Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, August 20, 2013

Isu Kerajaan Kelantan 'Kaku': Jawapan Dr Agus Yusoff Kepada Penyokong Dan Pemimpinnya

Penyokong kerajaan Kelantan dan pemimpinnya: Jawapan saya - Prof Dr Mohammad Agus Yusoff
AUGUST 20, 2013
i.
Posting saya mengenai ketiadaan keghairahan baru kerajaan Kelantan mendapat reaksi yang pelbagai dari kawan dan juga kepimpinan kerajaan negeri.
Menariknya dengan reaksi itu ialah saya baru bergendang, tetapi mereka sudah kelam kabut menari. Disebabkan kelam kabut itu, maka tarian mereka sumbang, terpesong dari gendang yang saya palu.
Membacanya saya gembira kerana respons mereka menunjukkan satu perkara: kita semua peka kepada pembangunan Kelantan, cuma dengan dengan pandangan yang berbeza.Sekiranya saya bertanya lagi, kenapa menari sumbang, maka saya sudah boleh jangka jawapannya adalah kerana ‘mereka menari di padang yang tidak rata.’ Aduh!
Dari semua pandangan itu, saya terlebih dahulu ingin menjawab komen kawan-kawan, khususnya tentang: (i) adakah saya orang Datuk Husam Musa?, (ii) sejauh manakah saya rapat dengan Datuk Husam?, dan (iii) apa yang saya perolehi dari Datuk Husam Musa?
Saya hairan, apa kaitan saya dengan Datuk Husam? Saya mengenali beliau seperti mana saya mengenali pemimpin PAS yang lain. Mengapa baru ditimbulkan soal Datuk Husam? Yang saya timbulkan dalam tulisan saya bukan soal Datuk Husam.
Apa yang saya persoalkan dalam tulisan saya ialah pembangunan projek lebuh raya rakyat dan stadium serta bekalan air untuk rakyat. Ini kerana berkebetulan pada waktu itu ramai rakyat Kelantan yang pulang berhari raya, maka saya kasihan melihat mereka terpaksa melalui jalan yang sesak dan menghadapi masalah air bersih untuk minum dan mandi.
Persoalan berapa yang saya perolehi dari Datuk Husam adalah komen yang kurang wajar kerana adakah serendah itu kita melihat kredibiliti dan integriti saya dan Datuk Husam? Jika pun ada dalam kalangan kita yang tidak setuju dengan Datuk Husam, saya fikir Islam tidak mengajar kita untuk turun darjat serendah itu. Sebab itulah dalam kita melontarkan sesuatu—seperti juga saya, kita mesti selalu waspada dengan kenyataan yang hendak dibuat, apalagi jika kita mendokong prinsip dan tatasusila Islam. Kalau kita pendokong Islam, ingatlah juga dosa pahala dalam politik, takut-takut nanti kita terfitnah saudara sendiri.
Mengapa saya timbulkan persoalan lebuh raya rakyat dan lainnya?
Saya timbulkan pertanyaan ini kerana ini adalah projek kerajaan negeri yang dijanjikan sebelum pilihan raya. Saya tidak persoalkan sumber kewangan untuk membina lebuh raya rakyat, pembangunan stadium dan bekalan air kerana kesemua ini adalah janji yang dibuat oleh kerajaan negeri. Dan kerajaan negeri sendiri sudah melancarkan projek ini dengan siap mengutip dermanya sekali. Tiada kaitan saya dengan Datuk Husam dalam soal ini.
Prinsipnya walaupun projek ini dahulunya adalah idea Datuk Husam, tetapi yang turut bersetuju untuk mewar-warkan projek ini adalah kerajaan negeri. Maka dalam soal ini, prinsip ‘tanggungjawab bersama’ terpakai yang semestinya tanggungjawab ini dipikul oleh kerajaan sekarang selepas Datuk Husam tidak lagi berada di dalam kerajaan.
Mengapa perlu dijadikan isu sangat dengan Datuk Husam? Bukankah beliau juga adalah pemimpin PAS, malah Naib Presiden PAS lagi? Atau apakah dalam kepimpinan PAS negeri sekarang ini ada masalah dalaman sehingga saya pula cuba dikaitkan dengan masalah dalaman politik itu.
Tulisan saya adalah untuk rakyat Kelantan, untuk negeri saya. Saya senang jika rakyat kelantan senang dan negeri saya membangun. Itulah sahaja yang mampu saya lakukan, iaitu memainkan peranan saling mengingatkan.
Ada juga menyatakan saya gila pembangunan dunia semata-mata. Apa yang penting, kata sahabat FB saya ialah keperluan akhirat yang dibawa oleh PAS. Jadi, mengapa saya persoalkan kepimpinan PAS? Saya tidak membantah soal ini, cuma saya yakin pembangunan dunia dan akhirat kita carilah bersama dan serentak. Bukannya bermakna apabila kita bercakap soal pembangunan dunia, maka kita lupa tentang akhirat sehingga lupa Allah dan tidak solat.
Bagi menunjukkan lagi kemarahan kepada posting saya, ada yang bertanyakan saya apa yang dapat dibuat oleh kerajaan negeri dalam masa 100 hari memerintah? Mengapa saya begitu gopoh menghentam kerajaan negeri?
Bacalah kenyataan saya dengan hati-hati. Adakah saya menghentam sesiapa? Saya hanya sekadar menyatakan tidak ghairah kerana saya tidak melihat polisi baru, bukannya saya minta siapkan bangunan dalam masa 100 hari? Mengapalah terpesong begitu jauh dari kenyataan saya?
Melihat kembali hal ini, saya dapat merasakan bahawa penyokong kerajaan negeri ini lebih alergik kepada teguran melebihi dari penyokong BN. Ada ketikanya saya merasakan penyokong BN jauh lebih matang dan terbuka daripada sesetengah penyokong kerajaan negeri. Maka, saya timbulkan pertanyaan, mengapa sampai begitu sekali tertutup mindanya?
Hairannya lagi ialah orang yang sama inilah yang kuat mengutuk kerajaan pusat tanpa melihat kepada fakta yang muncul. Misalnya, apabila membincangkan tentang apa idea baru kerajaan pusat setelah 100 hari memerintah, maka mereka dahulu yang memberi komen dan mengaibkan pemimpin kerajaan pusat. Apakah itu dibenarkan? Saya hairan dengan gaya berpolitik seperti ini. Oleh sebab itulah sejak zaman pelajar lagi, saya sudah tanamkan dalam diri saya untuk menjadi jurulatih politik dari pemain politik. Saya memilih menjadi Alex Ferguson dari menjadi Beckham, biarpun saya tahu menjadi Beckham lebih dipuja.
Paling menarik perhatian saya apabila ada sahabat yang mengaku berasal dari kampung saya bertanyakan, apakah yang saya sumbangkan untuk kampung saya? Katanya, jika saya boleh tanya apa yang kerajaan negeri sumbangkan untuk rakyat Kelantan, maka apa pula sumbangan saya untuk kampung kelahiran sendiri? Saya gagal menjawab soalan ‘cepu mas’ ini kerana saya belum membina sebuah telaga pun untuk kampung asal saya atau memotong riben pun untuk merasmikan apa-apa projek untuk kampung saya.
Tetapi Alhamdulillah, apabila balik ke kampung yang memang amat jarang saya pulang kerana saya sudah tidak ada ayah bonda lagi dan semua adik beradik saya pula sudah menetap di Selangor, sekiranya ada kesempatan saya akan uruskan apa yang perlu dan mampu untuk bantu sahabat handai dan rakan taulan. Paling tidak pun saya mengatur beberapa urusan mereka dengan pejabat kerajaan dan hal bantuan dalam keupayaan saya. Begitulah!
Kepada penyokong kerajaan negeri ini, pesan saya teruskan sokongan dan perjuangan itu. Tapi dalam masa yang sama, belajarlah untuk menerima perbezaan pendapat supaya nantinya sokongan ‘kental’ itu boleh meningkatkan sokongan rakyat kepada kerajaan negeri, bukan sebaliknya. Jangan jadi penyokong yang membawa rebah. Dan jangan terlalu beremosi dalam politik.
ii
Pada 9 Ogos, saya membuat posting menulis pandangan saya mengenai kerajaan negeri kekeringan idea baru selepas 100 hari memerintah. Antara lain saya mempersoalkan pembinaan lebuh raya rakyat, stadium dan bekalan air bersih untuk rakyat Kelantan.
Selain itu, saya juga mencadangkan beberapa perkara yang perlu diambil perhatian oleh kerajaan negeri untuk membangunkan rakyatnya? Antaranya saya “mencadangkan kerajaan negeri menghidupkan kembali program pertanian dan penternakan kambing Jamnapari yang tergendala.”
Kenyataan saya cukup ringkas, tetapi segera mendapat reaksi pemimpin kerajaan negeri. Saya gembira dengan hal ini kerana ia menunjukkan keprihatinan pemimpin negeri kepada luahan rakyat.
Malangnya, kenyataan saya diulas dalam konteks yang tersasar. Ini cukup merisaukan saya. Jika ibaratkan dalam peperiksaan, lain soalan yang dikemukakan, lain pula yang dijawab. Hal ini berlaku kerana dua kemungkinan: tidak cukup persediaan atau memang tidak mampu (jikapun tidak sesuai dikatakan tidak layak) menjawab.
Maka, atas latahan pemimpin ini—dari bekas MB, MB, TMB dan tiga Exco—maka media pun menggunakan perkataan sensasi ‘Agus diselar’ dan “Agus dibidas.’ Hebat juga bunyinya. Tapi tulisan saya ini tidak untuk menyelar atau membidas. Saya hanya menulis untuk meleraikan kekeruhan pandangan hasil dari ‘kekaburan fahaman’ pemimpin kerajaan negeri ke atas tulisan saya.
Misalnya, pada 10 Ogos Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Kesihatan dan Alam Sekitar Negeri berkata: “kerajaan negeri tidak akan mengadakan perbincangan semula mengenai pembinaan Lebuh Raya Rakyat dan stadium sebaliknya memantapkan perbincangan sebelum ini untuk memastikan kejayaan projek berkenaan.”
Pada hari sama juga, TMB dan Setiausaha Akhbar MB mengeluarkan kenyataan: “kerajaan kini dalam proses memperhalusi projek itu.” Exco Jawatankuasa Infrastruktur, Utiliti dan Teknologi Maklumat dalam Harakah pula menyatakan:
“Kerajaan negeri melantik konsultan baru pada 26 Julai lalu bagi menyediakan kertas cadangan projek berkenaan. Langkah itu dibuat memandangkan konsultan sebelum ini mengundur diri….Syarikat Ecobound Sdn Bhd dengan kerjasama Emirates House Group sebuah syarikat berpangkalan di Abu Dhabi sedang menyiapkan cadangan lengkap projek tersebut.”
Saya menjawab semua kenyataan di atas dalam tulisan saya pada 10 dan 15 Ogos, tetapi pada hari ini saya hendak menjawab lagi dengan menimbulkan satu pertanyaan mudah. Semoganya pertanyaan saya ini dibaca dan jika mahu dijawab, semoganya jawapan hendaklah dalam konteksnya supaya jika “kita analogikannya dengan jawapan dalam peperiksaaan, jawapannya kali ini lulus.”
Exco Kerajaan Tempatan menyatakan tidak adakan mengadakan perbincangan semula untuk melaksanakan projek lebuh raya dan stadium sebaliknya memantapkan perbincangan sebelum ini untuk memastikan kejayaan projek. Peliknya TMB, Setiausaha Akhbar MB dan Exco Jawatankuasa Infrastruktur, Utiliti dan Teknologi Maklumat pula menyatakan baru melantik konsultan baru dari Abu Dhabi tidak sampai sebulan yang lepas. Itupun baru hendak menyediakan kertas cadangan?
Jadi, soalan saya ialah kenyataan siapakah yang betul? Takkanlah isu projek lebuh raya pun Exco boleh menjawab dengan kenyataan yang berbeza?
Pada 9 Ogos, saya juga menulis mengenai projek kambing jamnapari. Kata saya: “Projek kambing ini memang gagal, tapi ia projek baik untuk rakyat. Saya lihat di Kelantan sekarang ini jika ada majlis kenduri kendara, rakyat bercakap tentang kambing panggang dan nasi Arab. Ini menunjukkan projek kambing ini ada sambutan rakyat, tetapi kerajaan negeri pula tidak menyambutnya. Begitu juga dengan projek pertanian yang lain. Banyak yang boleh ditanam dan dikembangkan.”
Mengenai projek pertanian saya menulis: “Projek padi organik di Tunjong sudah tidak kedengaran lagi. Apapun kegagalan projek lepas, saya harap selepas ini kerajaan negeri dapat menjadikan Kelantan yang mempunyai tanah luas itu sebagai negeri yang mampu sara diri dari segi keselamatan makanan. Kelantan dekat dengan Thailand, maka ambillah sedikit ‘bau’ dari kejayaan pertanian Thailand untuk dibawa ke Kelantan.”
Menjawab kenyataan saya tentang projek padi organik, Exco Pengerusi Bio Teknologi dan Teknologi Hijau berkata projek ini adalah projek NGO dan tidak gagal kerana kerajaan negeri bagi peruntukan sebanyak RM114,000 sejak tahun 2010. Begitu juga dengan projek kambing Jamnapari, kerajaan negeri menggerakkan semula projek itu, bukannya gagal?
Baik, jika projek ini berjalan baik, soalan saya bagitahulah data kejayaan dan pengeluarannya? Baik, jika projek ini projek NGO, dengan bantuan kerajan tersebut, berilah data kejayaannya bukan sekadar menjawab secara umum sahaja. Justeru ketiadaan jawapan yang konkrit inilah, kenyataan Exco di atas gagal menyakinkan saya.
Saya lihat jawapan kerajaan negeri adalah sekadar menegakkan benang basah supaya kerajaan negeri dilihat kuat sahaja. Mengapa begitu sekali defensif? Atau adakah ini juga penyakit ‘denial syndrome’ yang merebak dalam kepimpinan kerajaan negeri? Semoganya tidak.
Adakah PAS juga amalkan kronisme?
Apakah kerajaan negeri sempurna sehingga tidak boleh ditegur? Pada saya, kerajaan negeri tidak sempurna dan oleh itu saya hendak menegur lagi kerajaan negeri, khususnya tentang pembaharuan pentadbirannya. Banyak yang boleh saya tegur, tetapi untuk menyejukkan keadaan bagi tujuan analisis, saya sentuh satu perkara sahaja tentang pelantikan baru kerajaan negeri dalam hal lantikan politik.
Apa yang pastinya banyak pelantikan baru tidak ada pembaharuan dan perubahan. Majoritinya adalah pelantikan ‘reuse dan recycle’ seolah-olah kitar semula menjadi dasar dan amalan. Misalnya, lihat siapa yang dilantik menjadi Pengarah Pusat Kajian Strategik? Siapa Pengarah Urusetia Penerangan Kelantan? Siapa Ketua Pengelola Bahagian Dakwah Halaqat Negeri Kelantan?
Saya tidak mahu timbulkan kelayakan mereka yang dilantik, tetapi yang hendak saya timbulkan ialah mana pemimpin muda, barisan pelapis? Apa jawatan untuk mereka jika semuanya diisi dengan orang lama? Apakah tindakan ini tidak salah? Apakah ‘salah’ itu dalam istilah untuk BN sahaja?
Saya tegur begini supaya kita memahami realiti politik. Sekiranya kerajaan pusat yang membuat pelantikan sebegini, maka penyokong PAS dan pemimpinnya segera menuduh BN mengamalkan kronisme dan kolusi, tetapi apabila ‘kita sendiri’ yang buat, istilah apa pula yang hendak dipakai? Pesan saya, jangan mengata dulang paku serpih, jika dalam hal mengata orang kita yang lebih!
Apa lebihnya kerajaan PAS dengan kerajaan pusat?
Saya sudah lama mengkaji politik PAS dan budaya politik Kelantan. Saya memahami sangat budaya politik dalam PAS dan penyokongnya. Satu yang saya perhatikan sejak dahulu ialah setiap tahun PAS akan mengadakan sambutan ulang tahun hudud. Satu programnya ialah panggil orang buat ceramah Huhud dengan mengerahkan penghulu Halaqat datang menjadi pendengarnya. Selepas itu makan minum dan bersurai. Agenda lain apa?
Saya timbulkan hal di atas untuk menilai apa lebihnya PAS berbanding dengan Umno atau menilai apa lebihnya kerajaan negeri berbanding dengan kerajaan pusat? Saya tidak nampak apa lebihnya PAS. Tetapi saya lihat ada beberapa perbezaan gaya kepimpinan antara pemimpin PAS dan BN.
 Secara umumnya, pemimpin BN jika ditegur, mereka lebih tenang menerima teguran, bahkan kritikan. Pemimpin BN menari setelah memahami melodi gendang yang palu, tidak seperti sesetengah penyokong dan pemimpin PAS yang cepat melatah menjadikan tarian mereka mudah sumbang.
Kedua, pemimpin Umno memang banyak berjanji. Bezanya, janji itu lambat laun ditunai juga. Pemimpin PAS, saya masih menunggu janjinya untuk selesaikan lebuh raya rakyat, stadium dan bekalan air serta projek pertanian dan penternakan. Soal urusan dan tanggungjawab kerajaan pusat, saya tidak sentuh dulu kerana projek lebuh raya rakyat dan stadium ini adalah janji kerajaan PAS kepada kepada rakyat. Ingat, pecah tanah dan kutipan derma  sudah pun dibuat!
Sekadar ini jawapan saya—dari rakyat yang sayangkan negeri dan negaranya. Ah, seronoknya bila boleh bertukar pendapat begini. – 20 Ogos, 2013.
* Profesor Datuk Dr Mohammad Agus Yusof ialah seorang penganalisis politik.

2 comments:

  1. tunggu saje reaksi PAS dgn jawapan terbaru dri Dr Agus. Byk bezanya antara teguran, kritikan dan kutukan. Sebagai satu parti yg membawa imej Islam atau nama Islam, PAS harus bersikap terbuka bkn melenting melompat mengherdik dan menuduh yg bkn2 terhadap mereka yg menegur. X jauh bezanya sikap PAS yg islamik dgn UMNO yg sekular or nasionalis sekiranya PAS cepat melatah..apa bezanya?.

    ReplyDelete
  2. tahniah dr.agus anda telah menyampaikan atas dasar dari seorang saudara islam kepada saudara islam yang bergelar pemimpin.syabas!!.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa