Ketua Polis Dang Wangi ACP Zainuddin Ahmad berkata penganjur Himpunan Kebangkitan Rakyat didapati tidak mematuhi syarat untuk mengumpulkan hanya 30,000 orang.

Beliau berkata perkara tersebut merupakan salah satu daripada tiga syarat yang tidak dipatuhi, yang dikesan oleh pihak polis jika dibandingkan dengan 27 syarat yang telah dipersetujui sebelum ini.

"Seperti yang dipohon 30,000 ribu orang (untuk) berhimpun, tetapi lebih daripada apa mereka kehendaki. Lebih daripada syarat-syarat yang telah dikenakan oleh Ketua Polis Daerah," katanya.

Menurutnya lagi, dua syarat lagi tidak dipatuhi apabila pihak polis mendapati terdapat peserta membawa kanak-kanak dan membawa plakad yang berbentuk "menghasut, membawa kemarahan atau mengembang perasan permusuhan".

"Kita akan menjalankan siasatan (berhubung perkara ini)," katanya dalam sidang media di Balai Polis Tun H S Lee berhampiran Stadium Merdeka.

Mengulas mengenai sama ada insiden yang tidak diingini berlaku, Zainuddin berkata tidak ada insiden atau tangkapan yang dibuat sehingga berakhirnya perhimpunan tersebut.

Cuma, katanya, terdapat dua individu yang telah berusia telah pengsan dalam stadium dan dihantar ke hospital.

Mengulas mengenai anggaran jumlah peserta yang hadir, Zainuddin berkata pihaknya menganggar 40,000 hingga 45,000 orang yang hadir.

Beliaui mengulas percanggahan di antara angka dikeluarkan polis sebelum itu iaitu seramai 80,000 orang.

"Oh, sebenarnya itu mungkin satu kesilapan. Sebab orang ramai ini datang daripada pelbagai arah jalan, mungkin perkiraan itu tak betul," katanya.

Beliaui menegaskan jumlah anggaranya peserta sebanyak 40,000 hingga 45,000 termasuk peserta di luar stadium.

Beliau berkata sebanyak 200 anggota polis ditugaskan dalam memudahcara pergerakan peserta termasuk menjaga keselamatan dan lalulintas.

Ditanya terdapat rungutan bahawa anggota marshal polis tidak mengiringi wartawan pada perhimpunan ini, Zainuddin berkata pihaknya ada menyedia marshal berjumlah 80 orang.

"Kita sediakan, tetapi pihak media tidak memohon untuk diberi iringan, jadi tak adalah," katanya.

Ditanya sama ada pihak polis akan lebih terbuka dengan perhimpunan pada masa depan memandangkan kejayaan mengendalikan perhimpunan kali ini, Zainuddin berkata:

"Ya, sebagai pasukan penguatkuasaan undang-undang, itulah yang kita mahu. Orang ramai perlu mematuhi undang-undang pada perhimpunan ini, iaitu Akta Perhimpunan Aman 2012.

"Itulah kita nak semangat undang-undang ini diterjemahkan dalam perlakuan kita khususnya dalam perhimpunan aman ini," katanya.