Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, August 22, 2011

Malaikat di Matahari?


LONDON, Lintas-Kabar.com - Tak disangka-sangka, entiti menakjubkan seperti 'malaikat' boleh ditemui di matahari. Kemunculan 'Malaikat' di bintang di tata surya itu tertangkap kamera NASA.

Puyuh plasma luar biasa menjulang dari permukaan matahari. Beruntungnya, fenomena ini tertangkap dalam bentuk video oleh satelit NASA. Letusan meliuk-liuk itu memiliki detail menakjubkan sama malaikat.

Liukan seperti tornado 150 ribu kilometer di atas permukaan matahari itu terjadi selama beberapa jam.

Letusan plasma magnetik yang disebut prominence itu meliuk dari matahari sebelum akhirnya berpisah kepada empat untaian berbeza dan menghilang.

Astrofisikawan Surya C. Alex Young dari Goddard Space Flight Center NASA mengatakan, "Secara kasar, ketinggiannya antara 10 hingga 12 Bumi." Menurutnya, pemandangan menakjubkan yang terjadi pada 12 Julai itu bergantung pada sudut pandang.

Video ini diambil dari Solar Dynamics Observatory. "Struktur seperti ini bukanlah hal biasa dilihat," tudung seperti dikutip Dailymail .

2 comments:

  1. Itu bukan malaikat. mungkin itulah gambaran yang Allah sifatkan api neraka yang menyambar penghuninya dalam bentuk tiga cabang seperti kepala-kepala syaitan.

    ReplyDelete
  2. bukan malaikat tapi kepala syaitan cabang tiga.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa