Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, February 2, 2015

Takyah ambil kira ngan budak otak pokai ni.......

Pada mulanya aku ingat dia ni bijak sebab bapaknya bijak
Rupanya taraf bajak......
Tapi orang PAS naikkan dia jadi AJK Pusat!

Apa Merepek-Meraban Ni, Nik Abduh?

Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Nik Abduh Nik Abdul Aziz sejak kebelakangan ini seperti "pukul keliling" di mana banyak pihak yang tidak sebulu dengan pendiriannya, pasti menjadi sasaran kecaman atau sindirannya.

Seperti sedang mengadakan "genjatan senjata" dengan UMNO yang tidak pula dimusuhi sebagaimana peranan seharusnya, beliau sebaliknya lebih galak menyerang rakan sendiri dalam PR, terutama PKR dan DAP. 

Malah, kelompok profesional atau Erdogan dalam Pas yang lebih cenderung untuk kekal bersama PKR dan DAP juga sering menjadi sasarannya. 

Jika tidak dikritik, pastilah mereka ini disindir dan diluahkan kata-kata sinis. 

Dalam isu pilihanraya PBT, beliau yang merupakan anak bekas Menteri Besar Kelantan, Nik Abdul Aziz Nik Mat, adalah antara yang paling aktif memberikan pandangan. 

Reaksinya yang kontroversi yang diluahkan melalui media sosial itu sudah tentu mudah menjadi bahan berita dan tajuk perbualan.

Daripada meminta DAP mengamalkan demokrasi dengan mengaitkan penolakan Pas terhadap pilihanraya PBT sama seperti DAP menolak hudud yang diperjuangkan oleh Pas, beliau kini mengorak lebih jauh dengan mengatakan, jika keadilan yang diperjuangkan melalui pilihanraya itu, apakah sistem beraja yang ada sekarang perlu ditukar juga?

"Anda perhatikan, adakah negara kita perlu menukar sistem beraja demi mencapai keadilan dengan alasan adanya raja, maka keadilan akan terbantut selamanya?" soalnya. 

Beliau juga menyindir pihak tertentu dalam Pas yang menyokong pilihanraya PBT dengan mengatakan pendirian Haji Hadi Awang seharusnya difahami sebagai pendirian parti, bukannya bersifat peribadi.

Jika ada pimpinan Pas yang gagal memahaminya, ia adalah salah dan amat malang sekali, tambah Ahli Parlimen Pasir Mas itu lagi. 

Jika dilihat ketika ini perbalahan antara Pas dengan DAP bagai berada di kemuncaknya. 

Daripada isu hudud, pertukaran Menteri Besar Selangor dan hinggalah isu pilihanraya PBT yang mulanya dikritik keras oleh Haji Hadi Awang sebagai boleh mencetuskan peristiwa 13 Mei, semuanya menuju ke arah yang lebih parah. 

Kenyataan Nik Abduh mengaitkan pula pilihanraya PBT dengan keadilan dan sistem beraja yang kita amalkan, bukan saja boleh melebarkan lagi persengketaan, malah seperti meneruskan provokasi yang tidak sewajarnya. 

Pilihanraya PBT dan keadilan yang ingin dicapai tidak boleh sama-sekali disamakan dengan sistem beraja. Sistem beraja adalah sesuatu yang sudah termaktub dalam perlembagaan dan tidak boleh diubah lagi. 

Dalam masa yang sama, DAP yang mahu menerapkan keadilan dan menolak amalan kronisme dengan mengadakan pilihanraya PBT juga sama-sekali tidak pernah menolak sistem beraja yang diamalkan sekarang. 

Jadi bagaimana pilihanraya PBT cuba mahu disamakan dengan sistem beraja? 

Jika mahu bercakap tentang keadilan, menjadikan sistem beraja sebagai hujah menolak pilihanraya PBT juga adalah sesuatu yang tidak adil sebenarnya. Jika pun tidak bersetuju dan ingin mempertahankan pendiriannya, 

Nik Abduh tidak seharusnya merepek-meraban terlalu jauh dan mengaitkan dengan sistem beraja sebagai hujah sandarannya. Ia bukan saja tidak kena, malah boleh dikata sudah tersasar hingga ke Ethopia.

Bukankah lebih baik, dalam situasi sekarang, meja perundingan digunakan untuk menyelesaikan semua masalah ini?

Tidak ada perkara yang tidak boleh diselesaikan jika konsep demokrasi dan keadilan itu difahami dengan sebenar-benarnya oleh semua pihak. Sekarang juga, seharusnya digunakan oleh parti-parti dalam PR mengukuhkan lagi hubungan sesama mereka. 

Ruang kesedaran rakyat yang kian memuncak dan keinginan mereka kepada perubahan serta tarikh 10 Februari yang bakal menentukan hidup mati Anwar Ibrahim, sebaiknya digunakan untuk saling memahami dan mencari persamaan daripada perbezaan.

Sekarang adalah masa untuk bersatu dan mengukuhkan lagi ikatan kerana itulah sebenarnya harapan rakyat secara umumnya. (SH 02/02/2015)


31 comments:

  1. otak mamat nie memang sah pokai bro !
    menyibuk tak bertempat..

    kah kah kah

    ReplyDelete
  2. Abduh,Tak cerdik nak tunjuk pandai.. harap jual nama bapa aje le.. Ko ingat sebab kau tu anak Nik Aziz, orang akan respek, sanjung gak ngko? Sori le.. nko tu cakap tak pakai otak!

    ReplyDelete
  3. Budak Bahalol mana boleh tambah nilai kemajuan pada orang orang lain....

    Nasib baik dari cukai dari business orang orang Cina boleh bayar gaji bebudak macam ini...

    Sendiri gagal , orang lain pulak di salah kan.

    Bahalol doh !!!

    ReplyDelete
  4. Ayah beliau seorang ulama yang amat dikasihi dan disegani oleh lapisan masyarakat. Bagaimana pula anak beliau boleh dibenci dan dipandang hina oleh masyarakat? Manakala setiap patah percakapan beliau amat "jelak" dan kosong serta menyakitkan hati pelbagai pihak lalu menunjukkan kebodohan beliau yang tiada taranya. Air muka beliau langsung tiada tanda-tanda belas kasihan dan raut wajah 'orang beriman', jauh sekali dari raut muka ayahndanya. Sebaliknya penuh dengan kebodohan dan kedegilan serta sifat dunggu dan perengus yang sudah tidak boleh dibendung lagi. Pendapat ini bukannya provokasi terhadap beliau tapi cubalah buat pendapat kolektif terhadap rakyat Pasir Mas sendiri atau mahu tunggu PRU14 untuk melihat buktinya.

    ReplyDelete
  5. Nik aboduh dan Dato seri saberi tahik bin bapak peliaq kechik dah plan attack dap. Rakyat bijak tak aboduh mcm makhluk binatang keji di atas.

    ReplyDelete
  6. Sdr2 dan sdr admin,
    Nik Abduh masih muda lagi, masih belum mendapat aura dari bapanya. Namun begitu, beliau banyak menghabiskan masa dengan bapanya, dididik dari kecil oleh bapanya, diberi ilmu agama oleh bapanya dan boleh dikatakan tiada perkara yang buruk yang diajar dan diberikan kepada Nik Abduh oleh Tuan Guru Nik Abdul Nik Mat seorang ULAMAK yang disegani. Sampai masanya Nik Abduh akan mengikuti jejak bapanya. Kalau kuah tak tumpah ke nasi kemana lagi? Bagi lah peluang kapada Nik Abduh. Mencaci dan membodohkan orang semata-mata untuk memuaskan hati sendiri adalah satu sifat yang buruk. Tak payah guna kata2 kesat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 7:03

      Ini bukan soal p3luang. Jawatan MP bukan tempat berlatih. Nak berlatih untuk belajar bukan di jawatan ini. MP adalah tugas serius yang wajar disandang oleh orang yang layak.

      Tempat belajar, t3mpat berlatih sepatutnya didalam organasasi PAS. PAS patut meny3diakan tempat latihan tersebut. Ini baru MP. Kalaulah PAS memerintah Malaysia, mamat ni diberi jawatan menteri kerana aura bapanya, takkan nak kata perlu masa untuk belajar. Pemikiran apa macam ni......

      Delete
  7. Nabi saw dulu pun teruk kena cerca, bila x sebulu dgn quraisy jahiliah. Bukan sedikit yg cerca, malah hampir seluruh puak quraisy dan ada pula ugut bunuh. Setakat dikata bahalol apalah sangat sebab yg kata bahalol umpama quraisy kafir zaman Nabi saw.

    ReplyDelete
  8. Dah ada pulak Nik Abduh di samakan dengan Nabi pulak. Nabi tak bodoh dan Nabi tak pernah merapulah weh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Astarghfirullahal adzim.....ada jugak manusia macam ni Abe dih....agaknya dia ni UMNO totok. Tapi kalu orang PAS...sedih teramat. Nilah hasil dakwah dan tarbiah PAS kot yang pewalak totok dok banggakan. Kita pun didakwah dan ditarbiah oleh PAS juga masa muda-muda dulu.

      Sedih tengok keadaan PAS yang satu masa dulu kita curahkan t3naga dan wang 4inggit jadi macam ni. Masa kita dulu PAS dalam serba payah dan dipandang seperti sampah tetapi kita menyumbang untuk memperdanakan seperti hari ini. Bila PAS sudah berada dikedudukan selesa, puak2 ni masuk dsn memunahkan s3gala jerit perit p3juang-pejuang dulu.

      Delete
    2. Saya setuju komen mntdweller, mengapa puak2 tak ngaji agama ni hina Nabi s.a.w dan meletakan darjat Nabi s.a.w setaraf dgn nik abduh atau ustaz usataz dlm Pas - waimah nik aziz sekali pun.

      Ya Allah mengapa lah bangsa ku ini terlalu extreme hingga meletakan
      kekasih Mu Muhammad s.a.w setaraf dgn ustaz ustaz mereka yg mereka gelar ulama, sedangkan mereka tidak akan mampu mengenal Mu .

      Delete
    3. Iman tidak diwarisi.....lebai tak bbako guuu

      Delete
  9. puak ni memang nak cari isu pertelagahan. aku yakin kalau lim guan eng atau kit siang kata islam agama yg baik, nescaya geng2 dia akan hentam juga...

    org bawa isu2 besar ke parlimen, dia bawa isu pengadilan bola sepak ... mcmlah mutu pengadilan bolasepak boleh membantu rakyat jelata...

    ReplyDelete
  10. Mamat abduh ni boleh bertahan sepenggal ni ja. lepas ni..mcm brahim katak la.

    ReplyDelete
  11. bahlol betul rottweiler ni bila masa pula ada org samakan nik abduh dgn nabi ? dia hanya samakan cabaran dan kutukan yg diterima..........mmg lu low class spinner. budak tadika pun faham maksud anon 8.00

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mung hok bahalol tahap dewa...puak puak wala' lah ni....palaq.

      Delete
  12. Betul kata admin , mamat ini setanding Nabi pulok ke ????

    Bahalol nya orang orang Melayu memang tiada batasan...

    ReplyDelete
  13. Syabas NIk Abduh kerana berpendirian tegas terhadap DAP. Gunakan kehebatan sebagai seorang anak kepada ulama terkenal. Insha-Allah.

    ReplyDelete
  14. Sudahlah naik kerana tumpang nama harum bapanya, sekarang cuba bergayut pada raja2 pula. Hoi Nik Abduh, raja2 tidak sepatutnya dipolitikkan. Kamu sebenarnya langsung tidak kompeten pun sebagai wakil rakyat.

    ReplyDelete
  15. Sdr anom 10:02
    Manusia dilahirkan didunia ibarat kain putih yang akan dicorakkan oleh ibubapa mereka. Dari lahir diajar dan diasuh untuk menjadi manusia yang berguna didunia dan akhirat. Diberi pelajaran, diberi ilmu agama dan dididik supaya manusia itu menjadi berguna kepada keluarga dan masyarakat. Untuk menjadi manusia yang berguna bukan saja memerlukan ilmu tetapi harus juga memiliki pengalaman yang luas. Pengalaman hanya akan terjana apabila kita mula berkerjaya tidak kira ahli politik atau apa-apa KERJAYA sekalipun dan walau sesiapun dia. Sdr tidak boleh menafikan perkara ini. Dari pengalaman yang dijana akan dijadikan satu " lesson learned " buat mereka untuk terus berkerjaya. Lihat saja calun PKR dan DAP, adakah mereka mempunyai pengalaman yang begitu luas sehingga mampu dibeli oleh UMNO-BN sehingga tumbangnya kerajaan PR di Perak?
    Saya pasti sdr pun tidak terlepas dari situasi ini.

    ReplyDelete
  16. Nik Abbbedoh berhujjah tanpa melihat realiti keliling
    Dia berhujjah seolah2 buta dgn kalimat/definasi/erti "MERIT"
    Dia kosong lopong bgmn praktis demokrasi yg sempurna melahirkan "MERIT" yg dicari2.

    "MERIT" adalah sbnr2 bakat kbolehan yg sgt diperlukan ddlm menyelesaikan "masaalah" yg dihadapi oleh rkyat..

    Lihat bgmn "MERIT" drp kputusan peperiksaan yg cemerlang shj yg dpt..
    ---melahir sbnr2 doktor pakar
    ---melahirkan sbnr2 jurutera KIMIA, jurutera ELETRIK MEKANIKAL dsb..
    ---pakar yg bnar2 pakar ddlm berbagai pngkhusan INDUSTRI
    ---sbnr2 pakar ddlm selok belok KEEWANGAN BANK dan PERAKAUNAN
    ---termasuk pakar sbnr2 pakar ddlm bidang latihan dan SUKAN

    Coba bayangkan klu TANPA pemilihan/pertandingan/DEMOKRASI dilakukan ddlm proses mencari "MERIT"/bakat terbaik ddlm permainan badminton...tentu kita tidak dpt melihat "MERIT"/bakat sprt Misbun Sidek @ Lee Chong Wey

    Alangkah bodohnya naseb negara kita..seandainya dgn polemik/retorik KUASA Melayu negara ini tak perlu "MERIT"/bakat sprt Lee Chong Wey sebaliknya memilih dan menghantar wakil Melayu-ISLAM yg bernama Nik Abbbedoh keprtandingan badmiton di ALL England!?

    Kpd Nik Abbbedoh Hadi Awang Haron Din dan lebai2 majlis-syorru-ular/msu lihatlah kpd REALITY keliling bgmn pemilihan@pertandingan@DEMOKRASI dpt melahirkan "PAKAR2" yg cekap pantas dan GELIGA utk menyelesaikan MASAALAH umat/rkyat kpd tahap yg lebih tggi EFISYEN dan sempurna..

    Lihat gadjet "SmartPHONE" sprt Iphone-6...Samsung Note-4...HTC one M-8...itu smua hadir krn "MERIT"/bakat hebat yg setanding dgn Khawarazmi, Ar Radzi AL Biruni Ar Rumi Ibnu Sina, Ibnu Batuta dan ramai lg yg mnjd sifu/RUJUKAN dizaman kegemilangan Islam!?

    ReplyDelete
  17. Siapa kata Nik Abduh tidak pernah lekang dari ayahndanya? Selepas keluar dari tahanan ISA terus U-turn (Sokong UMNO) dan dapat pula Honda Elaysen sebuah..... Sebagai manusia biasa, Nik Aziz pun bukannya maksum. Anak beliau bukan berkongsi otak dan kepala dengan beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang ditahan d8bawah ISA itu bukan Nik Abduh tetapi Nik Adli, adik beliau

      Delete
  18. Sekim Pembahalolan Bangsa oleh orang orang Melayu oleh Lord Reid 1948 telah berjaya membenggap Melayu yang kini ber telagah dalam isu isu tiada nilai ekonomi dan bahalol.

    Hanya Anwar Ibrahim anak Melayu mampu ubah pemikiran benggap Melayu ini.

    Bebudak PAS ter bukti bahalol pun.

    ReplyDelete
  19. Nasib jugak melayu Islam ada orang macam Nik Abduh, sikit masa nanti Nik Abduh akan mengikuti jejak bapanya didalam melawan arus sekularisma dan sosialisma.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahkahkahkah.....apo yang den dok merapu nih.....nik abduh bukan dok nak melawan sekularisme....dia pun dah join sekula4ism3 d3ngan dok berdakap d3ngan UMNO.....Aduss....ade jugak m3layu j3nih nih y3 dalam PAS....

      Delete
  20. Dalam dunia yang penuh dengan maklumat dan berpijak di bumi yang nyata ini, rupa-rupanya ramai juga yang sokong Nik Beduh ni? Sebenarnya mereka yang sokong Nik Beduh ni memang berfikir dengan kepala juga.....Tapi Kepala Butuh!

    ReplyDelete
  21. geng ustaz ni ikut mazhab apa? sbb ramai yg bermisai dan berjanggut... setau aku kalau mazhab sunni disunatkan cukur misai...

    wallahu alam

    ReplyDelete
  22. Kepada Nik Abduh, teruskan perjuangan yang dibawa bersama doa-doa para pejuang Islam, jangan dipedulikan kritikan atau cacian dari puak-puak sekularisma dan sosialisma yang hanya mementingkan pangkat dan kuasa melebehi tuntutan Islam. Pertahankan kesucian Islam daripada tercemar oleh campurtangan sosialisma.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 10:07

      Paham betul2 apa yang Nik Abduh kata tentang isu pilihanraya PBT. Dia kata kenyataan Presiden bukan pendapat peribadi tetapi dasar parti.

      Semalam Dato Dr Mahfodz minta mesyuarat JKPP jangan bimbsng isu ini takut akan mempertikaikan Presiden. Maknanya Nik Abduh berbohong....seorang ustaz berbohong. Sebab JKPP baru hendak mesyuarat dan membincangkan isu ini bersana2 perkara lain. Maknanya PAS belum buat dasar rasmi parti dalam isu pilihanraya PBT.

      Sebab itu saya kata Nik Abduh, seorang ustaz, seorang yang memileki ilmu ugama yang tinggi BERBOHONG DENGAN SENGAJA! Alasannya mudah - Nik Abduh adalah AJKPP. Jika ada mesyuarat JKPP dia kena hadir. Jika dia hadir dan mesyuarat JKPP dah buat keputusan, dia mesti tau sebab dia ada dalam mesyuarat.

      Soal sdra nak terus sokong Nik Abduh itu hak sdra. Cuma saya sekadar mendedahkan sikap yang tidak sepatutnya ditunjukkan oleh Nik Abduh sebagai seorang ustaz yang terang dan jelas berbohong.

      Delete
  23. sekularisma?bukankah apa parti pun berada atas landas sekularisma?..
    aduh siannya....kesian remaja2 yg tertipu..semoga diberi petunjuk..

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa