Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, November 26, 2012

Saya Setuju Dengan Pandangan Anak Muda Ini

Zaharuddin: 'Lebih baik doakan individu atau organisasi dapat petunjuk'
NOR ATIEYAH YUSOFF
26 November 2012
SHAH ALAM – Berdoa untuk menghancurkan sesebuah organisasi tidak salah, jika ia membawa kebaikan.

Pengerusi Pertubuhan Muttaqa Asatizah dan Pendakwah Malaysia (Murshid), Dr Zaharuddin Abdul Rahman berkata, doa yang menjurus kepada organisasi, bukan individu, tidak melanggar adat berdoa.


Bagaimanapun, katanya, lebih baik mendoakan agar individu atau sesebuah organisasi itu mendapat petunjuk, dan ampunkan kesalahan mereka.

Beliau berkata, dalam keadaan rakyat sedar sesebuah organisasi itu dianggotai oleh ahli beragama Islam dan bukan Islam, doa ke arah kehancuran tidak menjadi masalah.

“Sekiranya doa itu dari individu yang dizalimi, maka doa untuk menghancurkan organisasi tertentu (yang bertanggungjawab) dibenarkan.

“Doa seperti menunjukkan mangsa meluahkan kekecewaan yang sudah sampai ke puncak akibat sering dizalimi,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurut Zaharuddin, doa kepada individu agar dimusnahkan tidak digalakkan.

Beliau berkata, sebagai contoh, terdapat individu mendoakan kemusnahan kilang Lynas (nadir bumi) supaya tidak mendatangkan keburukan kepada penduduk setempat dan oleh itu, ia harus.

“Mereka (penduduk) sedar kehadiran kilang tersebut boleh membawa bencana dan kemudaratan terhadap kesihatan serta alam sekitar.

Kejatuhan ini dilihat sebagai membawa kebaikan dan menjamin keselamatan penduduk di situ,” katanya

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa