Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, July 6, 2017

Aduyaaii.........parahnya bila POYO dan buta hati!

* Parah jadinya bila.......
Tuduhan ikut sedap mulut atau nafsu
Orang yang tidak sealiran dengannya semuanya salah, tak betul?
Yang perasan celik Qur'an tu, gitukah ajaran dari al-Qur'an? 
Yang buatkan dia seronok tu kerana ramai yang memang buta pertimbangan dan menjadi Pak Angguk dan dijadikan ratib mereka pula!

THURSDAY, JULY 06, 2017
BUTA AL-QURAN-KAH AKU? 
(Teguran tulus untuk Presiden Pas)
1. Bukan untuk berbangga, tetapi sekadar memulahazahkan diri sendiri. Aku telah mendengar dan memperdengarkan bacaan al-Quran-ku selama tiga tahun dgn guru sehingga tamat tanpa gugur walaupun sepatah. Bacaan al-Quran-ku bersanad. 

2. Sudah lebih 10 tahun aku jadi imam solat terawih, dan sekurang-kurangnya 10 juz al-Quran aku baca dalam solat terawih setiap tahun. Antara 30 - 40 orang bersolat terawih bersamaku. 

3. Aku sudah berkuliah tafsir di Perlis semenjak hampir 25 tahun yg lalu dan kini sudah sampai juz yg ke 21. Kuliah itu aku sampaikan dgn nota yg aku sediakan sendiri berpandukan beberapa kitab tafsir muktabar. Kini kuliah itu masih berlangsung. 

4. Tidak ada hari yg aku tak baca al-Quran dan aku khatam al-Quran dalam tempoh tertentu tanpa leka. Di rumahku juga ada beberapa kitab tafsir muktabar yg aku rujuk termasuk puluhan versi tafsir ada dalam Maktabah Syamilah komputer riba aku. 

5. Anak-anak aku juga, aku dan keluarga aku sendiri yg ajar mereka membaca al-Quran. Tidak ada seorang pun anak-anakku yg tak tahu baca al-Quran, bahkan mereka boleh membaca dgn lancar semenjak awal usia lagi. Ada yg menghafaz al-Quran secara bersendirian. 

6. Dalam realiti itu, dua tahun lalu aku nekad keluar Pas. Aku ulang, aku keluar Pas secara nekad dgn menyertai Amanah. Dan, semasa dalam Pas dan selepas keluar Pas, begitulah rutin kehidupan aku bersama al-Quran, tidak pernah berubah. 

7. Aku percaya, ribuan ahli Amanah juga kehidupan mereka dengan al-Quran sama seperti aku, bahkan aku yakin ada yg lebih baik berpuluh kali ganda berbanding aku. Mereka juga bekas ahli Pas. Hal yg sama juga ada pada mereka yg tak pernah pun masuk Pas. 

8. Tiba-tiba Abdul Hadi berkata, sesiapa keluar Pas buta al-Quran. Hah... buta al-Quran-kah aku dan kami? Jika setara aku dan kami (maaf, bukan utk bangga) masih dikata buta al-Quran, setara manakah baru dikira tak buta al-Quran? Adakah semua orang Pas sekarang tidak ada yg buta al-Quran, atau mereka dikira celik al-Quran kerana bersama Pas dan bukan bersama al-Quran?  

9. Aku kenal ramai orang Pas, bahkan begitu kuat dokong Pas, baca al-Quran pun merayap-rayap. Apabila ada usrah, dia mengelak utk baca al-Quran kerana takut diketahui tak tahu baca al-Quran. Adakah mereka tak dikira buta al-Quran? Oh tidak dikira begitu sebab mereka orang Pas...! Begitukah? 

10. Maafkan aku wahai Abdul Hadi. Usahlah kamu rasa diri kamu dan parti kamu suci tanpa noda. Usahlah kamu cuba persoalkan nilai agama orang lain. Usahlah kamu ambil kerja Tuhan utk menentukan kesyurgaan atau kenerakaan orang lain. Jadilah hamba Tuhan, bukan cuba jadi Tuhan...! 

11. Inilah teguran tulus daripada Zola utk Abdul Hadi. Zola cerita tentang diri Zola sendiri bukan utk bangga, tapi Zola tak ada maklumat tentang diri orang lain. Itu saja. Sekadar itu saja...! Semoga cerita ini menjadi iktibar kpd semua yg baca posting Zola ini. ~ Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi

Catatan Oleh Alhusseyn Alhusseyn pada 4:00 pm 

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa