5,000 pengunjung mengikuti ceramah siri jelajah Hasan Ali
Hasan lantang mempertahankan soal Islam, Melayu dan institusi raja.
MACHANG - Sekalipun dibasahi hujan, lebih 5,000 pengunjung tidak berganjak dari mengikuti ceramah siri jelajah bekas Naib Presiden Pas, Datuk Dr Hasan Ali di Sekolah Kebangsaan Machang 1, di sini, semalam.

Ceramah yang bertujuan membangkitkan kesedaran dalam kalangan umat Islam mengenai ancaman masa depan mereka, Islam dan institusi raja sekiranya pembangkang berkuasa, mendapat sambutany ang menggalakkan, biarpun dalam suasana yang sejuk dan tidak selesa akibat hujan.

Semangat kental dalam kalangan pengunjung itu disifatkan Hasan sebagai luar biasa, dan memberi semangat kepadanya untuk terus menggerakkan usaha bagi menyekat hasrat pembangkang menawan Putrajaya.

Dalam ceramah bertajuk antara kebenaran dan kepalsuan, bekas Exco Selangor tersebut menyeru umat Islam agar tidak mudah terpedaya dengan janji manis PR, dalam usaha mereka meraih sokonganrakyat.

“Rakyat memainkan peranan yang besar dalam menentukan hala tuju Islam,

Melayu dan institusi raja. Pelbagai tuntutan telah dibuat DAP termasuk tidak mahu hudud dan menolak Islam.

Pengerusi Dap, Karpal Singh dengan jelas dan nyata menyatakan bahawa jika mahu laksanakan hudud, kena langkahmayatnya dulu.

“Malah Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng pernah memberi amaran yang senada, jika hudud dilaksanakan, pimpinan DAP akan letak jawatan beramai-ramai.

Sebarang pelaksanaan apa sahaja perkara berkaitan agama Islam juga perlu dirujuk kepada mereka terlebih dahulu. Saya tidak faham kenapa Pas masih mahu bekerjasama dengan PR walaupun mengetahui cabaran yang bakal mereka hadapi,” katanya. Majlis ceramah itu dianjurkan Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK) Kawasan Machang.

Hadir sama Pengerusi MTRK Machang, Kamaruddin Ab Kadir.

Pengerusi Jalur Tiga (Jati) itu turut mempersoalkan tindakan pemimpin Pas yang meletakkan hukum, bahawa orang ramai yang hadir ke majlis ceramahnya adalah haram.

“Haram ke jika saya cerita pasal Melayu, pasal Islam. Haram ke saya datang Kelantan? Yang mana lebih haram, dengar ceramah tentang Islam dan Melayu atau bersekongkol dengan DAP yang menentang Islam secara terang-terangan,” katanya kepada pemberita.