Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, February 9, 2012

Hah..Ha..Haaaa....

Demi Israel, Malaysia hentikan

eksport Minyak Sawit ke Iran?



Reuters edisi US melaporkan, pengeksport minyak kelapa sawit dari Malaysia telah menghentikan dari membekalkan minyak kelapa sawit kepada Iran yang merupakan sebuah Negara Islam.


Penghentian penghantaran ini melibatkan 30,000 tan minyak sawit yang merupakan sebahagian dari keperluan Iran bagi setiap bulan.

Kenapa perlu Malaysia menghentikan penghantaran tersebut sedangkan Iran adalah sebuah Negara Islam yang seperti juga Malaysia?

Punca sekatan terhadap Iran ialah kononnya untuk menghentikan program pembinaan senjata Nuklear oleh Iran sedangkan perkara ini telah berulang kali dinafikan oleh Iran.

Jika benar sekalipun Iran merancang untuk membina senjata Nuklear, Negara yang paling terancam ialah Negara haram Yahudi iaitu Israel.

Ini kerana Iran pernah mengugut untuk memusnahkan Negara haram tersebut.

Dalam hal minyak masak ini.. jelas demi Israel, Malaysia telah menyekat penghantaran minyak masak tersebut kepada Iran..

Ini kerana menurut Chegu Bard .. Hasil dari dokumen yang berjaya di akses menunjukkan tidak kurang dari 100 metrik tan Malaysia membekalkan minyak sawit ke Israel. Beliau yakin jumlahnya lebih dari itu kerana terdapat banyak penghantaran tetapi sehingga kini beliau cuma mempunyai dokumen membuktikan dua penghantaran dan menurut sumber ada lebih dari dua penghantaran setiap bulan.

Kenyataan media sepenuhnya sila baca di ( SINI )

Jika bukan kerana Malaysia lebih mendahulukan Israel dari Iran yang merupakan Negara Islam, mungkin juga minyak kelapa sawit keluaran Malaysia dikawal pengedarannya oleh Israel.

Dakwaan Israel Funding Corp. yang mengatakan mereka adalah pihak yang diberikan mandate dan telah dilantik sebagai wakil sah untuk kebanyakkan penjual dan juga pembeli kepada Minyak Kelapa Sawit Mentah berkuatkuasa dari 1 Januari 2005 hingga ke 1 Januari 2030 - sepenuhnya sila baca di ( SINI )


*******************************************

Exclusive: Malaysian exporters halt palm oil supply to Iran

(Reuters) - Malaysian palm oil exporters have stopped supplying Iran with most of the 30,000 tonnes of the food staple the Middle Eastern country buys each month, or about half its demand, as Western financial curbs on Tehran stymie payments, two trading sources said.

The halt in Malaysia's palm oil exports to Iran, which the traders said started late last year, is the latest sign that sanctions aimed at persuading Tehran to abandon a suspected nuclear weapons program have started to bite.

The sanctions, spearheaded by the United States and European Union, have made it difficult for Iranian palm oil buyers to use letters of credit and make payments via middlemen in the United Arab Emirates (UAE) to Malaysian exporters.

Malaysia is the world No.2 producer of palm oil, used to make products from bio-diesel to cooking oil. It is a key supplier of Iran's palm oil, along with Indonesia, the world's top producer.

"Most of the companies selling palm oil to Iran have stopped since the end of last year," one trader with direct knowledge of the deals told Reuters on Wednesday.

"Payments are not coming through and no palm oil shipper wants to risk sending the cargoes to Iran with such a tense political situation," added the trader, who declined to be identified due to the sensitivity of the issue.

Malaysia's Commodities Ministry and the Malaysian Palm Oil Council (MPOC) -- the country's key marketing agency for the tropical oil -- were not immediately available for comment.

Source : Reuters US Edition

Aku jumpa berita ini di Semut dan papan kekunci
Sumber dari sini

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa