Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, July 7, 2017

Dana risikan RM7j: Polis serah kepada SPRM untuk siasat

Siasat dana risikan RM7j: Polis serah SPRM
Shakira Buang      Hari ini, 3:12 petang
Polis menyerahkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyiasat dakwaan seorang pegawai kanan risikan negara menerima wang daripada Datuk Seri Najib Razak.

Kata Tan Sri Khalid Abu Bakar, polis tidak akan menyiasat dakwaan berkenaan kerana ia boleh dilakukan hanya berdasarkan kepada arahan yang diberikan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM).

"Tidak. Apa juga siasatan yang kita buat - seperti yang saya cakapkan sebelum ini - adalah berlandaskan arahan kabinet yang juga berpandukan kepada laporan PAC (Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara).

Ketua polis negara sebelum itu ditanya mengenai kemungkinan polis akan menyiasat Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berhubung dakwaan Sarawak Report yang mendakwa perdana menteri menyalurkan dana kepada "Ketua Pengarah Perisikan Pertahanan" kira-kira sebulan sebelum pilihan raya umum (PRU) ke-12 lalu.

Portal itu mendakwa perdana menteri menyerahkan RM7 juta kepada seseorang bernama "Lt Jen Datuk Abdul Hadi Bin Haji Hussin" pada 8 April 2013.

Hishammuddin berkata pihaknya "tidak ada apa-apa untuk disembunyikan" dan kementerian terbabit "tidak pernah dipolitikkan".


"Jadi, jika ada langkah diambil untuk siasatan, biarkan mana-mana agensi siasat.

"Biarkan siasatan (dijalankan) kerana kita bukan mahu memutar-belit dan membuat spekulasi, tetapi saya tidak ada apa-apa untuk disembunyikan," katanya semalam.

Menurut Khalid, soalan sama ada siasatan akan dibuat atau tidak, sepatutnya diajukan kepada SPRM.

"Oh... itu jangan tanya saya, tanya SPRM," katanya.

Menurut beliau pemisahan itu perlu bagi mengelakkan berlaku kekeliruan.

"Itu saja mandat yang diberi, untuk kita (polis) laksanakan siasatan.

"Kalau tidak nanti, tidak ada sempadan, dan apabila tak ada sempadan, dia punya cerita pun tak berhenti-henti," katanya Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di Kuala Lumpur hari ini.

Sebelum itu Khalid hadir ke majlis menandatangani memorandum persefahaman antara UTM dengan PDRM yang memfokuskan kerjasama pembangunan dalam bidang penyelidikan dan pendidikan.

BSPP adalah agensi perisikan bersama Angkatan Tentera Malaysia. Ia memberikan laporan terus kepada penglima angkatan tentera.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa