Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, June 25, 2017

Keganasan dah merebak ke Masjidil Haram pulak!

Pasukan keselamatan Arab Saudi patahkan cubaan bom Masjidil Haram di Mekah
Agensi |  Diterbitkan pada Jun 24, 2017 08:08 MYT
Kementerian Dalam Negeri berkata didapati tiga kumpulan sedang merancang melancarkan serangan ke atas jemaah dan pasukan keselamatan sewaktu hari-hari terakhir bulan Ramadan. - REUTERS/Ahmed Jadallah/File Photo

DUBAI: Pasukan keselamatan Arab Saudi berjaya mematahkan satu rancangan serangan bunuh diri yang menyasarkan Masjidil Haram di Mekah pada Jumaat.

Ia setelah mereka bertindak mengepung seorang pengebom nekad di sebuah pangsapuri di pinggir kota suci itu yang akhirnya meletupkan dirinya sendiri.

Dalam satu kenyataan yang disiarkan di televisyen negara itu, Kementerian Dalam Negeri memaklumkan mereka mengenalpasti tiga kumpulan sedang merancang melancarkan serangan ke atas jemaah dan pasukan keselamatan sewaktu hari-hari terakhir bulan Ramadan.
Bangunan terbabit turut juga runtuh menyebabkan enam warga asing dan lima anggota keselamatan mengalami kecederaan. - Foto Kementerian Dalam Negeri Arab Saudi

Dalam insiden kepungan itu, seorang perancang telah berbalas-balas tembakan dengan pasukan keselamatan sebelum meletupkan dirinya setelah sedar dirinya terkepung di sebuah pangsapuri dalam kejiranan Ajyad al-Masafi berhampiran kawasan masjid.

Rumah itu juga dipercayai menjadi markas untuk melancarkan serangan oleh kumpulan terbabit.

Bangunan terbabit turut juga runtuh menyebabkan enam warga asing dan lima anggota keselamatan mengalami kecederaan.

Video astroawanihttp://www.astroawani.com/berita-dunia/pasukan-keselamatan-arab-saudi-patahkan-cubaan-bom-masjidil-haram-di-mekah-147253

Sementara itu, pada awal hari yang sama, pasukan keselamatan telah menembak mati seorang lelaki yang diburu kerana dipercayai ada kaitan dengan kumpulan pengganas. Kejadian berlaku di kejiranan al-Aseelah.

Selain itu satu lagi kumpulan telah berjaya dipatahkan di Jeddah dan susulan itu lima individu termasuk seorang wanita telah ditahan.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa