjadi mediator, tetapi Rumah Putih lebih memilih lepas tangan dan menyebut krisis diplomatik ini sebagai "masalah keluarga".

Sumber: Kompas.com

2 comments:

  1. Memang sebenarnyalah Arab Saudi sudah gila..!!!

    ReplyDelete
  2. What's up everyone, it's my first go to see at this site, and paragraph is genuinely fruitful for me, keep up posting these types of content.


    My site: His Secret Obsession Review 2017 Is It Another Scam

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa