Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, October 15, 2017

RUU355: Setelah kapirkan sana sini, minta tangguh pulak dah?

Mahfodz: Lebih baik RUU355 ditangguh lepas PRU
Shakira Buang    -    Hari ini, 3:18 petang
PAS melihat kemungkinan rang undang-undang persendirian untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) atau RUU355 bakal ditangguhkan sekali lagi selepas pilihan raya umum.

Ketua Dewan Ulamak PAS, Datuk Dr Mahfodz Mohamed berkata adalah lebih baik usul itu ditangguhkan sekiranya ia tidak mendapat sokongan Umno pada masa ini.

“Kalau boleh kita nak bentang (RUU355) dan terus menang.

“Jadi (untuk capai kemenangan itu), kita kena buat perkiraan kalau orang Umno, bahkan Islam yang lain tidak sokong, lebih baik tangguhkan dulu,” kata Mahfodz sewaktu ditemui di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM), hari ini.

Turut hadir dalam majlis itu ialah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Ogos lalu, Dewan Rakyat menangguhkan perbahasan usul RUU355 yang dibawa Abdul Hadi itu selepas ia dibentangkan buat kali ketiga.

Walaupun usul tersebut berada dalam senarai kertas aturan mesyuarat, ia tidak dibahas bagi memberi keutamaan kepada usul-usul yang dibawa kerajaan.

RUU355 pertama kali dibentangkan Abdul Hadi pada Mei 2016 bagi meningkatkan hukuman penjara ke atas pesalah syariah kepada 30 tahun, denda maksima RM100,000 dan sebat 100 kali berbanding 3 tahun penjara, denda RM5,000 dan 6 sebatan pada masa ini.

Sementara itu Dewan Rakyat akan kembali bersidang pada 23 Oktober hingga 30 November depan.

Mengulas lanjut, Mahfodz berkata dengan penangguhan itu PAS mampu mendapat sokongan lebih besar sekiranya sasaran kerusi untuk dimenangi parti Islam itu berjaya.

PAS yakin atasi AMANAH

Katanya, dalam usaha memastikan RUU355 diluluskan di Dewan Rakyat, PAS nekad bertanding lebih banyak kerusi parlimen daripada sebelum ini, iaitu 100 kerusi.

"Lepas pilihan raya, selepas banyak kerusi yang kita menang, barulah (bawa semula RUU355 ke Dewan Rakyat)," katanya.

Mahfodz berkata, parti Islam itu kini dalam usaha memperkasakan jentera bagi merampas beberapa negeri, selain yakin dapat menyaingi parti serpihannya AMANAH.

"PAS yakin menang lebih kerusi daripada AMANAH.

"Sasaran kita adalah kekalkan kerusi di Kelantan dan Selangor, ambil semula Terengganu dan Kedah serta menambah beberapa kerusi lain,"katanya.

3 comments:

  1. Berak nanang.....guano lagu ni...

    ReplyDelete
  2. Tangguh terdahulu, mutu kesihatan yg nak bentang tak mengizinkan.
    Kali ni mohon tangguh lagi...

    Adakah pokok cerita sebenar, masih belum lengkap & bersedia utk betul2 dibentangkan, tapi... berhelah di sana sini...???

    ReplyDelete
  3. PAS stupid dongkoi (pinjam perkataan teacher untuk 'donkey'.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa