Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, February 3, 2012

Wanita Hebat

Laksamana Malahayati


Namanya memang belum dikenali secara meluas, apalagi media barat tak mencatatnya. Tak heran, Laksamana Malahayati tidak masuk dalam senarai "Pelaut Wanita Hebat Dunia".

Padahal, sebagai pelaut dan pejuang wanita, Malahayati memimpin 2.000 orang pasukan Inong Balee (janda-janda pahlawan yang telah tewas) berperang melawan kapal-kapal dan benteng-benteng Belanda tanggal 11 September 1599 sekaligus membunuh Cornelis de Houtman dalam pertempuran satu lawan satu di geladak kapal. Prestasi ini membuatnya mendapat gelar Laksamana, sehingga ia kemudian lebih dikenali dengan nama Laksamana Malahayati

Sepenuhnya di sini

1 comment:

  1. Salam bro... Memang hebat, Islam boleh bukannya Malaysia boleh. Harap saudara boleh korek sejarah yang melibatkan Islam yang dulu, kini dan selama-lamanya disembunyikan oleh para yahudi laknatullah.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa