Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, July 5, 2017

Kisah-kisah Qatar dan Saudi setelah hubungan diplomatik terputus

Turki Desak 'Hormati Hak Qatar' Untuk Mengakhiri Krisis Teluk
Sunday, July 02, 2017
Posted by Ahmad Harith
Turki mengatakan bahawa hak Qatar harus dihormati untuk menyelesaikan pertikaian antara Doha dan jirannya.

"Isu-isu yang sedang berlaku antara negara-negara (Teluk), yang bersaudara, mesti diselesaikan segera dengan dialog yang ikhlas dan menghormati hak Qatar," kata Menteri Pertahanan Turki, Fikri Isik semasa pertemuan dengan rakan sejawatnya, Khaled bin Mohammed al -Attiyah di Ankara pada hari Jumaat.

Pertemuan itu diadakan ketika Turki, yang telah berdiri di belakang Doha sepanjang krisis, bertekad untuk untuk tidak menutup pangkalan tentera Turki di Doha yang negara Jiran Qatar mahu ianya ditutup.

Terdahulu pada bulan Jun, parlimen Turki meluluskan dua perjanjian untuk mengerahkan tentera ke Qatar dan melatih tenteranya.

Al-Attiyah berkata bahawa fokus lawatannya adalah mengenai pangkalan Turki di Qatar.

"Qatar dan Turki mengekalkan ikatan bersejarah dan lawatan saya datang dalam konteks meningkatkan kerjasama pertahanan antara kedua negara," katanya.

Minggu lepas Riyadh dan sekutunya mengeluarkan 13 tuntutan kepada Qatar untuk menyelesaikan krisis, termasuk penutupan pangkalan tentera Turki dan Al-Jazeera yang berpangkalan di Doha.

Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan mengatakan tuntutan yang diketuai oleh Saudi, adalah "bertentangan dengan undang-undang antarabangsa".

Beliau juga menggambarkan gesaan untuk penarikan tentera Turki dari Qatar sebagai "tidak menghormati Turki."

Sementara itu, Erdogan dan Presiden AS Donald Trump membincangkan krisis Teluk melalui telefon pada hari Jumaat, menunjukkan keperluan untuk mengadakan rundingan bagi meredakan ketegangan serantau.

Para pemimpin bersetuju bahawa ketegangan antara Qatar dan negara-negara Teluk yang lain harus dikurangkan demi keselamatan dan kestabilan rantau ini.

Erdogan dan Trump juga membincangkan hubungan dua hala yang berkaitan dengan sektor ekonomi dan pertahanan, dan juga bersetuju untuk mengukuhkan kerjasama dalam memerangi keganasan.

Qatar Dianggap Negara Bermaruah Kerana Kenyataan Ini
Saturday, July 01, 2017
Posted by Ahmad Harith
(Foto: Abdul Basit)

Seorang pegawai Dewan Perniagaan Qatar mengatakan bahawa apa-apa barang yang berasal dari negara-negara yang sedang memboikot Negara Teluk itu akan ditolak oleh sektor swasta, lapor Khaleej Online.

Hal inilah yang akan berlaku walaupun barang tersebut dihantar melalui negara lain, kata pegawai yang tidak dinyatakan nama, yang menambah bahawa ahli perniagaan Qatar akan melawat Kuwait, Turki dan negara-negara lain dalam beberapa hari ke depan sebagai sebahagian daripada usaha untuk mencari pasaran dan pelanggan baru.

Kenyataannya datang selepas Wall Street Journal telah memetik seorang ahli perniagaan Turki yang mengatakan bahawa syarikat-syarikat Saudi sedang memuktamadkan rancangan dengan syarikat logistik untuk mengangkut barang ke Qatar melalui Turki.

Pengurus Besar Aiden Texan Logistics, salah sebuah syarikat logistik terbesar di Turki, mengatakan bahawa permintaan penghantaran datang terutama dari syarikat-syarikat Turki yang menjual kepada rakan-rakan Qatar mereka.

Bagaimanapun, beliau mendedahkan bahawa beliau telah berunding dengan beberapa syarikat Arab Saudi yang ingin memenuhi kontrak mereka dengan pelanggan di Qatar.

Syarikat-syarikat ini telah dihalang daripada menjual dan menyerahkan barangan mereka disebabkan sekatan yang dikenakan ke atas Doha oleh kerajaan di Riyadh.
(Foto: Middle East Monitor)

Beberapa hari lalu, delegasi perdagangan dari Dewan Perniagaan Qatar menandatangani perjanjian bagi berurusan dengan beberapa syarikat Oman untuk membekalkan barangan buatan tempatan dan produk dalam pasaran Qatar.

Pada hari Rabu, ahli perniagaan Turki dan rakan-rakan Qatar mereka membincangkan tentang hubungan perdagangan dan ekonomi dua hala di Doha.

Sebelum pemulauan, import Qatar dari Arab Saudi, UAE dan Bahrain bernilai sekitar $ 5 bilion.

Apa Yang Kita Boleh Belajar Dari Kebijaksanaan Qatar Menangani Krisis
Saturday, July 01, 2017
Posted by Ahmad Harith
(Foto: Vodaphone Qatar)

Kebijaksanaan Qatar dan kepimpinannya dalam menangani krisis diplomatik telah memenangi hati orang di seluruh dunia, ahli perniagaan Qatar Farhan al-Sayed memberitahu Gulf Times.

"Qatar sentiasa terbuka untuk berdialog dengan negara-negara Teluk jirannya untuk menyelesaikan masalah diplomatik, langkah yang banyak negara menyokong," katanya.

Amerika Syarikat, UK, Kesatuan Eropah dan Turki, antara lain, telah menggesa untuk mengurangkan ketegangan di Teluk, menurut laporan berita.

Kementerian Luar Qatar sebelum ini menegaskan bahawa mereka kesal dengan tindakan oleh Arab Saudi, UAE, Mesir dan Bahrain yang memutuskan hubungan diplomatik dengan negara itu, mengatakan keputusan itu 'tidak wajar'.

Walaupun sekatan ekonomi telah dikenakan oleh negara yang diketuai oleh Saudi, al-Sayed berkata Qatar tetap bijak dan berhati-hati dalam cara mereka menangani boikot. Kerajaan Qatar telah menekankan pentingnya dialog dalam menyelesaikan krisis, katanya.

Tambahan pula, al-Sayed berkata sementara rakyat Qatar telah diharamkan memasuki Saudi, Bahrain dan UAE, kerajaan Qatar terus mengalu-alukan warga GCC ke negara Qatar.

"Pada pengakhirannya, kita semua adalah saudara lelaki dan wanita yang mesti memahami perbezaan antara satu sama lain, dan mereka semua dialu-alukan untuk datang ke Qatar," tegasnya.

Ahli perniagaan itu juga menegaskan bahawa keluarga di rantau ini saling terikat dan berhubungan antara satu sama lain melalui perkahwinan, persahabatan, perniagaan, dan lain-lain.

Beliau menyatakan bahawa orang di pelbagai negara di seluruh dunia suka melihat dan mendengar mesej keamanan dan kasih sayang dan bukannya membenci, yang mana Qatar telah menjalinkan sejak dari awal.

"Malah, Qatar membuka pintunya ke dunia dan menjadi rakan dengan beberapa negara di seluruh dunia, bekerja rapat dengan mereka dalam pelbagai bidang kerjasama seperti perdagangan, pendidikan kebudayaan, kesihatan, sains dan teknologi, serta memerangi keganasan , antara lain," kata al-Sayed.

Dengan kepimpinan yang bijak dari Yang Mulia Emir dan "cinta kepada adik-beradik kami di Teluk", beliau menyatakan keyakinan bahawa segala-galanya akan menjadi seperti sedia kala semula tidak lama lagi dan krisis akan berakhir.

"Kami di rantau ini merasakan cara yang sama; Jika anda meminta orang dan keluarga di sini dan di negara-negara Teluk lain, mereka akan memberitahu anda 'kami tidak mempunyai sebarang masalah antara satu sama lain jadi kami ingin kekal bersatu, kami hanya mahu kedamaian, "kata al-Sayed.

Mesej Rakyat Saudi Di Bulatan Jalan Kepada Qatar Yang Menyentuh Hati
Tuesday, June 27, 2017
Posted by Ahmad Harith
Pengenalan undang-undang siber yang keras oleh negara-negara yang memboikot Qatar untuk menghalang sesiapa daripada menyatakan simpati terhadap Qatar telah gagal, buktinya seperti yang berlaku dalam insiden baru-baru ini apabila sebuah arca di bulatan jalan di Arab Saudi ditulis satu perkataan menandakan sokongan kepada Emir Qatar, Syeikh Tamim bin Hamad Al Thani.

Dua tulisan yang berasingan muncul di sebuah arca di Arab Saudi dengan "Kami semua Tamim" dan "Tamim adalah kemuliaan" dan gambar-gambar itu menjadi tular di media sosial. Middle East Eye, sebuah laman portal berita turut melaporkan cerita tentang kejadian tersebut.

Pihak berkuasa kemudiannya menghilangkan tulisan tersebut tetapi langkah berani warga Saudi tersebut telah memenangi hati pengguna laman sosial. Ekspresi berani oleh seorang Saudi dihargai oleh warga Qatar dan warga negara Teluk lain. Seorang pengguna Twitter mengatakan bahawa ia adalah satu lagi tulisan ditujukan untuk negara-negara yang memboikot "tetapi mereka tidak mahu membacanya".

Sementara menghargai kasih warga Saudi untuk Qatar dan kepimpinannya, seorang pengguna Twitter Qatar menasihatkan rakyat negara-negara boikot berhati-hati dengan mengatakan: "Kami memuji cinta anda tetapi jangan berkorban. Kerajaan anda tidak mempunyai belas kasihan dan anda tahu bahawa menyatakan simpati (terhadap Qatar) adalah jenayah. "

Kemudian apabila tulisan itu ditutup dengan semburan, satu lagi warga Qatar menulis: "Saya bersumpah jika kamu cuba mengawal perasaan emosi rakyat kamu, kamu tidak dapat kembali ke zaman perhambaan."

Sejurus selepas pemutusan hubungan diplomatik dan peningkatan sekatan oleh tiga negara Teluk melawan Qatar, orang ramai mula menyatakan solidariti dan simpati dengan Qatar di laman media sosial.

Untuk mengekang sentimen belas kasihan, pemerintah UAE, Arab Saudi dan Bahrain telah mengumumkan bahawa sesiapa yang menyatakan ungkapan simpati terhadap Qatar atau terdapat sebarang posting yang menunjukkan pro-Qatar di rangkaian sosial akan dianggap sebagai jenayah.

UAE telah mengumumkan bahawa sesiapa yang melanggar undang-undang baru itu akan dibicarakan dengan hukuman penjara 15 tahun dan denda setinggi 500,000 dirham UAE manakala Arab Saudi telah membuat undang-undang untuk menghukum pelanggar dengan hukuman penjara 5 tahun dan denda sehingga 3 juta riyal Saudi. Undang-undang ini masih berkuat kuasa di tiga negara Teluk ini.

Di Bahrain seorang peguam hak asasi manusia telah ditangkap selepas melancarkan tuntutan undang-undang untuk melawan kerajaan atas sekatan yang dikenakan ke atas Qatar.

Qatar Sedia Berunding Untuk Selesai Krisis Namun Hanya Jika Syarat Ini Dipatuhi..
Wednesday, June 21, 2017
Posted by Ahmad Harith
Qatar tidak akan berunding dengan mana-mana negara Arab yang telah memutuskan hubungan dengannya melainkan mereka mengundur balik langkah mereka dan mengangkat sekatan terhadapnya, kata menteri luar negeri Qatar seperti dilaporkan Al-Jazeera.

"Qatar berada di bawah sekatan, tidak ada rundingan, mereka perlu mengangkat sekatan untuk memulakan rundingan," kata Sheikh Mohammed bin Abdulrahman Al Thani kepada pemberita pada hari Isnin.

"Sampai sekarang kita tidak melihat apa-apa perkembangan untuk mengangkat sekatan itu, iaitu prasyarat untuk sebarang (keputusan) untuk bergerak ke hadapan," katanya.

Bercakap dari ibu kota, Doha, menteri itu berkata Qatar masih belum mendapat sebarang tuntutan dari Arab Saudi, Emiriyah Arab Bersatu (UAE) dan Bahrain yang memutuskan hubungan dua minggu yang lalu yang menyebabkan krisis Teluk Arab yang paling buruk berlaku sejak bertahun-tahun.

Sebarang perkara yang berkaitan dengan urusan enam negara Kerjasama Teluk tertakluk kepada perundingan, katanya merujuk kepada negara yang terdiri daripada Qatar, Arab Saudi, UAE, Bahrain, Kuwait dan Oman.

"Sebarang perkara yang tidak berkaitan dengan mereka (negara Teluk) tidak tertakluk kepada perundingan, tiada siapa yang berhak mengganggu urusan kami, Al Jazeera adalah urusan Qatar, dasar luar negeri Qatar mengenai isu-isu serantau adalah urusan Qatar dan kita tidak akan berunding dengan urusan kita sendiri ," katanya.

Menteri itu berkata pemimpin Kuwait adalah satu-satunya pengantara dalam krisis itu dan beliau sedang menunggu tuntutan khusus dari negara-negara Teluk untuk mengorak langkah penyelesaian ke depan.

"Kita tidak boleh hanya buat tuntutan (tidak jelas) seperti 'orang-orang Qatar tahu apa yang kami mahu daripada mereka, mereka perlu menghentikan ini atau itu, mereka perlu dipantau oleh mekanisme pengawasan asing.'"

Krisis ini memberi impak kepada perjalanan awam dan beberapa kegiatan import makanan. Walau bagaimanapun, ia tidak menjejaskan eksport tenaga dari Qatar, pengeksport gas asli cecair (LNG) terbesar dunia.

Menteri itu berkata Qatar akan bergantung kepada negara lain jika boikot itu berterusan, termasuk seteru Arab Saudi, Iran.

"Kami mempunyai pelan cadangan yang bergantung terutamanya kepada Turki, Kuwait dan Oman," katanya.

"Iran telah memudahkan kami untuk laluan udara untuk penerbangan kami dan kami bekerjasama dengan semua negara yang dapat memastikan bekalan untuk Qatar.

Qatar Dedah Tindakan Dalam 'Diam' Dari Negara Jiran Terhadapnya
Wednesday, June 21, 2017
Posted by Ahmad Harith
Menteri Luar Negeri Qatar, Mohammed bin Abdulrahman bin Jassim Al Thani

Qatar mengatakan ia mempunyai bukti bahawa penggodaman agensi berita kerajaan dan media sosial kerajaan baru-baru ini, dikaitkan dengan negara-negara yang tiga minggu lalu menghentikan hubungan dengannya, lapor Al Jazeera.

Arab Saudi, Emiriyah Arab Bersatu, Bahrain dan Mesir memutuskan hubungan diplomatik dan menyekat jalan darat, udara dan laut dengan Qatar pada 5 Jun, menuduh ia menyokong "keganasan" dan membantu agenda negara saingan serantau mereka, Iran. Doha dengan tegas menafikan dakwaan tersebut.

"Qatar mempunyai bukti bahawa beberapa iPhone yang berasal dari negara-negara yang menyekat Qatar digunakan dalam penggodaman itu," kata Ali Bin Fetais al-Marri, Peguam Negara Qatar, kepada pemberita di ibu kota Doha, Selasa.

Beliau berkata terlalu awal untuk menyebut nama negara-negara yang bertanggungjawab terhadap penggodaman itu dan enggan mengulas apabila ditanya sama ada individu atau negara berada di belakangnya.

Pegawai AS dan Eropah mengatakan bahawa walaupun agensi kerajaan AS dan pakar mendakwa bahawa Agensi Berita Qatar (QNA) dan  Twitter kerajaan Qatar telah digodam pada 23 Mei, mereka masih belum dapat mengenalpasti siapa yang berada di belakangnya.

Dr Mahjoob Zweiri yang merupakan Profesor Madya dalam Sejarah Kontemporari Timur Tengah di Universiti Qatar berkata kenyataan oleh Peguam Negara Qatar berkait dengan sekatan yang dikenakan ke atas Qatar dan serangan siber.

"Mereka mengatakan bahawa ada persiapan untuk sekatan dengan isu penggodaman," katanya kepada Al Jazeera.

Doha melancarkan siasatan itu selepas menuduh penggodam menerbitkan kenyataan palsu yang disiarkan oleh Emir Qatar Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani melalui QNA.

Kerajaan Qatar secara mutlak menafikan bahawa komen-komen, di mana pemimpin negara Qatar menyatakan sokongan kepada Iran, Hamas, Hizbullah dan Israel - sambil menyatakan bahawa Presiden AS Donald Trump mungkin tidak dapat bertahan berkuasa, pernah dibuat.

"Terdapat undang-undang antarabangsa yang mengawal jenayah seperti itu, terutamanya serangan siber. (Penggodam) akan diadili mengikut undang-undang," kata Mohammed bin Abdulrahman Al Thani, menteri luar negeri Qatar pada masa itu.

Marri juga mengatakan bahawa senarai individu dan entiti yang disenaraikan oleh negara-negara Arab sebagai "pengganas" adalah "tidak berasas."

Qatar Akan Potong Bekalan Gas Asli Ke UAE? Ini Jawapan Qatar
Monday, June 19, 2017
Posted by Ahmad Harith
Walaupun berlaku sekatan terhadap Qatar, Doha tidak akan menutup saluran paip gas kepada 'saudara' itu, lapor Al Jazeera.

Ketua Pegawai Eksekutif Qatar Petroleum (QP), Saad Sherida al-Kaabi menegaskan, Qatar tidak akan memotong bekalan gas ke Emiriah Arab Bersatu walaupun pertikaian diplomatik tercetus antara kedua-dua negara itu.

Beliau memberitahu Al Jazeera Arabic's Liqa al-Yaum pada hari Ahad bahawa walaupun terdapat 'keadaan memaksa' dalam perjanjian saluran paip gas Dolphin yang mengepam sekitar 2 bilion kaki padu gas sehari kepada UAE, Qatar tidak akan menghentikan bekalan kepada "saudara" itu.

"Sekatan yang kita hadapi hari ini adalah 'keadaan memaksa' dan kita boleh menutup saluran paip gas ke UAE," katanya.

Namun, beliau menambah, Doha tidak akan menghentikan bekalan kepada UAE kerana ia akan menyebabkan 'kemudaratan yang besar' kepada rakyatnya.

"Tetapi jika kita memotong gas, ia akan menyebabkan kemudaratan yang besar kepada UAE dan rakyatnya, yang dianggap seperti saudara. Kami mengambil keputusan untuk tidak memotong gas sekarang."

Menurut penganalisis dan sumber industri, penutupan paip Dolphin sepanjang 364km yang menghubungkan telaga minyak dan gas Qatar, North Field dengan UAE dan Oman, akan mengakibatkan gangguan besar kepada keperluan tenaga UAE.

Awal semalam, Ketua Eksekutif Sharjah National Oil Corp (SNOC) di UAE berkata beliau tidak menjangkakan penyaluran gas asli dari Qatar ke UAE akan terganggu disebabkan pertikaian diplomatik di rantau ini.

Difahamkan, Doha menyalurkan lebih 25% penggunaan gas asli ke Abu Dhabi, jadi bayangkan apa yang akan berlaku jika Qatar memotong eksport gas melalui saluran paip Dolphin ini?

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa