Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, March 8, 2015

MH370: Setahun berlalu kesilapan belum dihukum

Setahun berlalu MH370 masih misteri, kesilapan belum dihukum
Published: 8 March 2015 6:54 AM

Setahun selepas penerbangan Malaysia Airlines (MAS) MH370 hilang, ia masih menjadi misteri, begitu juga persoalan mengapa tidak ada sesiapa dipertanggungjawabkan?
Penelitian pada garis masa peristiwa-peristiwa selepas Boeing-777 hilang daripada radar pada 8 Mac, 2014, mendedahkan jurang dalam komunikasi dan kesilapan membuat keputusan, khususnya pihak tentera, yang menyaksikan pesawat melalui radar pengawasan utama, tetapi tiada apa-apa yang dilakukan bagi  menyiasat mengapa ia terbang luar daripada laluan sepatutnya.
Pegawai tentera Malaysia mendedahkan bahawa pada 12 Mac, pesawat yang tidak dikenali, dipercayai MH370, terbang di seluruh Semenanjung Malaysia selepas melakukan pusingan, dan kali terakhir dilihat melalui radar tentera pada kelajuan 370km di barat laut Pulau Pinang.
Susulan itu, kawasan carian tersebut kemudiannya diperluaskan dari Teluk Thailand dan Laut China Selatan termasuk Selat Melaka.
Dilaporkan pada ketika itu pegawai kanan tentera hanya menyedari data radar selepas berita kehilangan pesawat tersebar.
Selepas pendedahan tersebut, kritikan tersebar dengan pantasnya, daripada ahli politik pembangkang, badan bukan kerajaan, orang awam dan media antarabangsa.
"Jelas sekali mereka membiarkan pesawat yang tidak dikenali melalui wilayah berdaulat Malaysia tanpa mempedulikan untuk mengenal pastinya; ia bukan sesuatu yang dibanggakan untuk diakui," tulis perunding penerbangan David Learmount.
"Secara jelasnya terdapat kegagalan besar Tentera Udara Diraja Malaysia untuk bertindak balas. Tiada apa lagi yang boleh dikatakan," kata penganalisis keselamatan dan perisikan IHS Jane yang berpangkalan di Bangkok, Anthony Davis dalam satu laporan oleh Time.
Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang juga menggesa tindakan diambil, menuntut siasatan dijalankan untuk memastikan akauntabiliti dalam kehilangan pesawat dan tindak balas seterusnya.
Memperbaharui gesaannya untuk akauntabiliti, Ahli Parlimen Gelang Patah itu mengeluh tidak ada seorang pun dipertanggungjawabkan untuk kesilapan yang boleh menyelamatkan jutaan dolar wang dan memberikan keluarga 239 penumpang dan anak kapal maklumat diperlukan.
“Ini membuktikan keperluan inkuiri melalui Jawatankuasa Pilihan Parlimen (PSC) untuk melihat kepada insiden ini,” katanya.
Lim berkata pada ketika itu salah satu perkara yang perlu disiasat ialah sama ada kehilangan jet Boeing 777 boleh dielakkan jika pengendali radar tentera lebih berhati-hati dan bertindak dengan segera.
Ahli Parlimen Bukit Mertajam DAP Steven Sim juga cuba untuk mempelajari dengan lebih lanjut mengenai radar tentera yang mengesan MH370 di Parlimen tetapi pertanyaannya ditolak kerana maklumat dianggap "rahsia".
Beliau juga pernah menyoal sama ada terdapat apa-apa tindakan susulan terhadap kekurangan tindak balas kecemasan pada waktu awal pagi semasa pesawat hilang tetapi ditembak jatuh.
Bercakap kepada The Malaysian Insider baru-baru ini menjelang ulang tahun pertama kehilangan MH370 itu, Sim melahirkan kekecewaannya terhadap Putrajaya kerana kurangnya keprihatinan mereka atas kesilapan yang menyumbang kepada kehilangan pesawat itu.
"Sebelum Parlimen bersidang minggu depan, saya menggesa perdana menteri untuk melakukan beberapa perkara bagi menunjukkan komitmen beliau terhadap kebenaran, keadilan dan penyelesaian untuk MH370.
"Beliau perlu menjawab sama ada terdapat sebarang audit yang dijalankan ke atas tragedi itu terutamanya dalam hal piawaian prosedur operasi kerajaan, kecuaian yang dilaporkan seperti kurangnya tindak balas selepas kehilangan komunikasi dengan MH370 dan kekurangan tindak balas selepas radar tentera dikesan yang kononnya terdapat objek terbang yang tidak dikenal pasti sejurus selepas MH370 tidak dapat dihubungi, "kata Sim.
Beliau mengakui mencadangkan agar laporan post mortem dibentangkan di Parlimen akan tetapi ini tidak pernah dilakukan.
Setahun kemudian kritikan dijustifikasikan.
Tanpa sebarang pengakuan bersalah atau kecuaian daripada pihak berkuasa Malaysia, Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) mengakui kegagalan tentera Malaysia dalam berkongsi maklumat mengenai MH370 sebaik sahaja ia hilang.
Dalam satu pembentangan pada bulan Januari semasa Mesyuarat Pasukan Mencari dan Menyelamat Asia/Pasifik di Maldives, ICAO berkata kelewatan menyebabkan kehilangan masa yang berharga dalam carian awal pesawat.
Ia kira-kira 20 jam sebelum pihak berkuasa penerbangan awam dimaklumkan dan seminggu sebelum maklumat radar tentera mengesan MH370 terbang ke sebelah utara Pulau Perak di Selat Melaka dikeluarkan, menurut pembentangan itu.
"PSR (radar pengawasan utama) maklumat daripada tentera Malaysia dan kedua-dua PSR di Hat Yai, Thailand (berhampiran sempadan Thai-Malaysia) dan Phuket (Bang Duk Hill) yang boleh memerhatikan trek ke Barat bagi MH370 tidak diberikan kepada pihak berkuasa berkaitan sebaik sahaja pesawat hilang," menurut pembentangan bertajuk "ICAO Brief on the SAR Response to MH370".
Walaupun pembentangan ICAO tidak secara khususnya menyebut mengenai keperluan untuk berebut pesawat, diakui kurangnya kerjasama antara pihak berkuasa penerbangan awam dan tentera.
Perkara ini juga dibangkitkan bekas anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Zaidi Ahmad, yang memberitahu The Malaysian Insider Malaysia seharusnya belajar daripada serangan pengganas 11 September, 2001 untuk meningkatkan kerjasama di antara tentera dan pihak berkuasa penerbangan awam dalam menangani ancaman udara.
Tahun lepas, pegawai-pegawai Malaysia membuat kekecohan dengan kenyataan yang bercanggah dan kekok berhubung isu radar. (Lihat grafik)
Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia Tan Sri Jeneral Rodzali Daud pada mulanya secara tidak sengaja mengakui radar pengawasan mengesan MH370 di Selat Melaka, kemudian menafikannya, walaupun akhirnya maklumat tersebut didedahkan kepada umum.
Pada bulan Mei, Menteri Pertahanan dan pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein, bertindak mempertahankan tentera udara apabila berkata, "Ia tidak dianggap sebagai objek merbahaya dan sia-sia jika menembaknya jatuh... Jika anda tidak akan menembak ke bawah, apa gunanya menghantarnya?"
Tiada siapa yang tahu jika sebarang tindakan yang diambil terhadap mana-mana pegawai, walaupun menteri pengangkutan pada ketika ini Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata agar menunggu laporan interim siasatan tentang MH370 yang dijangka akan dikeluarkan hari ini, setahun selepas kejadian itu, seperti dikehendaki konvensyen antarabangsa.
Apakah akan ada jawapan lewat hari ini apabila laporan itu dikeluarkan?
Keluarga terdekat penumpang dan anak kapal MH370 sementara itu, menghabiskan hujung minggu ini mengingati orang kesayangan mereka dengan mengadakan perhimpunan dan membakar lilin, enggan menggelarnya acara “memperingati” kerana masih berharap mereka yang hilang masih lagi hidup.
Ini berlaku walaupun pengumuman Jabatan Penerbangan Awam Malaysia pada 29 Januari selepas 327 hari mencari, penerbangan MH370 dianggap hilang dan kesemua 239 penumpang dan anak kapal dianggap mati.
Pencarian berterusan di bahagian yang terpencil di Lautan Hindi di selatan, di mana kedalaman mencapai 6,000 meter, lebih daripada 40% daripada jumlah kawasan carian 60,000 km persegi sudah diselesaikan.
Operasi mencari yang diketuai Australia, dijangka berakhir pada Mei tahun ini jika semua berjalan lancar.
Pihak berkuasa masih tidak melakukan terbaik dalam mendedahkan apa yang dirancang untuk lakukan selepas jika tiada hasil carian gagal.
Liow berkata pihak berkuasa perlu kembali ke papan lukisan, dan Malaysia, sebagai penyiasat utama, akan bergantung kepada pakar-pakar untuk membantu merancang langkah seterusnya.
Apa sahaja yang didedahkan laporan penyiasatan interim hari ini dan sama ada terdapat pihak yang akan dipertanggungjawabkan, persoalan masih timbul: Di mana pesawat itu? – 8 Mac, 2015.
Ini pula pesanan Mejar Zaidi:
Tentera seharusnya belajar daripada 9-11, kata bekas tentera udara
Published: 8 March 2015 8:41 AM
Bekas juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Mejar Zaidi Ahmad menggesa prosedur operasi standard bagi kerjasama pihak tentera dan syarikat penerbangan komersial bagi mengelak insider MH370 berulang. – Gambar fail The Malaysian Insider, 8 Mac, 2015. 

Apabila pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 hilang pada 8 Mac tahun lalu, ramai percaya misteri tentang di mana ia berada kini boleh dielakkan sekiranya tentera Malaysia menghantar jet pejuang untuk menyiasat pesawat tidak dikenali radar yang terbang di seluruh bahagian utara Semenanjung.
Ia masih tidak jelas sama ada mana-mana pegawai dipertanggungjawabkan akan hal ini sebagaimana yang dikemukakan kepada menteri diabaikan.
Bekas juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Mejar Zaidi Ahmad berkata, ketiadaan tindakan ketenteraan pada masa itu membuktikan perlunya mengubah dan mengemas kini prosedur operasi standard  (SOP) bagi tentera, dan juga bagi kerjasama tentera-awam.
Ini sepatutnya dilakukan berikut serangan pengganas di New York pada 11 September 2001 tetapi tentera Malaysia mengekalkan sikap "sambil lewa", kata Zaidi, yang berpengalaman sebagai juruterbang pesawat pejuang lebih daripada 20 tahun.
"Kejadian  9-11 membuktikan apa sahaja boleh berlaku dan kita perlu bersedia. Selepas 9-11 masih tidak ada SOP antara syarikat penerbangan tentera dan komersial. Kita perlu mengambil perhatian terhadap perkara-perkara yang berlaku di negara lain dan berhati-hati," Zaidi kepada The Malaysian Insider.
Beliau baru-baru ini dipecat daripada TUDM berikutan laporan penggunaan dakwat kekal digunakan dalam pilihan raya umum 2013.
Zaidi didapati menyalahi protokol ketenteraan dengan membuat pengaduan awam dan memberitahu media dakwat berkenaan boleh dibersihkan dengan mudah, yang menjejaskan integriti pilihan raya.
Zaidi berkata, kerjasama perlu dilakukan antara syarikat penerbangan tentera dan komersial supaya sebarang ancaman yang melibatkan pesawat boleh ditangani dengan cepat dan lancar.
"Terdapat banyak teori dan spekulasi tentang apa yang berlaku kepada MH370. Ia boleh menjadi apa sahaja, ia boleh menjadi rampasan, tetapi tidak ada SOP yang betul antara tentera dan pengendali pesawat komersial untuk menyelaraskan komunikasi untuk tindakan lebih cepat, "katanya.
Kenyataan beliau mencerminkan kandungan pembentangan baru-baru ini oleh Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) tentang kelewatan tentera Malaysia dalam menyampaikan maklumat tentang kapal terbang yang tidak dikenali pada radar menyebabkan masa berharga hilang dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR) bagi MH370.
Ia adalah kira-kira 20 jam kemudian sebelum pihak berkuasa penerbangan awam dimaklumkan dan seminggu sebelum maklumat itu dikeluarkan secara terbuka, laporan bertajuk "ICAO Brief on the SAR response to MH370".
Ia dibentangkan di Mesyuarat Pasukan Petugas Menyelamat Ketiga Asia/Wilayah Pasifik Wilayah di Maldives pada bulan Januari.
Ia juga menyatakan peningkatan diperlukan mengenai kerjasama antara penerbangan awam dan pihak berkuasa tentera untuk mencari dan menyelamat pelan Asia-Pasifik. – 8 Mac, 2015.

1 comment:

  1. Pesawat MH370 'dihilangkan' sejurus selepas mahkamah rayuan menolak keputusan mahkamah tinggi yang membebaskan Anwar Ibrahim, lalu menjatuhkan hukuman penjara kpd Anwar Ibrahim. Kini disurihkan pula akan tragedi itu selepas genap setahun, juga beberapa hari selepas mahkamah persekutuan mengekalkan keputusan mahkamah rayuan. Apakah tujuan disebalik semua ini? Tidak lain dan tidak bukan adalah untuk mengalihkan tumpuan rakyat akan ketidakadilan perbicaraan terhadap Anwar Ibrahim, disamping dapat menutup sementara isu 1MDB, kenaikan harga minyak, GST dan beberapa lagi isu lain dari dihebohkan oleh rakyat. Apakah rakyat Malaysia masih tidak dapat melihat permainan licik penyangak-penyangak itu?

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa