Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, July 20, 2012

Gua Air Batu Terbesar Di Dunia

Eisriesenwelt, gua ais semulajadi benar-benar hadiah alam yang terletak di Werfen daerah Austria, hampir 40 km selatan Salzburg . lebar Eisriesenwelt adalah lebih daripada 42 km .


Eisriesenwelt itu terjadi berlaku disebabkan Sungai Salzach sungai ini mengalir dan di hakisan gunung yang berlaku kira-kira 100 juta tahun yang lalu . Beberapa tahun lalu banyak keretakan berlaku  di gunung ini kerana terlalu banyak hakisan batuan disebabkan oleh aliran air berterusan. Pada musim sejuk, apabila udara gunung adalah lebih panas daripada udara di luar; udara sejuk merebak ke gunung dan membuatkan temprature di kawasan yang lebih rendah jatuh ketahap beku. Pada musim bunga , salji cair dan ini menyebabkan aliran air akan melalui celah-celah gunung ini. Bila sampai ke tempat yang sejuk di gua ini, ia mula membeku dan bertukar menjadi pembentukan ais yang menakjubkan.

Walaupun gua ini 42 km panjangnya , hanya 1 km pertama, sahaja orang-orang boleh melihatnya, selebihnya dilindungi dalam ice.Sebagiannya masih kekal dalam bentukan batu kapur.

Anton Posselt , seorang saintis penkaji alam semulajadi dari Salzburg telah menemui Eisriesenwelt pada tahun 1879. Sebelum penemuannya sebagai sebuah gua, penduduk tempatan beranggapan bahawa ia adalah satu lubang ke Neraka, kerana itu mereka tidak menerokainya. Posselt yang menerbitkan satu laporan tentang tentang maklumat itu selepas satu tahun ditemui. 

Alexander von Mörk , seorang speleologist dari Austria, adalah salah satu daripada orang-orang yang tahu akan penemuan itu. Belau fdan Posselt melakukan beberapa ekspedisi ke gua itu bermula pada tahun 1912, yang diikuti oleh orang lain. Pada tahun 1920 beberapa kabin dan jalan raya telah dibina. ( Forscherhütte , House Dr Oedl ). Pelancong mula tiba lebih awal, dan populariti gua tiba-tiba meningkat.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa